Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080 Křesťanské myšlení o právu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána! " On jim však odpověděl: "Dokud.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Středověká Západní Evropa
VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.13/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
Politologie jako věda Politika moc
Scholastika VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
Aristotelés – část druhá
Křesťanství vznik a podstata.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
eklekticismus, novoplatonismus
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Raný středověk 5. – 11. století
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Scholastika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Svatý Augustin Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
GOTICKÁ KULTURA 2. část.
Náboženská mapa současného světa
Řecká filosofie Hesiodos (pol. 8. stol. př. n. l.)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Filosofie křesťanského středověku
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Demokracie Seminář politologie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Platón & „objektivní idealismus“
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
náboženství staré Číny a Japonska
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Stát Definice, funkce, typy.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
PLATÓN př. n. l..
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Křesťanské myšlení o právu

Rané křesťanství I.  Navazuje na židovské náboženství  Univerzalismus – důraz na spolupráci mezi národy  Humanismus – lidé jsou dětmi jediného otce – Boha, úcta k jednotlivci  Víra v posmrtný život – cenu má jen Boží království

Rané křesťanství II.  Stát a právo nemají větší význam  První křesťané jsou k veřejnému životu a ke státnímu zřízení indiferentní  Nenalézáme žádné právní koncepce a evangelia také nejsou právními kodexy  Křesťané si ale osvojili myšlenku přirozeného práva - idea nejvyššího zákonodárce a idea cílů, které stojí nad státem, právem i morálkou obce

Rané křesťanství III.  Postupně dochází k přehodnocení původního postoje  Křesťanství se „pořečťuje“ a „pořímšťuje“  Křesťanští myslitelé se zajímají o stát a právo a navazují na řeckou filozofii

Patristika (2. – 7. stol.) I.  Ve 2. století se pevněji zformovala křesťanská inteligence - apoštolové a kazatelé, kteří učili slovu božímu  Z řad těchto lidí vybírá církev své otce (patres) - sv. Ambrož, sv. Jeroným, sv. Augustin a sv. Řehoř Veliký  Zkultivovali řeckou filosofii a sami produkovali filozofickou literaturu  Patristika znamenala první teologicko- filozofické vyjádření křesťanské víry

Patristika II.  Křesťané si začínají uvědomovat, že konec světa hned tak nenadejde a že si musí najít ve světě své místo  Ve 3. století byla v Alexandrii založena první křesťanská bohoslovecká škola, kde se formovaly i názory na stát a právo  Počátkem 4. století už křesťanství silně prorůstá do společenské a politické struktury Říma  Toleranční (milánský) edikt (313) - vyhlásil obecnou svobodu vyznání

Augustinus Aurelius ( )  Jeden z nejvýznamnějších raně křesťanských filozofů a teologů, představitel latinské platónsky orientované patristiky  Dal křesťanskému učení pevný filosofický rámec  Díla: Spisy proti akademikům, O blaženém životě, O boží obci a Vyznání  Z komplexu antické vzdělanosti vybral Augustin vše, co bylo přínosem pro křesťanství

Sv. Augustin – O boží obci  Vývoj světa vnímá jako boj dvou mystických společenství, která se na zemi střetávají - Boží stát křesťanů s pozemským státem neustále zápasí o převahu, dokud nezvítězí  Pozemská říše je nedokonalá, tvořená hřešícími bytostmi, její úlohou je být místem, kde se odehrává zápas o pravé určení člověka  Boží stát je jediným pravým, dokonalým a věčným státem. Je to obec, kterou založili dobří věřící. Tento neviditelný stát má svého pozemského představitele, své zákony a vládu, a tou je církev. Je to mystická konstrukce křesťanského společenství  Augustin považoval za příslušníky Boží obce i ty stojící mimo samotnou církev, což ospravedlňovalo možnost zachování některých hodnot antické kultury v křesťanském světě

Sv. Augustin – teorie státu  Stát je nutným a užitečným zřízením, má udržet na uzdě lidskou hříšnost  Cílem státu je udržovat mír a spravedlnost na světě - "Co je stát bez spravedlnosti? Banda lupičů!"  Stát v morálním smyslu podléhá církvi  Augustinovi následovníci zformulovali ideu svrchovanosti papežské moci – 800 – vznik svaté říše římské (univerzálního křesťanského impéria v západní Evropě)

Sv. Augustin – přirozené právo  Přirozené právo je objektivní realitou, rozumem či vůlí Boha, který je centrem veškerého řádu světa  Základní princip: „Nečiň jiným, co nechceš, aby oni činili tobě.“  Vyčerpávajícím způsobem je tento řád představen a autoritativně vyjádřen v Bibli  Do lidského srdce a intelektu už ale není vepsán tak přirozeně, jak to chápali antičtí autoři, prosazuje se teprve aktem vůle - člověk ho může, ale nemusí přijmout  Pozitivní právo si lidé vytvářejí tím, že božské ustanovení ve své duši přetlumočí do jazyka pravidel

Scholastika  Odvozeno od „schola“ – rozvoj křesťanské filozofie na školách a univerzitách  Raná scholastika (9. – 12. stol.) - Pierre Abélard  Vrcholná scholastika (13. stol.) - Albert Veliký, Tomáš Akvinský  Pozdní scholastika (14. – 15. stol.) - Duns Scotus, William z Ockhamu

Tomáš Akvinský ( )  Byl katolický filosof a teolog scholastické tradice  V římskokatolické církvi platí za jednu z největších teologických autorit - za svatého byl prohlášen roku 1323  Jeho zásluhou se základní tendence řecké filosofie dále šířily ve filosofii křesťanské  Tomášovo dílo je velice bohaté i na závěry z oblasti státu a práva. Obsaženy jsou ve třech článcích první a druhé části Theologické summy a ve třetí knize Summy proti pohanům

T. Akvinský – víra a rozum I.  Tomáš vymezil hranice mezi vírou a rozumem, pokusil se je vzájemně uvést do harmonie  Pravda je podle něj jen jedna, ale vedou k ní dvě cesty, cesta rozumu a cesta víry, tj. cesta zjevené pravdy, která je poznatelná lidským rozumem podobně jako pravdy přírody (tj. přirozeného světa).  Stejně tak je možné obhájit rozumem existenci Boha.  Rozum a víra pocházejí od Boha a nemohou si odporovat, v jejich syntéze má však víra určitou přednost

T. Akvinský – víra a rozum II.  Tomáš formuloval celkem pět následujících důkazů, přičemž se inspiroval Aristotelovou metodikou, a také učením Augustinovým: z pohybu (změny) lze usuzovat, že musí existovat prvotní impuls vše má svou příčinu, musí však existovat prvotní příčina věci existují nebo neexistují; to, že existují, způsobuje nějaká nutnost skutečnost je rozdělena dle stupňů dokonalosti, musí však existovat nejvyšší stupeň dokonalosti v uspořádání věcí je smysl, stejně jako ve směřování věcí, musí však existovat něco, co dané věci řídí

T. Akvinský – přirozené právo  Lex aeterna (věčný zákon) – zdrojem je Bůh, vyjadřuje vztah Boha a světa a je univerzální  Lex naturalis (přirozený zákon) – je výsledkem účasti rozumných lidských stvoření na věčném zákonu, odvozen z přírody (čiň dobro a vyhni se zlu)  Lex humana (lidský zákon) – precizuje obsah přirozeného práva a zaplňuje v něm mezery  Lex divina (božské pozitivní právo) – obsaženo v církevní nauce a v Bibli  I nespravedlivý zákon je projevem vlády, která pochází od Boha

T. Akvinský – stát  Bůh je zdrojem řádu, do něhož patří i stát  Stát je silou, která drží společnost pohromadě, je to rozumné ustanovení k obecnému blahu – stát je autonomním, přirozeným společenstvím  V rámci řádu je důležitý princip hierarchie – každý má své místo a musí poslouchat nadřízené – poddaní musí poslouchat vládce  Křesťanští panovníci podléhají papeži, kterému paří nejvyšší správa, ale zasahuje jen v závažných případech

T. Akvinský – státní formy  Získávání soukromého majetku je důsledkem přirozeného práva  Prohlašuje za nejpřirozenější formu státu monarchii – vláda jedince, která je lepší zárukou pořádku (analogie Boha)  Špatné formy vlády – tyranie, oligarchie, demokracie

Novotomismus  Novotomismus či neotomismus je novodobá forma tomismu. Představuje aktivní návrat k základním ideám této filosofie.  Je jedním z hlavních směrů moderní filosofie a patří k tzv. novoscholastické filosofii  Novotomismus byl inspirován encyklikou papeže Lva XIII. Aeterni Patris z roku tomismus ukotvila jako oficiální filosofii katolické církve a záruku obrození moderní křesťanské kultury