Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 30. 10. 2013 Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _06_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou L. Součka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
SAMIZDATOVÁ A EXILOVÁ LITERATURA
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_317 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Sandra Volková Předmět Hudební.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Mgr. Milan Štěpita. * Kdo je MK? * Kunderova témata * A také * Příběh NLB * Forma NLB * Tomáš * Tereza * Sabina * Franz * Společnost.
Český spisovatel, novinář,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_735_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _19_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Český jazyk – Milan Kundera – 9. ročník
Sourozenci Čapkovi.
Identifikátor materiálu: EU –
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Anotace Žák se seznámí s ukázkami tvorby Michala Viewegha a Ivana Vyskočila…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se.
ČESKÁ LITERATURA 2. POL. 20. STOLETÍ (exilová)
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Milan Kundera. ● Narodil se v Brně roku 1929, studoval FF UK v Praze, studia nedokončil, pak studoval filmovou fakultu na AMU – později působil jako učitel.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
1 Josef Škvorecký. 2 Josef Škvorecký (1924) Vystudoval filozofii v Praze, působil jako redaktor, spisovatel. Po r emigroval, přednášel jako univerzitní.
Současná česká próza. Milan Kundera (*1.duben 1929) prozaik, básník, esejista, překladatel a dramatik Studoval na G v Brně, poté na Filosofické fakultě.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Milan Kundera nar „Muži obdivují ženy, které mluví jako knihy, ale berou si ženy, které vaří jako z kuchařské knihy.“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Městská tematika – Ignát Hermann
Miloš Forman AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Odraz 2. sv. války v české literatuře
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _06_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Vývoj prózy od roku 1945 do současnosti Téma: Milan Kundera Metodický list/anotace: Informace o autorovi a rozbor díla za použití interaktivní tabule

MILAN KUNDERA 1929

-chtěl se stát hudebním skladatelem -některé jeho prózy připomínají svým sedmidílným členěním vrcholné symfonie Ludwiga van Beethovena -dva semestry studoval literární vědu a estetiku na Filosofické fakultě UK -na FAMU vystudoval režii a scenáristiku -po ukončení studia zde přednáší světovou literaturu -od poloviny padesátých let je známým spisovatelem a publicistou

-v době normalizace je vyřazen z oficiální literatury -musel opustit fakultu a nesměl publikovat -odešel na stáž a učil na francouzských vysokých školách se odmítl vrátit z Francie byl zbaven českého občanství -žije v Paříži -od devadesátých let píše pouze francouzsky

-v osmnácti letech vstoupil do KSČ -během studia na VŠ byl z KSČ vyloučen své členství obnovil -na konci šedesátých let vystoupil -rozhovory poskytuje zřídka

Své dílo rozděluje do dvou částí: Člověk zahrada širá - Člověk zahrada širá - Poslední máj básně - Poslední máj básně - Monology - Monology -Majitelé klíčů divadelní -Ptákovina hry K těmto dílům se nikdy nevyjadřuje.

-Směšné lásky -Druhý sešit směšných lásek -Třetí sešit směšných lásek ⇒ 10 povídek Na první pohled rozmarné příběhy, ale skrývají se zde vážné otázky. Muži = intelektuálové Ženy = slabé manipulovatelné bytosti

ŽERT -román -postavy nemají věrohodnou psychologii -připomínají loutky vedené osudem -hlavní hrdina Ludvík Jahn věří tomu, že osud má ve svých rukách a je schopný manipulovat s druhými -střídají se vypravěči ⇒ změna stylu (Ludvík, Helena, Kostka, Jaroslav) -jsou vloženy úvahové pasáže, např. o folklorní hudbě

Ludvík jako student provede nevinný žert – pošle své dívce Markétě pohlednici s ironicky myšleným kontrarevolučním textem Markéta pohlednici ukáže soudruhům a Ludvík je vyloučen ze studia a KSČ několik let musí strávit u PTP (Pomocné technické prapory)

- po patnácti letech se Ludvík vrací do rodného města, kde se koná jízda králů - potkává Helenu Zemánkovou, její manžel zapříčinil jeho vyloučení -Ludvík se chce pomstít, proto ji svede -Přijíždí Zemánek, už není stalinista, ale představitel obrozeneckého procesu, s Helenou se rozvádí, má novou milenku -Helena se pokusí o sebevraždu, ale spolyká projímadlo

ŽIVOT JE JINDE JAKUB A JEHO PÁN VALČÍK NA ROZLOUČENOU KNIHA SMÍCHU A ZAPOMNĚNÍ NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ NESMRTELNOST POMALOST IDENTITA NEVĚDĚNÍ soubory esejí: UMĚNÍ ROMÁNU, OPONA, ZRAZENÉ TESTAMENTY MŮJ JANÁČEK

NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ -nejúspěšnější Kunderův román -Tomáš = lékař, seznamuje se s Terezou = servírka -oba emigrují do Švýcarska, ale kvůli Tereze se vrací -Tomáš, díky svým politickým postojům, prožívá profesní a společenský pád (myje okna), přesto neustále vyhledává erotická dobrodružství -ubližuje tím Tereze -snaží se problémy vyřešit přestěhováním na venkov -oba umírají při autonehodě

Sabina, Tomášova milenka, také emigruje pro roce 1968 do Švýcarska -seznámí se s Franzem = univerzitní učitel -Ve Švýcarsku je nespokojená -odjíždí do Paříže, USA -Franz ji nechápe, stane se obětí loupežného přepadení a umírá

-po odchodu do exilu Kunderovy knihy vychází nejprve francouzsky, česky v nakladatelství Sixty-Eight Publishers v Torontu -za jedinou autorizovanou verzi svých románů od Žertu Kundera uznává pouze verzi francouzskou -v Čechách nevyšly knihy napsané francouzsky -autor chce své knihy do češtiny překládat sám, ale upřednostňuje práci na nových románech

CITACE, POUŽITÁ LITERATURA Zdroj klipartů: MS Office, Verze : SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 4. ročník středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 2005, ISBN