Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_01 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková Tematický celek Matematika Ročník prima víceletého gymnázia, 6.ročník ZŠ Datum tvorby březen 2012 Anotace V prezentaci jsou uvedeny definice týkající se dělení desetinného čísla desetinným číslem beze zbytku Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Dělení desetinného čísla desetinným číslem bez zbytku Vypočítej, výsledky porovnej: 5,82 : 2 58,2 : : 200 Když vynásobíme dělence i dělitele stejným číslem, podíl se nezmění.
DĚLENÍ desetinného čísla desetinným číslem Dělence i dělitele vynásobíme takovým přirozeným číslem (10, 100, 1 000,…), aby DĚLITEL byl PŘIROZENÉ ČÍSLO. 28 : 1,4 = ? 10,5 : 5,25 = ? 280 : 14 = : 525 = 2 28 : 1,4 = 20 10,5 : 5,25 = 2
Vypočítej a proveď zkoušku: a)18 : 0,3b) 2,4 : 0,5 c) 4,2 : 0,06 d) 8 : 0,05e) 0,45 : 0,2f) 0,154 : 0,4
A3 : 0,115 : 0,32,4 : 0,089,4 : 0,50,048 : 0,2 B8 : 0,156 : 0,73,6 : 0,063,4 : 0,50,096 : 0,3 Vyděl a proveď zkoušku:
Prodavač účtuje panu Vodrážkovi za 2,3 m samolepicí tapety 149,50 Kč. Kolik korun stojí 1 metr tapety? Přepočítej, u chybných zápisů nahraď znak = správným znakem >, nebo <: a)1 : 0,5 = 10 : 5b) 0,8 : 0,2 = 0,8 : 2 c)90 : 0,09 = 0,9 : 9d) 1,5 : 0,03 = 15 : 3 e) 0,08 : 0,4 = 8 : 4f) 2,1 : 7 = 21 : 7
Zdroje: Vlastní tvorba doc. RNDr. Oldřich Odvárko, DrSc. doc. RNDr. Jiří Kadleček, CSc. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl 2. vydání