Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /3 AutorMgr. Marie Vašíčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-Px/2-EK-3/6 Název DUMFaktury a jejich zpracování Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP63-41-M/ 01 Obor vzděláváníManagement hotelových a turistických služeb Vyučovací předmětÚčetnictví Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: vypracování daňového dokladu – faktury, náležitosti faktury, označení dodávky, způsob výpočtu včetně DPH Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaDodavatel, odběratel, splatnost faktury, výpočet na faktuře Datum
Faktury a jejich zpracování Náplň učiva údaje o obchodních partnerech splatnost faktury, zdanitelné plnění označení dodávky
Rozbor úpravy faktury – 1. část Fakturu číslujeme pořadově v souladu se spisovým řádem firmy. Doplníme č. objednávky. Konstantní symbol představuje předmět dodávky (např. zboží 8 nebo služba 308). Dodavatel uvádí svůj název, adresu, IČ, DIČ a bankovní spojení). Název, adresa, IČ a DIČ kupujícího se píše do kolonky Odběratel. Pokud je příjemce totožný s odběratelem, kolonka Příjemce se nevyplňuje. Uvádí se, jaký bude způsob dopravy (např. vlastním vozidlem)
Faktura – 1. část Obr. 1: záhlaví faktury
Rozbor úpravy faktury – 2. část Datum uskutečnění zdanitelného plnění představuje den, kdy se dodávka zboží nebo služby uskutečnila. Den vystavení daňového dokladu je datum, kdy byla vyhotovena faktura. Den splatnosti je datum, do kdy je odběratel povinen fakturu uhradit. Obvykle to bývá 14 dní.
Faktura – 2. část Obr. 2: data na faktuře
Rozbor úpravy faktury – 3. část Do textové části faktury uvádíme předmět fakturace (tzn. název zboží nebo služby). Je-li fakturovaných položek více, uvádíme je pod sebe a pořadově číslujeme. Zapíšeme příslušnou sazbu DPH. Uvedeme množství a měrnou jednotku. Uvedeme částku za jednu měrnou jednotku. Vypočítáme celkovou částku bez DPH.
Faktura – 3. část Obr. 3: záhlaví položek
Rozbor úpravy faktury – 4. část Ve 3. části jsme vypočítali celkovou cenu bez DPH. Z této částky pak vypočítáme příslušnou sazbu DPH a zapíšeme do příslušného řádku 4. části. Pokud jsou na faktuře částky nepodléhající DPH, uvedeme jejich výši. Sečteme celkovou cenu bez DPH, připočítáme částku DPH (popř. položku nepodléhající dani) a získáme tak celkovou částku. Připojíme razítko a podpis vyhotovitele faktury.
Faktura – 4. část Obr. 4: zápatí faktury
Kontrolní otázky: 1.Co představuje konstantní symbol? 2.Kdy není třeba vyplňovat kolonku Příjemce? 3.Co znamená datum zdanitelného plnění? 4.Z jaké částky se vypočítává DPH? 5.Co nesmíme zapomenout připojit na konci faktury?
Seznam obrázků: Obr. 1 až 4: Balíček tiskopisů. In: Národní ústav odborného vzdělávání [online] [cit ]. Dostupné z: ustav/balicek-tiskopisuhttp:// ustav/balicek-tiskopisu
Seznam použité literatury: [1] ŠTIKOVÁ Stanislava, Obchodní korespondence I, nakladatelství Korespondent, Plzeň, IBSN X