Modernizace záp. části ŽST. II. etapa Vojtěch Rohlíček
Historie dávno minulá… R. 1872 – nádraží Františka Josefa R. 1909 – přestavba původní budovy dle návrhu arch. J. Fanty, nástupištní hala Do II. svět. války – menší úpravy R. 1944 – vyražen 2. Vinohradský tunel R. 1971 – vybudování ONJ R. 1977 – nová odbavovací hala R. 1989 – vyražen III. Vinohradský tunel
…a méně dávná Modernizace vých. části ŽST. Dokončena r. 1995 Pilotová stěna pod Španělskou ulicí Páté až sedmé nástupiště Nová administrativní budova Severní podchod
Modernizace západní části ŽST. Praha hl. n. I. Etapa – Mosty Seifertova, r. 2004 II. Etapa – rekonstrukce prvního až čtvrtého nástupiště a příslušného kolejiště Související probíhající projekty: Nové spojení Rekonstrukce žst. Praha hl. n. (modernizace odbavovací haly včetně revitalizace Fantovy budovy) Rekonstrukce I. Vinohradského tunelu
Důvody modernizace Morální i fyzická zastaralost infrastruktury Plánovaná centralizace pražské příměstské dopravy Návaznost na předešlé projekty
Železniční svršek a spodek Realizováno nové uspořádání kolejiště: Průjezdné rovnoběžné dopravní koleje 9,7,1,2,8,12,14,20 (kolej 12 bez nástupní hrany), rozdělené cestovými návěstidly Kusé dopravní koleje 11a, 13a, 13b (s nástupní hranou) Rekonstrukce jižního zhlaví Rekonstrukce žel. spodku
Nástupiště Nově zbudována 3 ostrovní a 1 boční Výška 550mm nad TK a vzdálenost hrany od osy koleje 1680mm, délka 400m Nové informační a osvětlovací systémy Prvky pro nevidomé Drobné pozemní objekty – lavičky, koše
Střední a jižní podchod Novostavby Šířka 8m Severní výstup z podchodu – pevné schodiště Jižní výstup z podchodu dvojice eskalátorů
Severní podchod Provedena pouze rekonstrukce Severní výstup z podchodu – dvojice eskalátorů a osobní výtah Jižní výstup z podchodu – pevné schodiště Nově postaven severní zavazadlový tunel (přístup na nástupiště nákladními výtahy), stávající zavazadlový tunel zrušen
Ostatní stavby Objekt pro výpravčí na 3. Nástupišti Nástavby osobních a nákladních výtahů Vstup do TS2 Přístřešek pošty
Rekonstrukce nástupištní haly Dosud provedena pouze oprava odvodnění Výhledově nový nátěr (šedá barva) Výměna skel Náhrada některých prvků z vlnitého plechu
Ostatní technologie Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení Rekonstrukce trafostanic Nová kabelová vedení (přeložky stávajících)
Důsledky modernizace Zlepšení kultury cestování Plynulejší odbavování cestujících Zvýšená bezpečnost dopravy – SZZ Možnost zavedení Pražského diametru (částečně)
Konec Použitá literatura: Polák M., Praha a železnice, Milpo media, Praha, 2005 Hájek K.,Průvodní zpráva – architektonické řešení stavby Modernizace záp. Části ŽST. Praha hl. n., SUDOP, Praha, 2007