JAN VERMEER van DELFT Alena Štěpánková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Památky Nizozemska Sara Stojkovičová. Euromast Věž Rotterdam Postavena v letech Architekt : Maaskant Byla postavena speciálně pro Floriádu 1960.
Jan Jakub Hartmann Alegorie vody
Křesťanství Nejrozšířenější náboženství – 2 miliardy věřících
Vypracoval: Václav Fichtner. Na tomto obraze je jasně vidět malířova nespoutaná ruka. Hlavně barevné přechody jsou výrazné a barvy jsou hodně syté.
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Románský sloh.
Nizozemští krajináři 17.století
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Doba Charakteristika Znaky
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Německé renesanční malířství
Abstraktní expresionismus
Rembrandt van Rijn
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Antonín Dvořák – A.
Gotická kultura.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Baroko Malířství Společnost.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 1. část
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_13 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Přehled nejvýznamnějších malířů
ŠPANĚLSKÝ BAROKNÍ MALÍŘ Bartolomé Estéban Murillo.
Impresionisté figurativního malířství
ČESKÉ ZEMĚ.
Rudolf II. VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 4. ročník - vlastivěda
Jan Amos Komenský.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Rembrandt (Rembrandt Harmenszoon van Rijn )
Vincent van Gogh MgA. Lukáš Psík
Jan Vermeer van Delft MgA. Lukáš Psík
P O U T N Í K malíř, restaurátor narozen 1955 v Brně studia : 1971 – 1975 Střední uměleckoprůmyslová škola v Uherském Hradišti 1975 – 1980 Akademie.
RENESANCE - pokračování
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
SECESE.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Koláž podle H. Bosche Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými systémy.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
JAGELLONCI NA ČESKÉM TRŮNĚ
Nefertiti.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Název školy: ZŠ Průhonice
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

JAN VERMEER van DELFT Alena Štěpánková

Proč se zajímat o Vermeera: je to jeden z nejzajímavějších a nejtalentovanějších malířů „holandského zlatého věku“ precizní a výjimečný malíř mnoho obrazů bylo po jeho smrti ztraceno anebo se ocitly v rukou různých soukromých sběratelů jeho dílo bylo znovuobjeveno až v 19. století Salvátor Dalí ho ocenil jako jednoho z nejgeniálnějších malířů

Životopisná data žil a tvořil v 17. století narozen v Delftu, vzděláván v Amsterodamu předkové pocházeli z aktivních podnikatelských a obchodnických vrstev po návratu do Delftu se stává členem cechu sv. Lukáše(cech malířů); potom v průběhu života několikrát zvolen starostou cechu svůj život strávil ve společnosti sochařů, malířů a obchodníků s uměním; sám také umělecká díla oceňoval

Rodina byl protestant, oženil se s katoličkou Catharinou Bolnesovou; po sňatku ke katolictví konvertoval Delft tehdejší doby byl protestantským městem; malíř s rodinou žil u své tchýně, která rodinu velmi silně finančně podporovala, protože Vermeer si malováním vydělával jen málo s Catharine měl celkem 11 dětí; umřel ve věku pouhých 43 let a poté byla jeho vdova přinucena mnoho obrazů prodat po jeho smrti dílo upadlo v zapomnění

Zajímavosti Jeho tvorba je atraktivní díky dokonalé malířské technice Byl dokonalým znalcem barev, jejich kombinací a míchání mnohé pozdější malíře jeho pohled na věc uchvátil velmi se zajímal o různé technické kuriozity (např. camera obscura)

Vermeerovo malířské dílo krajiny portréty výjevy z každodenního života alegorie

Portréty

Portrét mladé ženy často zlehčován kritiky (podobnost s dívkou s perlovou náušnicí) neznámá mladá žena zvláštní aranžmá i klenoty neznámý model; zdá se však,že autorovi šlo více o zachycení charakteru nežli o modelku samu

Dívka s perlovou náušnicí / turbanem okouzlující podobizna, harmonie barev, využití světla modelka s tázavým výrazem není jasno, kdo je modelka ani žádný hlubší význam díla

Krajiny

Pohled na město Delft dobový pohled na Delft městské město brány směrem na Schiedam a Rotterdam působivé ztvárnění oblohy, světelné efekty

Pohled na město Delft

Pohled na město Delft detail - městská brána

Ulička v Delftu

Ulička v Delftu II.

Každodenní výjevy (žánry)

Dívka hrající na kytaru

Dopis

Dívka píšící dopis

Dívka čtoucí dopis

Hodina hudby

Dívka se sklenkou vína a dvěma muži

Kuplířka (U kuplířky)

Krajkářka

Mlékařka

Alegorická díla

Alegorie malířství (Ateliér) spojitost s malířským cechem sv. Lukáše, jehož sídlo se nacházelo přímo za Vermeerovým domem alegorie a chvalozpěv na malířství kompozice, technika, pozoruhodné světlo

Ateliér – detaily umělec obrácený zády je pravděpodobně Vermeer sám portrétovaná dívka – múza Kleio, patronka historie; pozoun v ruce však může symbolizovat i atribut slávy

Astronom 1 z pláten portrétujících muže, patrně na objednávku Antonio van Leeuwehhoek, přírodopisec; zdokonalil mikroskop; mohl také Vermeerovi pomáhat s „camerou obscurou“

Astronom – detaily samostatný muž zabraný do studia; tradiční motiv nizozemského malířství světelně zajímavá je část s glóbem, který překvapí svou přesností

Zeměpisec kompozice podobná s astronomem stejné motivy: glóbus, mapa, drapérie ozáření denním světlem

Alegorie křesťanské víry dílo plné symbolů: hlavní postava představující víru chodidlo a glóbus = církev, která panuje nad světem skleněná koule = lidská mysl

Alegorie víry - detaily obraz na stěně (Ukřižování Krista od malíře Jordaense) had vinoucí se na podlaze, je přimáčknut kamenem či knihou (Biblí?)

Kde lze vidět Vermeerova díla Boston, New York, Washington Edinburgh, Dublin, Londýn Paříž, Haag, Amsterdam Frankfurt, Berlín, Drážďany Vídeň v mnoha soukromých sbírkách