VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová 2009
KOJENECKÉ OBDOBÍ Jako kojenecké období se označuje první rok života.
KOJENECKÉ OBDOBÍ Dítě již vstřebalo změnu prostředí a nyní se snaží seznámit se se světem, v němž žije.
HLAVNÍ CHARAKTERISTIKA typický je prudký růst o 20 – 25 cm a zvyšování hmotnosti zhruba na trojnásobek - o 6 – 7 kg během 1. roku začíná osifikace kostí ukončená kolem 6 roku dochází k psychickému a fyzickému vývoji od 2. měsíce se začínají vytvářet podmíněné spoje - základ pro podmíněné reflexy od novorozeneckého věku přes kojenecký až k batolecímu období se vytvářejí citové, sociální vztahy - první tři roky jsou nejdůležitější +
HLAVNÍ CHARAKTERISTIKA klíčová období 3., 6., 9., 12. měsíc – mezníky, kdy má dítě něco umět jsou to kritické fáze - největší připravenost pro něco (např. pohyb) když z nějakého důvodu dojde k promeškání klíčového období, může být psychomotorický vývoj opožděn, ale nemusí to být ve všech oblastech +
POTŘEBY KOJENCE biologické spánek - bdění, od 3. měsíce dochází ke střídání fází – 1. fáze spánku během dne, 2. fáze bdění nasycení - kojení čistota, teplo, ochrana před bolestí (úrazy) +
POTŘEBY KOJENCE psychické pocit jistoty (bazální jistota) bezpečí, uznání +
POTŘEBY KOJENCE sociální komunikace - od 6. týdne se začíná objevovat úsměv - reakce na dospělého - první známka socializace záporné emoce - nespokojenost, nelibost - spojeno s pláčem kolem 4. měsíce se směje, kolem 5. měsíce silnější smích +
POTŘEBY KOJENCE od 6. měsíce nediferencovaná socializace - usmívá se na kohokoli, na známé od 6. do 8. měsíce diferencovaná socializace - začíná rozlišovat matku (drží se jí) od 7. měsíce vytváří vztah k osobě, která o něj pečuje nejvíce (matka, babička, otec) +
VÝVOJ SMYSLŮ vývoj řeči přípravné období – do 9. měsíce ( předřečové) nejdříve neartikulované zvuky - broukání ( vrnění, mlaskání, pískání, houkání), potom – žvatlání ( první lidské hlásky – k, g, ch, p, b, t, d, i, ú + slabiky pa, ba, ta atd.) období artikulované řeči – od 9. měsíce první slova ( jedno – dvojslabičná), rozvoj závisí na dispozicích dítěte a na tom, jak s ním mluvíme (pozor na šišlání a patlání), mluvíme čistou správnou řečí. V případě správného vývoje děti začínají mluvit kolem 1 roku – nejprve jednoslovné věty. Aktivní řeč x pasivní řeč. Pasivní řeč dítě používá již kolem ½ roku, reaguje na naší mimiku, gesta, výzvy (kdepak máš očička, medvídka?– ukáže)
VÝVOJ SMYSLŮ zrakové vnímání kolem 8. týdne dochází k reakci na ukazované předměty od 3. měsíce dokáže sledovat i hlavou (180°) od 5. měsíce sleduje předměty kolem sebe (dokáže se i převrátit) od 4. měsíce je plně rozvinuté barevné vidění
VÝVOJ SMYSLŮ sluchové vnímání začátkem 1. měsíce zvukový podnět vyvolá soustředění kolem 2. měsíce hledá, odkud zvuk přichází (očima i otočením hlavy) 4. – 5. měsíc okáže lokalizovat zvuk 6. měsíc reaguje a vzdálenější zvuky 7. – 9. měsíc vnímá slova od 9. měsíce porozumění řeči, pozná hlasovou intonaci, pozná melodii, rytmus
ROZVOJ MOTORIKY 3., 6., 9., 12. měsíc - klíčové doby rozvoje motoriky hrubá motorika – kefalokaudální - směr vývoje od hlavy k patě (poměr růstu, motorický vývoj – vztyčení hlavy, sed…) jemná motorika pomocí ruky – proximodistální – od trupu ke končetinám (rameno - prsty) rozvoj počíná ve 3. měsíci +
ROZVOJ MOTORIKY poloha na bříšku (rozvoj lezení) 3. měsíc - opírá se o lokty 6. měsíc - opírá se o dlaně (pase koníky) 6. – 7. měsíc - zvedá jednu ruku druhou se opírá 6. – 7. měsíc - houpá se na bříšku (letadlo) 8. – 9. měsíc - první pohyb bez pomoci
ROZVOJ MOTORIKY poloha na zádech 3. měsíc úchyt za prsty, snaha sednout - hlava padá 5. – 6. měsíc aktivně se přitahuje do sedu - hlava drží 7. měsíc žabí posed +
SOCIÁLNÍ PROSTŘEDÍ Nejdůležitějším objektem vnějšího světa pro dítě zůstává mateřská osoba. Sociální prostředí malého dítěte by mělo být vřelé, laskavé a stálé. +
KOJENECKÉ OBDOBÍ Použity následující materiály : www.wikipedie.cz Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity následující materiály : www.wikipedie.cz http://psychologie.nazory.cz/ http://vyvojovy-psychologie.navajo.cz/ www.novinky.cz www.publicdomainpictures.net www.szsuo.cz