OBJEKTOVÉ METODOLOGIE – JEJICH UŽITÍ A VÝKLAD Ing. Martin Molhanec, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Martin Molhanec, CSc. 8. přednáška
Advertisements

Podpora výuky matematiky prostřednictvím programu Maple
Stručný úvod do UML.
Úvod do databázových systémů
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Ing. Monika Šimková. Máme-li data reprezentovat v databázi, jak vybereme jejich strukturu na konceptuální úrovni? Konceptuální modelování analyzuje požadavky.
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Zjednodušeně pomocí UML
Induktivní logické programování
UML – několik kritických poznámek
A4B33DS & X33MIS Zdeněk Kouba
A4M33NMS Návrh a modelování softwarových systémů
Tvorba webových aplikací
Databáze Jiří Kalousek.
Veřejná správa bez bariér – služba všem občanům Michal Rada (Iniciativa informatiky pro občana)
Podpora výuky a tvorby ER diagramu ve výukovém systému Barborka Petr Kopka VŠB – TU Ostrava, 2005.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
1IT S ÍŤOVÝ DATOVÝ MODEL Ing. Jiří Šilhán. S ÍŤOVÝ DATOVÝ MODEL Je historicky nejstarším datovým modelem. Jeho základem jsou vzájemně propojené množiny.
ČVUT Praha, Fakulta elektrotechnická Diplomová práce Informační systém házenkářského turnaje Petr Plodík.
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ
13AMP 6. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled Synchronizace procesů Synchronizace procesů Producent-Konzument Producent-Konzument.
ONTOLOGIE a KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ (stručný úvod)
DATOVÉ MODELY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Databázové systémy přednáška+cvičení
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
Programování Michal Žůrek.
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
Fakulta elektrotechniky a informatiky Univerzita Pardubice
Modelovací jazyk UML. Jazyk UML je víceúčelový modelovací jazyk, který byl vyvinut speciálně pro účely softwarového inženýrství. Obsahuje formalizovaný.
X13PMT 3. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
Objektové programování
Konceptuální návrh databáze
Zkušenosti s elektronickou podporou výuky
Základní pojmy Systém je abstrakce, kterou si lidé vytvářejí v procesu poznávání jako nástroj zkoumání reálných objektů.
Magisterský obor Ekonomika a řízení elektrotechniky a energetiky.
Databázové systémy Přednáška č. 4 Proces návrhu databáze.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Tvorba webových sídel jako inženýrský úkol Ing. Martin Molhanec, CSc České vysoké učení technické.
X36SSP Dokumentace a prezentace Ing. Martin Molhanec, CSc. ČVUT – FEL, K13113.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA STROJNÍ ÚSTAV PŘÍSTROJOVÉ A ŘÍDICÍ TECHNIKY ODBOR AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ A INŽENÝRSKÉ INFORMATIKY Aplikace objektově.
METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL Ing. Martin Molhanec, CSc.
Konceptuální návrh databáze
Metodologie OOHDM, jazyk Lua a tvorba webových aplikací
1 Mechanika s Inventorem 10. Shrnutí Petr SCHILLING, autor přednášky Ing. Kateřina VLČKOVÁ, obsahová korekce Tomáš MATOVIČ, publikace FEM výpočty Optimalizace.
Databázové modelování
Object-Oriented Hypermedia Design Model Ing. Martin Molhanec, CSc. České vysoké učení technické Fakulta elektrotechnická Katedra elektrotechnologie Česká.
Využití ontologií při dobývání znalostí z databází Hana Češpivová.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Aplikační a programové vybavení
Normalizace v objektových databázích Vojtěch Merunka
Foreign key mapping Jakub Chalupa Naim Ashhab ČVUT FEL
Adaptivní webové systémy v e-learningu Miroslav Bureš Odborná skupina Webing, katedra počítačů.
Bakalářský obor STM-ECTS Manažerská informatika. Vidíte své budoucí uplatnění spíše v managementu a řízení, než v čistě inženýrské/technické pozici? Chcete.
Jak učit tvorbu www stránek Filip Procházka. Úvodem HTML není programovací jazyk, neobsahuje žádné programovací ani datové struktury, jejichž pochopení.
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
Úvod do databází zkrácená verze.
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
PROGRAMOVÁNÍ 3ITA,3ITB Jaroslav Burdys Hlavní zdroj:
Úvod do databázových systémů
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Databázové systémy 1 – KIT/IDAS1 Ing. Monika Borkovcová, Ph.D.
Programování 2. hodina RNDr. Jan Lánský, Ph.D.
Současný výzkum environmentálních hrozeb v rámci bezpečnostních studií – metodologické úvahy
Úvod do matematické analýzy - pokračování 3
Ing. Martin Molhanec, CSc. CASE 10. přednáška
DÁTOVÉ MODELOVANIE analýza a návrh informácií v systéme – oblasť modelovania a projektovania IS dôraz na logické entity a logické závislosti medzi týmito.
Elektronický publikační systém
Databázové systémy UIN010
Unit of Work vzor z P of EAA (Fowler) 1.
Transkript prezentace:

OBJEKTOVÉ METODOLOGIE – JEJICH UŽITÍ A VÝKLAD Ing. Martin Molhanec, CSc.

Úvod a zdroje nespokojenosti Navazuji na svůj loňský příspěvek. Nejde jen o UML, ale o to, že studenti celkově špatně chápou o co v analýze vlastně jde. Nechápou co je to vlastně datová analýza. Pletou analýzu a implementaci do jednoho diagramu! Dostupná literatura je špatná a spíše je poplete!

4) Třída FILTR 3) Nesmyslné třídy 2) Špatné agregace 1) Samé agregace 5) Vztah závislost

Smalltalk před studenty zastírá rozdíl mezi běžnými programátorskými objekty a objekty, které obalují přístup do databáze. To je výhoda při implementaci. Ale při datové analýze se musíme zabývat pouze objekty, které budou uloženy v databázi! Smalltalk aneb antivojtismus

Diagram tříd v analýze Je pokračování ER diagramu. Je konceptuální, nikoliv fyzický. Zobrazuje data se kterými aplikace pracuje! Nezobrazuje implementačně závislé věci.

Vztahy v diagramu tříd Žádné šipky nejsou třeba! V UML se kreslí v diagramu tříd šipky –Navigace (to je ale implementační, ne relační záležitost) –Závislost (opět implementační, trochu nejasně definovaná záležitost) –Zpráva (nemá co dělat v datovém diagramu) Jedině přípustný je tento symbol ►, který určuje jakým směrem se čte název vztahu

Co je to kontejner? Velice často se plete se vztahem 1:M. Studenti ho nadužívají. Matter of taste Celek a část mají fyzickou nebo jí podobnou souvislost. Zkusme uvažovat co se stane, když pohneme částí. Bude se pohybovat i celek?

Základní otázka objektů, tříd, vztahů a tak vůbec … Výklad objektového paradigmatu není definitivní, existují různé názory a různí autoři. Výklad se neustále vyvíjí. Zkušený analytik si s výkladem poradí. Student nikoliv! Naopak získá špatné návyky!

Shrnutí Diagram tříd se v oblasti analýzy zabývá daty se kterými aplikace pracuje a nikoliv objekty vlastní aplikace. Diagram tříd neobsahuje žádné šipky, protože je v něm nepotřebujeme! Ale vždy potřebujeme znát kardinalitu a parcialitu! Je dobré dobře vědět jaký je rozdíl mezi agregací či kompozicí a vztahem 1 : M. Předchozí znalost UML diagramů pro oblast implementace je pro oblast analýzy spíše nežádoucí.

Shrnutí Programátorská zkušenost z jazyků podobných Smalltalku je také spíše na závadu Programování může učit skoro každý, ale učit analýzu chce zkušenosti!

Shrnutí V učebnicích UML se málokdy rozlišuje mezi užitím UML ve fázi analýzy a ve fázi implementace. Je nutné pečlivě číst referenční manuál od vlastních autorů UML.

ČVUT-FEL, K-313 Technická PRAHA 6 Tel.: WWW: martin.feld.cvut.cz/~molhanec MOLHASOFT Křivenická PRAHA 8 Tel.: WWW: