Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Osmičková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

ČÍSELNÉ SOUSTAVY PŘEVODY MEZI SOUSTAVAMI
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Převody mezi číselnými soustavami Ročník:2. Datum.
Digitální učební materiál
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Booleova logika(algebra)
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
RoBla Číselné soustavy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
ČÍSELNÉ SOUSTAVY DESÍTKOVÁ, DVOJKOVÁ
Reprezentace dat v počítači
ČÍSELNÉ SOUSTAVY OSMIČKOVÁ, ŠESTNÁCTKOVÁ
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ČÍSELNÉ SOUSTAVY ČÍSLA S DESETINNOU ČÁRKOU
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Elektrické měření II. ročník Měření výkonu DC, AC 1f Vypracoval: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Strojírenská technologie Název programu: Plasty VIII. – Zpevňování Vypracoval: Ing. Vladislav Zelinka Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Digitální učební materiál
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Základy číslicové techniky
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Desítková Dvojková.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
desítková (dekadická, r = 10) dvojková (binární, r = 2)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výrok „Dostali na to neomezený rozpočet, a podařilo se jim ho překročit …„ (Michael Armstrong, CEO, problém Y2K, )
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Mgr. Petr Němec ©2009
 Vyjmenování a vysvětlení principu nejpoužívanějších číselných soustav  Jejich použití  Převody mezi nimy (do desítkové soustavy)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Číselné soustavy dekadická binární hexadecimální
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ČÍSELNÉ SOUSTAVY.
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Číselné soustavy IV Jana Bobčíková.
Číselné soustavy V Jana Bobčíková Převody mezi dvojkovou, osmičkovou a desítkovou soustavou.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Převody mezi desítkovou a dvojkovou soustavou.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Číselné soustavy.
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Převody mezi číselnými soustavami 3
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Číselné soustavy
Aritmetické operace v číselných soustavách
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Aritmetické operace s binárními čísly
Číselné soustavy Číselné soustavy reprezentují čísla, která jsou pro nás symbolem určitého množství – kvantity. Desítkovou soustavu se učíme již v první.
Šestnáctková a osmičková soustava
Číslicová technika - operace s binárními čísly
Transkript prezentace:

Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Osmičková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Číselné soustavy

Oktalová (osmičková soustava) – je vyjádřena symbolem O nebo indexem (8). Oktalova soustava je poziční a stejně jako u decimální a binární soustavy lze i zde každé číslo vyjádřit jako součet součinů, které jsou tvořeny číslicemi 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 nebo 7 a mocninou základu 8, která udává opět řád neboli váhu. Dle pozic v pozičním systému lze osmičkovou soustavu charakterizovat řádově takto: 8 n ; 8 n-1 ;…; 8 4 = 4096; 8 3 = 512; 8 2 = 64; 8 1 = 8; 8 0 = 1; 8 -1 = 0,125; 8 -2 = 0,15625; 8 -3 = 0,00195…; 2 -4 = 0,000244…; … ; 2 -(n-1) ; 2 -n Příklad: Vyjádřete číslo 1231,12 (2) v oktalové soustavě podle jednotlivých řádů a koeficientů součinu. 1231,12 (8) = 1* * * *8 0 +1* *8 -2

Hodnotu čísla v osmičkové soustavě lze snadno vyjádřit v desítkové Soustavě. Stačí jen sečíst jednotlivé hodnoty členů v řádovém zápisu čísla. Příklad: Převeďte číslo 1234 (8) z osmičkové soustavy do desítkové číselné soustavy. 1* * * *8 0 = 1* *64 + 3*8 + 4*1 = = 668 Příklad: Převeďte číslo 4321 (8) z osmičkové soustavy do desítkové číselné soustavy. 4* * * *8 0 = 4* *64 + 2*8 + 1*1 = = 2257

MocninaRozdílVýsledek 8 3 = – 512 = = – 64 = = 859 – 7*8 = = 13 – 3*1 = 03 Metoda postupného odčítání Tuto metodu lze snadno použít k přechodu od jednoho základu k druhému. Původní číslo se rozkládá postupným odečítáním zmenšujících se mocnin nového základu, kdy je hledaná mocnina nového základu menší nebo rovna než zbývající část původního čísla. Příklad: Převeďte číslo 635 (10) do osmičkové číselné soustavy.

Metoda postupného dělení Pro vyjádření převodu celého dekadického čísla je základní metodou převodu dělení určeného dekadického čísla základem oktalové soustavy. Po provedení dělení základem 8 zapíšeme výsledek dělení tak, že dělíme na celá dekadická čísla a zároveň musíme zjistit, jaký je zbytek po operaci dělení. Hodnota zbytku může nabývat hodnot 0 až 7. V dalším kroku se tento postup opakuje tak, že se dělí základem soustavy předchozí výsledek. Opět zapíšeme výsledek zaokrouhlený na celé dekadické číslo a hodnotu zbytku. Takto postupujeme až do toho stavu, kdy výsledek dělení základem soustavy bude hodnota 0. Zapíšeme hodnotu všech zbytků a provedeme zápis výsledku. Opět od posledního zbytku k prvnímu. Příklad: Vyjádřete číslo 1005 (10) v osmičkové číselné soustavě VýpočetDílčí podíl Zbytek 1005 : 8 = : 8 = : 8 = : 8 = (10) = 1755 (8)

Metoda postupného násobení Tato metoda se stejně jako u dvojkové a šestnáctkové číselné soustavy používá nejčastěji při vyjadřování čísla v desítkového soustavě menšího než jedna. Příklad: Převeďte číslo 0,725 (10) do osmičkové soustavy VýpočetDílčí výsledekVýsledek 0,725 x 8 =5,85 0,8 x 8 =6,46 0,4 x 8 =3,23 0,2 x 8 =1,61 atd. Číslo 0,725 (10) = 0,5631… (8)

Tabulka otázek: Číslicové zobrazení za 100 Číslicové zobrazení za 500 Číslicové zobrazení za 300 ABCD EFGH Prémie

Dvojková soustava za 100 Kolik číslic používá osmičková soustava?

Pod jakým jiným názvem známe osmičkovou soustavu? Dvojková soustava za 100

Jaký číselný základ se používá v oktalové soustavě? Dvojková soustava za 100

Jaké hodnoty nabývá oktalové číslo 123 (8) v desítkové soustavě? Dvojková soustava za 300

Jaké hodnoty nabývá osmičkové číslo 135 (8) v desítkové soustavě? Dvojková soustava za 300

Jaké hodnoty nabývá oktalové číslo 213 (8) v desítkové soustavě? Dvojková soustava za 300

Dvojková soustava za 500 Jaké hodnoty nabývá desítkové číslo 123 (10) v osmičkové soustavě?

Dvojková soustava za 500 Jaké hodnoty nabývá desítkové číslo 321 (10) v oktalove soustavě?

Dvojková soustava za 500 Jaké hodnoty nabývá desítkové číslo 1234 (10) v osmičkové soustavě?

 Mužík, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: EUROLEX BOHEMIA, ISBN  Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, ESF 2007 –  Dostupné na: konkurenceschopnosthttp:// konkurenceschopnost  MALINA, V. Digitální technika. České Budějovice: KOPP, 1996  KRÝDL, M. Číslicová technika. Dubno, 1999  PODLEŠÁK, J., SKALICKÝ, P. Spínací a číslicová technika. Praha, 1994  PECINA, J. Ing. PaedDr. CSc.; PECINA, P. Mgr. Ph.d. Základy císlicové techniky. Brno, 2007