JAN VERMEER van DELFT Alena Štěpánková
Proč se zajímat o Vermeera: je to jeden z nejzajímavějších a nejtalentovanějších malířů „holandského zlatého věku“ precizní a výjimečný malíř mnoho obrazů bylo po jeho smrti ztraceno anebo se ocitly v rukou různých soukromých sběratelů jeho dílo bylo znovuobjeveno až v 19. století Salvátor Dalí ho ocenil jako jednoho z nejgeniálnějších malířů
Životopisná data žil a tvořil v 17. století narozen v Delftu, vzděláván v Amsterodamu předkové pocházeli z aktivních podnikatelských a obchodnických vrstev po návratu do Delftu se stává členem cechu sv. Lukáše(cech malířů); potom v průběhu života několikrát zvolen starostou cechu svůj život strávil ve společnosti sochařů, malířů a obchodníků s uměním; sám také umělecká díla oceňoval
Rodina byl protestant, oženil se s katoličkou Catharinou Bolnesovou; po sňatku ke katolictví konvertoval Delft tehdejší doby byl protestantským městem; malíř s rodinou žil u své tchýně, která rodinu velmi silně finančně podporovala, protože Vermeer si malováním vydělával jen málo s Catharine měl celkem 11 dětí; umřel ve věku pouhých 43 let a poté byla jeho vdova přinucena mnoho obrazů prodat po jeho smrti dílo upadlo v zapomnění
Zajímavosti Jeho tvorba je atraktivní díky dokonalé malířské technice Byl dokonalým znalcem barev, jejich kombinací a míchání mnohé pozdější malíře jeho pohled na věc uchvátil velmi se zajímal o různé technické kuriozity (např. camera obscura)
Vermeerovo malířské dílo krajiny portréty výjevy z každodenního života alegorie
Portréty
Portrét mladé ženy často zlehčován kritiky (podobnost s dívkou s perlovou náušnicí) neznámá mladá žena zvláštní aranžmá i klenoty neznámý model; zdá se však,že autorovi šlo více o zachycení charakteru nežli o modelku samu
Dívka s perlovou náušnicí / turbanem okouzlující podobizna, harmonie barev, využití světla modelka s tázavým výrazem není jasno, kdo je modelka ani žádný hlubší význam díla
Krajiny
Pohled na město Delft dobový pohled na Delft městské město brány směrem na Schiedam a Rotterdam působivé ztvárnění oblohy, světelné efekty
Pohled na město Delft
Pohled na město Delft detail - městská brána
Ulička v Delftu
Ulička v Delftu II.
Každodenní výjevy (žánry)
Dívka hrající na kytaru
Dopis
Dívka píšící dopis
Dívka čtoucí dopis
Hodina hudby
Dívka se sklenkou vína a dvěma muži
Kuplířka (U kuplířky)
Krajkářka
Mlékařka
Alegorická díla
Alegorie malířství (Ateliér) spojitost s malířským cechem sv. Lukáše, jehož sídlo se nacházelo přímo za Vermeerovým domem alegorie a chvalozpěv na malířství kompozice, technika, pozoruhodné světlo
Ateliér – detaily umělec obrácený zády je pravděpodobně Vermeer sám portrétovaná dívka – múza Kleio, patronka historie; pozoun v ruce však může symbolizovat i atribut slávy
Astronom 1 z pláten portrétujících muže, patrně na objednávku Antonio van Leeuwehhoek, přírodopisec; zdokonalil mikroskop; mohl také Vermeerovi pomáhat s „camerou obscurou“
Astronom – detaily samostatný muž zabraný do studia; tradiční motiv nizozemského malířství světelně zajímavá je část s glóbem, který překvapí svou přesností
Zeměpisec kompozice podobná s astronomem stejné motivy: glóbus, mapa, drapérie ozáření denním světlem
Alegorie křesťanské víry dílo plné symbolů: hlavní postava představující víru chodidlo a glóbus = církev, která panuje nad světem skleněná koule = lidská mysl
Alegorie víry - detaily obraz na stěně (Ukřižování Krista od malíře Jordaense) had vinoucí se na podlaze, je přimáčknut kamenem či knihou (Biblí?)
Kde lze vidět Vermeerova díla Boston, New York, Washington Edinburgh, Dublin, Londýn Paříž, Haag, Amsterdam Frankfurt, Berlín, Drážďany Vídeň v mnoha soukromých sbírkách