Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KAŽDODENNÍ STRAVA Zpracovali: Sklenář Jiří
Advertisements

Zásady zdravé výživy a nemoci způsobené nevhodnou stravou
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.20 SOU Obořiště Určeno pro obor – Práce ve stravování – zaměření kuchař – 2.ročník Číslo klíčové aktivity:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Zdravá výživa a příprava jednoduchých pokrmů
Tuky v dětském jídelníčku
stravovací režim školáků
SPRÁVNÁ VÝŽIVA PROJEKT „ZDRAVĚ JÍST, ZDRAVĚ ŽÍT“.
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Také si myslíte, že to děláte správně?
Jak dítě (ne)naučit jíst
??? Kolik jídel by člověk měl denně sníst?
Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Potraviny – zdroje energie
Výživové nároky u dospívajících
Zdravé mlsání Dana Růžičková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha 26. února 2008.
SPRÁVNÁ VÝŽIVA Prvouka 3.ročník. SPRÁVNÁ VÝŽIVA Prvouka 3.ročník.
Potravinový talíř Člověk a jeho zdraví.
Název Výživová pyramida
Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne
Příprava stravy v rodině
Mýty rodičů ve výživě dětí z pohledu pediatra
Pitný režim a děti Dana Růžičková, DiS., nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí 14. května 2008.
Svačiny českých (a slovenských) dětí
MultiVita pomáhá s chutí růst Ing. Radka Šimánková Manažerka značky Rama.
Jitka Tomešová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha Školní oběd = součást zdravého jídelníčku dítěte.
Principy výživy kojenců a malých dětí podle doporučeních WHO (2002)
Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe (reg. číslo CZ.1.07/1.1.00/ ), OPVK Klíčová aktivita č. 2 –
Stravování středoškoláků Zlínský kraj Odbor Hygieny dětí a dorostu Krajské hygienické stanice Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně Prezentace: MUDr. Jana.
Péče o zdraví 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Zdravé stravování KC3.
Zdravý Životní Styl Michal Burda.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
OBEZITA U DĚTÍ prim. MUDr. Martin Zítek Dětské oddělení Krajská nemocnice Liberec,a.s.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
.. Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná Autor:Mgr. Eva Burdová Cílová skupina:2. stupeň, Základní škola speciální.
Zdravá výživa Správné sestavení jídelníčku VY_32_INOVACE_01_36.
Zásady zdravého stravování. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví,
VÝŽIVA „Patrně jediný způsob, jak si zachovat zdraví, je jíst, co ti nechutná, pít, co se ti oškliví, a dělat, co se ti nechce.“ Mark Twain.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Zdravá výživa.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Slaminková Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_Výchova ke zdraví TEMA: Zdravá snídaně a.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_32_INOVACE_03_03_Člověk a zdraví Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět -
Potrava
PYRAMIDA VÝŽIVY aneb NAUČME SE SPRÁVNĚ JÍST Obrázek 1.
P YRAMIDA VÝŽIVY Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
PESTROST STRAVY.
Autor: Mgr. Marcela Holubová
5-denní jídelníček.
Autor výukového materiálu: Číslo projektu: Název: Vytvořeno:
VÝŽIVA A ZDRAVÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 027
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_III.Vu_ZDRAVÁ.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
ZDRAVÁ VÝŽIVA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Transkript prezentace:

Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí To chce klid! Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí

To je otázka většiny rodičů! V PCVD se nutriční terapeutky setkávají s celou řadou situací, včetně odmítání jídla Jíst odmítají děti všeho věku, nejčastěji předškoláci Jak zajistit, aby děti snědly alespoň něco, ale nechyběly jim žádné důležité látky? To je otázka většiny rodičů!

Zdroj: průzkum „Tajemství školních svačin“, 2006 Když dítě nejí Je nutné zachovat klid a nadhled Děti jsou konzervativní jedlíci, nemají rády nové věci Novou chuť potřebují zkusit až 10x Nátlak či dokonce vyhrožování jsou kontraproduktivní Jídlo by mělo být spojeno s příjemnými prožitky Základní podmínka => TRPĚLIVOST Zdroj: průzkum „Tajemství školních svačin“, 2006

Co NE Nutit dítě jíst vše, co má na talíři Nabízet úplatky Když to sníš, dostaneš… Nabízet náhradu Podávat dětem „drobné sladkosti“ (bonbony, sušenky) mezi jídly Používat „přednášky“ na zdravotní a sociální témata Když to nebudeš jíst, budeš nemocný... Co by za to daly děti v Africe… Nezkoušet „za maminku, za tatínka…“

Vzít dítě na návštěvu kolektivu Co ANO Vzít dítě na návštěvu kolektivu Dítě může vhodné stravovací návyky napodobit Používat jednoduché fígle To není maso, to je sekaná; to není ryba, to je losos apod. Tvrdší postup, ale osvědčený, je nechat dítě vyhladovět => žádné zdravé dítě nebude hlady dobrovolně

Jak naučit děti jíst Dítěti je třeba v době jídla nechat určitou volnost Může na jídlo sahat, přeskupovat si jej na talíři… Není nutné vzdát všechny pokusy o zařazení něčeho nového do jídelníčku po prvním neúspěchu Rodiče, kteří chtějí, aby jedly zdravě jejich děti, by tak měli v první řadě jíst sami! Základem správného jídelníčku je pravidelnost (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře) Důležitý i výběr a četnost konzumace jednotlivých potravin

5 x denně Snídaně Svačina Oběd Večeře Pomáhá nastartovat organizmus pro nadcházející den Svačina Dodá energii pro výkon ve škole či školce Rodičům, kteří nemají dostatek času, může pomoci i automat (www.happysnack.cz) Oběd Završuje první polovinu dne, kdy by děti měly sníst přibližně polovinu energie Může být lehčí Večeře Její podoba záleží na celodenním jídelníčku

Dětský jídelníček Pečivo Mléčné výrobky Kvalitní zdroje bílkovin Pro starší děti celozrnné Mléčné výrobky Přednostně polotučné (jogurty, čerstvé sýry…) Nevhodné jsou tavené sýry a sýry velmi slané Kvalitní zdroje bílkovin Maso (libové kuřecí, telecí, vepřové…) Ryby => zdroj omega-3 mastných kyselin, které jsou obsaženy i v rostlinných olejích a tucích z nich vyrobených Ovoce a zelenina 5 x denně

Dětský jídelníček Až příliš oblíbené jsou sladkosti Nelze je dětem zcela odepřít, ale není dobré používat je ani jako platidlo Důležitý je i pitný režim Základem by měla být neperlivá stolní voda, ovocné čaje, 100% ovocné džusy ředěné vodou Lepší je dávat dětem menší porce Mohou si přidat, pokud budou chtít více

Výběr potravin vs. nechutenství I v raném věku mají děti právo na to, aby jim něco nechutnalo Pokud nechce dítě potravinu jednou, neznamená to, že ji nebude jíst nikdy Pokud ji odmítá systematicky, měli by se s tím rodiče smířit Pokud si dítě vybírá mezi rohlíkem a chlebem, je to v pořádku Pokud si vybírá vždy raději sušenku, neměli by se rodiče nechat zvyklat HLAD JE INDIVIDUÁLNÍ ZÁLEŽITOST!

Děkuji za pozornost!