VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Kojenec - socializace Škola:
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
Vývoj člověka - postnatální
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj kojence
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Kojenec – senzomotorika
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Komunikace s dětským pacientem
Psychomotorický vývoj dítěte do jednoho roku
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
Výchovné zaměstnání v období kojeneckém
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Kojenecké období (do jednoho roku života)
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Zásahy do tržního mechanismu
Sociální psychologie.
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová 2009

KOJENECKÉ OBDOBÍ Jako kojenecké období se označuje první rok života.

KOJENECKÉ OBDOBÍ Dítě již vstřebalo změnu prostředí a nyní se snaží seznámit se se světem, v němž žije.

HLAVNÍ CHARAKTERISTIKA typický je prudký růst o 20 – 25 cm a zvyšování hmotnosti zhruba na trojnásobek - o 6 – 7 kg během 1. roku začíná osifikace kostí ukončená kolem 6 roku dochází k psychickému a fyzickému vývoji od 2. měsíce se začínají vytvářet podmíněné spoje - základ pro podmíněné reflexy od novorozeneckého věku přes kojenecký až k batolecímu období se vytvářejí citové, sociální vztahy - první tři roky jsou nejdůležitější +

HLAVNÍ CHARAKTERISTIKA klíčová období 3., 6., 9., 12. měsíc – mezníky, kdy má dítě něco umět jsou to kritické fáze - největší připravenost pro něco (např. pohyb) když z nějakého důvodu dojde k promeškání klíčového období, může být psychomotorický vývoj opožděn, ale nemusí to být ve všech oblastech +

POTŘEBY KOJENCE biologické spánek - bdění, od 3. měsíce dochází ke střídání fází – 1. fáze spánku během dne, 2. fáze bdění nasycení - kojení čistota, teplo, ochrana před bolestí (úrazy) +

POTŘEBY KOJENCE psychické pocit jistoty (bazální jistota) bezpečí, uznání +

POTŘEBY KOJENCE sociální komunikace - od 6. týdne se začíná objevovat úsměv - reakce na dospělého - první známka socializace záporné emoce - nespokojenost, nelibost - spojeno s pláčem kolem 4. měsíce se směje, kolem 5. měsíce silnější smích +

POTŘEBY KOJENCE od 6. měsíce nediferencovaná socializace - usmívá se na kohokoli, na známé od 6. do 8. měsíce diferencovaná socializace - začíná rozlišovat matku (drží se jí) od 7. měsíce vytváří vztah k osobě, která o něj pečuje nejvíce (matka, babička, otec) +

VÝVOJ SMYSLŮ vývoj řeči přípravné období – do 9. měsíce ( předřečové) nejdříve neartikulované zvuky - broukání ( vrnění, mlaskání, pískání, houkání), potom – žvatlání ( první lidské hlásky – k, g, ch, p, b, t, d, i, ú + slabiky pa, ba, ta atd.) období artikulované řeči – od 9. měsíce první slova ( jedno – dvojslabičná), rozvoj závisí na dispozicích dítěte a na tom, jak s ním mluvíme (pozor na šišlání a patlání), mluvíme čistou správnou řečí. V případě správného vývoje děti začínají mluvit kolem 1 roku – nejprve jednoslovné věty. Aktivní řeč x pasivní řeč. Pasivní řeč dítě používá již kolem ½ roku, reaguje na naší mimiku, gesta, výzvy (kdepak máš očička, medvídka?– ukáže)

VÝVOJ SMYSLŮ zrakové vnímání kolem 8. týdne dochází k reakci na ukazované předměty od 3. měsíce dokáže sledovat i hlavou (180°) od 5. měsíce sleduje předměty kolem sebe (dokáže se i převrátit) od 4. měsíce je plně rozvinuté barevné vidění

VÝVOJ SMYSLŮ sluchové vnímání začátkem 1. měsíce zvukový podnět vyvolá soustředění kolem 2. měsíce hledá, odkud zvuk přichází (očima i otočením hlavy) 4. – 5. měsíc okáže lokalizovat zvuk 6. měsíc reaguje a vzdálenější zvuky 7. – 9. měsíc vnímá slova od 9. měsíce porozumění řeči, pozná hlasovou intonaci, pozná melodii, rytmus

ROZVOJ MOTORIKY 3., 6., 9., 12. měsíc - klíčové doby rozvoje motoriky hrubá motorika – kefalokaudální - směr vývoje od hlavy k patě (poměr růstu, motorický vývoj – vztyčení hlavy, sed…) jemná motorika pomocí ruky – proximodistální – od trupu ke končetinám (rameno - prsty) rozvoj počíná ve 3. měsíci +

ROZVOJ MOTORIKY poloha na bříšku (rozvoj lezení) 3. měsíc - opírá se o lokty 6. měsíc - opírá se o dlaně (pase koníky) 6. – 7. měsíc - zvedá jednu ruku druhou se opírá 6. – 7. měsíc - houpá se na bříšku (letadlo) 8. – 9. měsíc - první pohyb bez pomoci

ROZVOJ MOTORIKY poloha na zádech 3. měsíc úchyt za prsty, snaha sednout - hlava padá 5. – 6. měsíc aktivně se přitahuje do sedu - hlava drží 7. měsíc žabí posed +

SOCIÁLNÍ PROSTŘEDÍ Nejdůležitějším objektem vnějšího světa pro dítě zůstává mateřská osoba. Sociální prostředí malého dítěte by mělo být vřelé, laskavé a stálé. +

KOJENECKÉ OBDOBÍ Použity následující materiály : www.wikipedie.cz Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity následující materiály : www.wikipedie.cz http://psychologie.nazory.cz/ http://vyvojovy-psychologie.navajo.cz/ www.novinky.cz www.publicdomainpictures.net www.szsuo.cz