TYPOLOGIE V OBLASTI E- BUSINESS
E-business – veškeré formy elektronické komunikace a obchodování, kdy jsou využívány internet, intranet, extranet E-comerce – užší pojem, cílem je nabídka a prodej produktů E- buying -nákupní aktivity E-procurement – elektronické prostředí, kde se realizuje obchodování jako výměna hodnot
Typologie elektronického obchodování Vychází z koloběhu elektronických informací mezi 4 subjekty: A – Authority – státní správa a samospráva B – Business – podniky, organizace, producenti hodnot C – Customers/Consumers – zákazníci, spotřebitelé E – Employees – zaměstnanci – tvůrci hodnot
Matice ABCE AA2AA2BA2CA2E BB2AB2BB2CB2E CC2AC2BC2CC2E EE2AE2BE2CE2E B2C – maloobchodní prodej – Business to consumer B2B – velkoobchodní prodej, mezipodnikový prodej – Business to business B2E – prodej a informace zaměstnancům – Business to employees B2A – prodej státním organizacím – business to authority – krajské, městské úřady, ministerstva – veřejné soutěže
Internet – marketingový nástroj 1.Role informační 2.Role komunikační 3.Role reklamní 4.Role obchodní
Využití nových technologií v zahraničním obchodě Elektronické tržiště – Market place – střet firemních poptávek a nabídek, vytváření nových obchodních příležitostí –Veřejná elektronická tržiště – provozuje nezávislý operátor –Soukromá tržiště – omezený počet členů, nabídky pouze vybraní dodavatelé –Konsorcia- dobrovolná sdružení firem z určitého oboru EDI systémy – elektronic data interchange – elektronická výměna dat, umožňuje automatizované vyřizování objednávek, fakturace, placení Podnikový komunikační systém - intranet