Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Druhy vod Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2735 Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pro úvod bych se rád podíval na koloběh vody
Advertisements

autor: Jakub Jirák, 8. ročník
zpracovaný v rámci projektu EU
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo : Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Voda.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Uhlík
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_CH VODA- prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_66.
Voda Veronika Drzková, 2.E.
POHYBY MOŘSKÉ VODY 6. třída Mgr. Jakub Karásek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, cestovní,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Druhy vod.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Chemie Ročník : 8. Téma.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Zástupci halogenidů Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
VODA Vypracovali: Jakub Zeman a Adam Obrtel Vyučující : Ludvík Kašpar
Voda a vzduch = základ života
HYDROSFÉRA.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Voda Kocmichová, Lukášová.
Balená voda.
Podpovrchová voda Název školy
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_zástupci uhlovodíků
Voda a vzduch.
VODA – DĚLENÍ A ČISTIČKY VODY
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Fotosyntéza Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Oxid uhličitý
Název šablony: Inovace v chemii52/CH09/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: VODA Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_17  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 8  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
VODA.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Základní podmínka života
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Opakování voda, vzduch.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Složení roztoku Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
1.Šablona:III/2Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_NNA_442 Jméno autora:Václav Kulhánek Datum vytvoření: Předmět:NNA Tematická oblast:Nealkoholické nápoje.
VODA.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV54 Název školy.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_05_CH7 TémaRozdělení vody podle použití RočníkSedmý.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Voda VY_32_INOVACE_1A_16 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Voda Mgr. Helena Roubalová
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Výskyt vody v přírodě II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_C8-007 HYDROSFÉRA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
SMĚSI HRA.
VODA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Druhy vod.
Transkript prezentace:

Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Druhy vod Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2735 Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová VM byl vytvořen: říjen 2012

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie VM určen pro: 8. ročník Tematický okruh: Voda Téma: Druhy vod Anotace: Druhy vod dle různých hledisek rozdělení, jejich získávání, jejich použití Klíčoví slova: Minerální voda, destilovaná voda, tvrdá a měkká voda, slaná voda Metodika: Možné použití jako seznámení s druhy vod, jejich významem a použitím, k zopakování získaných informací.

Druhy vod

Podle obsahu minerálních látek Voda destilovaná Voda měkká Voda tvrdá Voda minerální Voda slaná (v pořadí dle rostoucího obsahu minerálních látek)

Voda destilovaná tt = 0°C, tv = 100°C, ρ= 1g/cm3, pH= 7 Úplně zbavená minerálních látek destilací Není vhodná k pití – absence minerálů Vlastnosti: kapalina čirá, bezbarvá, bez chuti a bez zápachu, elektricky nevodivá, tt = 0°C, tv = 100°C, ρ= 1g/cm3, pH= 7 Použití: v laboratořích, k doplňování elektrolytu akumulátorů, do chladičů aut nebo do napařovacích žehliček, protože nezpůsobuje vodní kámen

Voda měkká voda povrchová obsahuje málo rozpuštěných solí a plynů vhodná pro praní (mýdlo dobře pění) vhodní pro vaření (netvoří se povlak na hladině čaje nebo kávy a bílé povlaky na nádobí)

Voda tvrdá voda podzemní při použití: mýdlo málo pění, na hladině kávy nebo čaje se tvoří povlak, prodlužuje se doba vaření masa a zeleniny, zanechává bělavé stopy v hrncích, na nádobí a na sanitárním vybavení (na vanách, umyvadlech…) způsobuje: tvorbu vodního kamene v teplovodních trubkách, v ohřívačích vody, v domácích elektrospotřebičích. Na druhou stranu však chrání potrubí před korozí.

Voda v ČR dle tvrdosti 1

Voda minerální Podle normy EU: je přirozeně se vyskytující podzemní voda původní čistoty, stálého složení a vlastností, která má z hlediska výživy fyziologické účinky dané obsahem minerálních látek, stopových prvků nebo jiných součástí, které umožňují její použití jako potraviny a k výrobě balených minerálních vod. Podle normy ČR: přírodní vody s vyšším obsahem rozpuštěných látek, vody proplyněné, vody s vyšší teplotou či s vyšší radioaktivitou než je u běžných vod v jejich okolí běžné.

Voda minerální Léčivých účinků minerálních vod se tradičně využívá v lázeňství, např. Františkovy , Mariánské, Jánské lázně, Karlovy vary, Luhačovice, Teplice, Bílina aj. Také se používá k pití: Mattoni, Korunní, Magnézia, Šaratica, Hanácká kyselka, Poděbradka aj. Doporučuje s pouze v omezeném množství, max pětinu denního pitného režimu (minerální vody zvyšují riziko přetížení ledvin, tvorby ledvinových kamenů, podporují vznik aterosklerózy, nadbytečné ukládání některých minerálů v organismu )

Voda slaná Voda z moře nebo oceánu, průměrnou salinitu kolem 3,5 % (tzn. že každý kilogram mořské vody obsahuje přibližně 35 gramů rozpuštěné soli) Složení mořské vody kyslík 85,84 %, vodík 10,82 %, chlór 1,94 %, sodík 1,08 %, síra 0,091 %, vápník 0,04 %, draslík 0,04 %, hořčík 0,1292 %, uhlík 0,0028 %, brom 0,0067 %. Není vhodná k pití – přebytek minerálů

Salinita našich moří a oceánů 2

Co jste si zapamatovali? doplň Vyjmenuj druhy vod podle klesajícího obsahu minerálních látek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Napiš druhy vod nevhodné pro pití . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Napiš název druhu vody používané v lázeňství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Odpověz, k čemu se používá voda destilovaná . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Co jste si zapamatovali? řešení Vyjmenuj druhy vod podle klesajícího obsahu minerálních látek slaná, minerální, tvrdá, měkká, destilovaná Napiš druhy vod nevhodné pro pití destilovaná, slaná Napiš název druhu vody používané v lázeňství minerální Odpověz, k čemu se používá voda destilovaná jako náplň do odpařovacích žehliček, jako elektrolyt autobaterií, v laboratořích, do chladičů aut

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Destilovan%C3%A1_voda http://www.kohoutkova.cz/o-vode/vlastnosti-vody/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Miner%C3%A1ln%C3%AD_voda http://www.zijemenaplno.cz/Clanky/a631-Pitny-rezim-a-7-tipu-jak-pit-vic.aspx http://cs.wikipedia.org/wiki/Mo%C5%99sk%C3%A1_voda 1 http://www.krafting.cz/img/mapa_tvrdosti_vody.jpg 2 http://akademon.cz/source/obr/salinity.jpg