Název šablony: Inovace v HV32/Hv03/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor: Mgr. Petr Zbíral Předmět: Hudební výchova Třída: 9. Tématický okruh: Hudební nauka Téma: Kramářská píseň Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule Anotace: Seznámení žáků s městskou zpěvností 1. poloviny 19. století a bližší představení hudebního žánru – kramářská píseň.
Městská zpěvnost první poloviny 19. století Kramářská píseň
„ písničkové skladby s přitažlivou, ponejvíce ovšem moralizující tematikou, které byly v století profesionálně skládány a tiskem rozmnožovány, jejich autoři je pak na veřejnosti (zvláště na trzích) sami zpívali a tím zároveň nabízeli ke koupi“ (uk.)uk. (Kotek,J.: Dějiny populární hudby a zpěvu 19.a 20. století, Praha 1994, Academia, s. 36)
Kramářská píseň - informativní ( zpravodajsko-historická ) zprostředkovala aktuální zprávy o politických a válečných událostech, kriminálních případech, o přírodních i jiných katastrofách a veřejném dění vůbec („selské noviny“) - výchovná mnohé písně s moralizujícím závěrem ( ponaučením ) - zábavná zločin vylíčen tak, aby ohromil i pobavil zároveň ( senzačně pojednávané téma a výstižné kresby ) Funkce kramářské písně
Kramářská píseň Témata kramářských písní - duchovní a církevně propagandistická (75%) zbožná lyrika, náměty z bible, legendy o světcích a jejich zázracích, naturalistické morality o trestech hříšníkům a nevěrcům, apod. - světská (odrážející denní život lidových vrstev) milostná lyrika (láska, sňatek, manželství) satirická (móda v odívání i stravě) kritická (politika, robota, vojna, cenzura) vlastenecká (obrozenecká poezie) zpravodajská (funkce reportáže) baladická (hororová epika) (uk.)uk.
Kramářská píseň Struktura kramářských písní Úvodní oslovení - snaha upoutat pozornost kolemjdoucích „Pozastavte se, křesťané, slyšte věci neslýchané!“ „Poslyšte, panny, také mládenci, co se jest stalo v městě...“ Název písně – obvykle velmi dlouhý a obsáhlý „Nová píseň pro mládence a panny o...“ První sloka - autor vyjadřuje své stanovisko k celé události Další sloky - i v počtu několika desítek líčen vlastní příběh se všemi podrobnostmi Závěr písně - autor vyvozuje z obsahu důrazné napomenutí
Kramářská píseň - hlasitý, citově vypjatý zpěv za doprovodu jednoduchého hudebního nástroje (kolovrátku-flašinetu,houslí,niněry, harfičky nebo tahací harmoniky) - uplatňování přímé řeči v textu písně (dramatičnost) - nápěv písně nepodstatný, většinou na nějakou známou jednoduchou melodii („ Zpívá se jako...“) - při zpěvu písničkář ukazovátkem putuje po zavěšeném plátnu s malovanými obrázky od jedné dějové epizody ke druhé - následný prodej tištěné podoby kramářské písně (= písničkářova obživa) - veřejná produkce v rámci církevních a lidových slavností, poutí, pravidelných trhů, jarmarků, ale i podomním prodejem v hostincích a na domovních dvorcích Interpretace kramářských písní
Kramářská píseň
Lidé tištěné písně sbírali a vázali do tzv. „ špalíčků“, tj. do většího počtu jednotlivých písniček, které si původní lidoví majitelé svépomocně našívali do kusu plátna nebo kůže. Až do poloviny 19. století „ špalíčky“ často bývaly jedinou česky psanou a lidovým vrstvám dostupnou tiskovinou.
Kramářská píseň Autoři a šiřitelé kramářských písní František Hais ( ) pražský kolovrátkář, písničkář, organizátor a předzpěvák - Nová píseň o hraběti Fridolinovi a sprosté Vilemíně (1850) ( Na hranicích města německého ) - Spi, Havlíčku, v svém hrobečku ( ) Alois Gallat chrudimský humorista a organizátor společenského dění - V černých lesích ukryt leží lajbrhauptman Don Špagát (uk.)uk. František Kolár - herec a režisér Prozatímního divadla v Praze - Kanonýr Jabůrek ( Tam u Králového Hradce ) (uk.)uk.
Kramářská píseň -Moritatenerz%C3%A4hler.jpg Y g A f Použité zdroje: Odborná literatura a fotografie: Kotek,J.: Dějiny české populární hudby a zpěvu 19. a 20. století (do roku 1918) Praha, Academia 1994, s