C. Klamy založené na odvádění pozornosti D. Induktivní klamy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Vlastivěda
Advertisements

Proč studovat na Vysoké škole Karla Engliše?
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jediná dobrá rada, kterou skutečně letos potřebujete:
Studijní obory a jejich uplatnění.
Akademické orgány vysokých škol
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.11 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-funkce, adresy Typ: DUM.
Název projektu: Moderní škola
Mám zde malý plat, chci raději pracovat v Německu… Seminář v Evropském domě Lukáš Pachta, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM Pracovní příležitosti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Jak úžasná 1. Jak úžasná musí ta láska být,
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Středověká vzdělanost
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Přesvědčování X manipulace
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Řečnický styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.17
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_5.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Masová komunikace, masová média
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
VODA.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
Manželství Občanský a společenskovědní základ
Mužská pohlavní soustava
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_7A5 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÉ HOSPODAŘENÍ.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Poutníci v Mladé Boleslavi –
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Proč učit tradiční logiku Karel Šebela. Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová.
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Nováková Kateřina Hromádková Kateřina Hudec Tomáš
Argumentace (logické aspekty), argumentace v právu: přednáška č. 11
Výroková logika přednáška č. 5
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Chci jít Chci jít jen k Tobě, Pane můj, chci žít a chválu vzdát Ti svou. Chci jít jen k Tobě, Pane můj, chci žít a chválu vzdát Ti svou.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vznik Československé republiky Téma: Člověk a jeho svět -
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Boží intervence ... Bůh na tvé straně
Jediná dobrá rada, kterou skutečně letos potřebujete:
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Středověká filozofie SCHOLASTIKA
Václav Bělohradský * Praha.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jediná dobrá rada, kterou skutečně letos potřebujete:
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Eva Svobodová Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Český jazyk a literatura Kvaziargumentace Autor: Mgr. Eva Svobodová

C. Klamy založené na odvádění pozornosti D. Induktivní klamy Pojmy: argumentace, kvaziargumentace, eristika A. Logické klamy B. Psychologické klamy C. Klamy založené na odvádění pozornosti D. Induktivní klamy E. Jazykové klamy

A. Logické klamy 1.„non sequitur“ : Jestliže prší, je mokro. Je mokro. Tedy prší. Všichni přítomní jsou politici. Není přítomna žádná žena. Žádná žena se nezabývá politikou. 2.chybný obrat soudu: Každý policista je státní zaměstnanec. Ten člo- věk má v dokladech, že je státní zaměstnanec, tedy je policista. 3. circulus vitiosus: Udělal jsem, co jsem udělal. Polygamie je amorální, protože je nemravné, aby jeden muž měl víc než jednu ženu. 4. argumentace s chybným entymématem: Profesor Novák může vyučovat filozofii ve 4.ročníku, vždyť je absolventem filozofické fakulty. 5. chybně interpretovaná implikace: Jestli mu nezaplatíme, prozradí nás. Tedy mu zaplatíme, a on nás neprozradí.

B. Psychologické klamy 1. argumentum ad baculum: Jestli to neuděláš, nařežu ti! 2. argumentum ad misericordiam: Jestli mě opustíš, zabiju se! 3. argumentum ad populum: Vy jako slušní lidé/ Maker´s Mark 4. argumentum ad hominem (Rath: „Pane bakaláři…“) - despicere: „omezenec, blbeček, nedouk, nula, epigon“(K.Čapek) - non habet: nezná praxi - caput canis: je suchopárný teoretik o proslulém vědci - negare: bezvýznamný nedovzdělanec - tu quoque: Že nám byla prokázána korupce? A co vy vloni? 5. argumentum ad verecundiam: vědci z Oxfordu prokázali… 6. argumentum ad numerum: 90% žen používá…všichni už to mají… 7. argumentum ad crumenam / Lazarum: má-umí /nemá-je nesobecký 8. argumentum ad antiquitatem/novitatem: je to osvědčené/moderní 9. komplexní otázka: Už jste vrátili, co jste nakradli? 10. sugestivní dichotomie: Buď budete volit nás, nebo vyhraje KSČM.

C. Klamy založené na odvádění pozornosti 1. argumentum ad ignorantiam: Nikdy jsem ho neviděl pít, není tedy alkoholik. 2. red herring: USA: Jaký je u vás průměrný plat? SSSR: A vy zase bijete černochy! 3. mutatio elenchi: pravdivost křesť.víry prospěšnost 4. strašák: odlučovače + čističky výdaje, omezení výroby a nezaměstnanost 5. šikmá plocha: legalizace marihuany legalizace heroinu země semeništěm narkomanů, kriminalita, zhroucení civilizace 6.přesunutí břímě důkazu: Spálená tráva na louce je od přistání létají- cího talíře. Nevěříte? Dokažte, že ne! 7. zúžení/rozšíření obecného argumentu: Uznávám právo na život, ale souhlasím s eutanazií/ Mám svobodu slova, mám právo na rasistické výroky.

D. Induktivní klamy 1. neoprávněná generalizace: Okradl mě Rom, Romové kradou. 2. statistický sylogismus: Dědeček pracoval v kamenolomu, denně vypil litr rumu a vykouřil padesát cigaret a dožil se osmdesáti. Chci-li se dožít osmdesáti… 3. nereprezentativní vzorek: Anketa provedená včera u zákazníků obchodu Hugo Boss prokázala, že Češi jsou se svou životní úrovní spokojeni. 4. lenivá indukce: Fotografie pana ministra a známého lobbisty XY na společné večeři ani jejich hovor o „pěti mega“ nedo- kazují, že firma pana XY získala státní zakázku protekcí. 5. post hoc, propter hoc: Týden jsem měl rýmu, pak jsem užíval tento preparát, a rýma přešla. Víc lidí umírá v posteli… 6. nevýznamná příčina/větší počet příčin: Nejíš kaši, a africké děti hla- dovějí/2.svět.válku způsobila politika appeasementu.

E. Jazykové klamy 1. termini /kvalifikující jazyk: Je velmi originální/svérázný/ trochu zvláštní/ podivín/vyšinutý/blázen….Vaše ubohá pseudokampaň… „Všichni byli vožralí, pan správce byl trochu veselej.“(Hašek) 2. ekvivokace: Česko o návrat do Evropy usilovat nemusí, v Evropě je odjakživa. 3. amfibolie: Překročíš-li řeku Halys, zničíš velikou říši. Byli tam jen učitelé a studenti pozvaní ředitelem. 4. kompozice: Auto spotřebuje méně paliva a produkuje méně nečistot než autobus, proto auta poškozují životní prostředí méně než veřejná doprava. 5. partikularizace: Studuje na prestižní anglické univerzitě. Jeho studium je tedy velmi nákladné. 6. akcent: Moje peníze jim půjčíme.(= nikoli tvé/ tobě do toho nic není) Moje peníze jim půjčíme. (= nedáme)

Použité zdroje: Jauris M., Zastávka Z.: Základy neformální logiky, S a M, 1992, ISBN 80-801387-1-3 Batko A. : Umění persvaze aneb jazyk ovlivňování a manipulace, Helion, 2006, ISBN 83- 7361-938-0 Čapek K. : Dvanáctero figur zápasu perem, in Marsyas čili Na okraj literatury, Borový, 1948