Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POHÁDKY 2 – EVROPŠTÍ AUTOŘI
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Opakování světového realismu
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
SVĚTOVÉ MODERNÍ POHÁDKY
Realistický román.
Divadlo konce 19.století.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Kritický realismus v literatuře
Romantismus.
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře – vybraní autoři Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
47.1 Realismus a naturalismus
KRITICKÝ REALISMUS V ČECHÁCH. CHARAKTERISTIKA časové zařazení: 80. léta 19. stol. snaha co nejrealističtěji, nejvěrněji popsat obraz společnosti výrazná.
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
Guy de Maupassant
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Český jazyk – Karel Václav Rais – 8. ročník
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Německo.  stal se nepohodlným z politických důvodů  emigroval spolu se svým bratrem do USA  obdržel Nobelovu cenu za literaturu Buddenbrookovi – rozpad.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
SVĚTOVÍ AUTOŘI A SBĚRATELÉ POHÁDEK VY_32_INOVACE_11_22.
SVĚTOVÉ MODERNÍ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Hans Christian Andersen VY_32_INOVACE_XVI-B-04. Hans Christian Andersen Dánský spisovatel Narodil se v roce 1805, zemřel v roce 1875.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko,
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Světová literatura pro.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Polsko, Dánsko VY_32_INOVACE_VII-A-16.
Klasicismus a osvícenství
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.19 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.19_jules_verne Název:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_01   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Transkript prezentace:

Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky: kritika negativních jevů ve společnosti (sociální problémy) pravdivé zobrazení skutečnosti objektivita hl. hrdina je „typický“ - charakterem zapadá do své spol. vrstvy, je zobrazen ve svém typickém prostředí

Světoví představitelé Gustav Flaubert (Francie) Paní Bovaryová - příběh mladé dívky, která se s iluzemi z červené knihovny provdá za venkovského doktora, ale není se svým životem spokojena, nudí se. Rozptýlení hledá u milenců a hýřením peněz. Její marnivost je však připraví o majetek. Ema se otráví a její muž umírá na psych. vyčerpání. bovarismus = únik z reality do světa snů

Honoré de Balzac (Francie) Otec Goriot - bohatý obchodník rozdělil svým dvěma dcerám všechen svůj majetek, ony ho pak opouští. Goriot umírá sám a chudý. Jules Verne (Francie) zakladatel moderního dobrodružného a cestopisného románu vědeckofantastického typu 20 tisíc mil pod mořem 5 neděl v balónu Tajuplný ostrov Cesta kolem světa za 80 dní Ocelové město

Charles Dickens (Anglie) Oliver Twist - Příběh chlapce, který vyrůstá v chudobinci. Je donucen pracovat pro hrobníka, ale on raději utíká do Londýna. Zde se Oliver dostává do skupiny zlodějů, kteří ho nutí krást. Naštěstí se ho ujímá bohatý muž a také nachází část své rodiny.

Lewis Carroll (Anglie) Alenka v říši divů a za zrcadlem - příběh plný fantazie, humoru a hravosti, kdy Alenka ve svém snu následuje do kouzelné říše Bílého Králíčka

Sir Artur Conan Doyle (Anglie) vytvořil postavu samotářského a podivínského detektiva Sherlocka Holmese s bystrým úsudkem, kterého doprovází pomaleji chápající přítel dr. Watson Pes baskervilský Karel May (Německo) romány z Orientu, Ameriky… Vinnetou

Mark Twain (USA) - novinář a humorista dobrodružné příběhy malých chlapců: Dobrodružství Toma Sawyera Dobrodružství Huckleberryho Finna Hans Christian Andersen (Dánsko) - prozaik, pohádkář Princezna na hrášku,  Ošklivé káčátko, Císařovy nové šaty,  Sněhová královna, Statečný cínový vojáček,  Křesadlo a Malá mořská víla

Charlotte a Emily Brontëovi (Anglie) sestry, které vyzdvihly v románu ženské postavy Jana Eyrová (Ch.) Na větrné hůrce (E.) Robert Louis Stevenson (Anglie) Podivuhodný příběh doktora Jekylla a pana Hyda - o podvojné povaze lidské bytosti, souboj dobra a zla v člověku

Fjodor Michajlovič Dostojevskij tvůrce moderního psychologického románu za kritiku carské politiky byl poslán na 10 let na Sibiř (nucené práce) Zločin a trest – psych. román chudý student Raskolnikov zavraždí starou lichvářku a její sestru kvůli penězům vnitřní monolog – snaží se svůj čin racionálně ospravedlnit čistá láska k Soně způsobí, že se přizná a přijme trest

Lev Nikolajevič Tolstoj - ruský spisovatel a filozof Vojna a mír – 4-dílný cyklus historického románu (napoleonské války) prolínají se zde soukromé osudy lidí s historickými událostmi Anna Kareninová – psychologický román, obraz Ruska v 19. stol. -vdaná Anna se vášnivě zamiluje do důstojníka – situaci řeší skokem pod vlak

Naturalismus postaven na principech kritic. realismus, ale vše je dovedeno do krajnosti popisy negativních jevů ve společnosti, negativních stránek v lids. životě a hnusu (prostitutky, alkohol, drogy, sex, vraždy, špinavé prostředí, pohlavní nemoci, psych. labilní hrdinové, týrané děti, trpící ženy…) člověk je determinován dědičností nebo společností je degradován na zvíře, je ovládán pudy, ne rozumem

Guy de Maupassant francouzský prozaik účsastnil se prusko-franc. války (vliv na tvorbu) umírá jako mnozí jeho hrdinové (dědičná psych. deprese a syfilis) Miláček - román o obyčejném novináři, který získává kariéru pomocí intrik a zeužívání žen Kulička - novela o prostitutce Kuličce, která se obětuje, aby zachránila ostatní cestující dostavníku a podvolí se pruskému vojákovi. Ostatní jí poté zahrnou pohrdáním, ač jim zachránila život.

Émile Zola francouzský naturalista jeho romány vycházejí z vlastní zkušenosti (chudý, v 7 letech mu umírá otec i matka, finanční tíseň, dokonce odsouzen za špionáž, utíká do Anglie, kde umírá nešťastnou náhodou na otravu plynu) - soubor 20 děl Rougon-Macquartové - snaha popsat celou franc. společnost na příběhu rozvětvené rodiny

- nejznámější: Zabiják (vliv alkoholu na člověka), Nana (z prostředí prostitutek), Germinal (z prostředí fran. horníků) Zabiják Gervaisa - mladá venkovská dívka přichází do Paříže, vdá se za klempíře, narodí se jí dcera Nana a otevře si prosperující prádelnu  pak ale nastane změna: muž spadne ze střechy a vážně se zraní, zvykne si na nudu, nicnedělání a alkohol, což způsobí krach prádelny, Gervaisa propadá alkoholu také a z dcery se stává prostitutka (úpadek fran. společnosti). G. Manžel umírá v blázinci a Gervaisa v nuzném bytě, hladová, vyčerpaná a nemocná.

odlišnost od světového: zaměření na vesnické prostředí, nářečí Český kritický realismus a naturalismus - 2. pol. 19. stol. odlišnost od světového: zaměření na vesnické prostředí, nářečí Karel Václav Rais Výminkáři - kritika vztahů mezi rodiči a dětmi na vesnici Zapadlý vlastenci - oslava drobné inteligence (učitel, farář, pomocný učitel) , která se snaží šířit vzdělanost a kulturu v zapadlé vesničce Kalibův zločin - dobráckého Vojtu Kalibu si na nátlak své matky vezme kvůli penězům Karla. Po čase však zjistí, že je ženou podváděn s vojákem, který je i otcem jejich dítěte. Ve vzteku zabíjí ženu a sám pravděpodobně umírá na infarkt (otevřený konec)

Josef Holeček Teréza Nováková Alois Jirásek Josef Karel Šlejhar