HMYZ V SAVANĚ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hmyz s proměnou dokonalou
Advertisements

Hmyz u nás v domě.
Přírodopis 6. ročník Hmyz Mgr. Helena Roubalová.
ŽIVOČICHOVÉ V LESÍCH Kmen: MĚKKÝŠI.
Základní skupiny živočichů
Hmyz s proměnou nedokonalou
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Třídění živočichů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.16
řád: Všekazi termiti (Isoptera)
Hmyz Digitalizace výuky Příjemce
Vnější cizopasníci člověka.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
POŠVATKY (Plecoptera)
Všekazi – Termiti - Isoptera
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.10 Anotace: Prezentace zařazuje hmyz do oblastí, odpoví na otázky, řeší úlohy. Charakterizuje hmyz s proměnou nedokonalou. Vzdělávací.
HMYZ VE SLUŽBÁCH ČLOVĚKA
BLANOKŘÍDLÍ Anna Poláčková, 2.A.
Hmyz v lese Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Jednobuněční živočichové
Organismy v sadech a ovocných zahradách.
Bezobratlí v sadech a zahradách
Bezobratlí živočichové travních společenstev
Říše: živočichové Třída: hmyz Kmen: členovci
ČLENOVCI HMYZ.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
PAVOUKOVCI; HMYZ V RYBNÍKU
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními poznatky o třídě korýšů.
Bezobratlí živočichové
Šupinušky (Zygentoma)
Termiti (všekazi) - společnský hmyz - pohlavní a nepohlavní kasty
ČLENOVCI - HMYZ Řád: DVOUKŘÍDLÍ.
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 6 Autor: Mgr. Iveta Votápková Hmyz s proměnou nedokonalou Pětilístek: vážka
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_17_03C_Blankřídlí hmyz Téma: Bezobratlí.
Živočichové – stavba těla, potravní vazby a druhy
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
LOUKA živočichové.
Kde například mohou žít bezobratlí v lese?
Kde například mohou žít bezobratlí v lese?
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
DVOUKŘÍDLÍ lat. DIPTERA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
SOCIÁLNÍ HMYZ 8. února 2014 VY_52_INOVACE_210227
Ekosystém les Živočichové
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NEGATIVNÍ VÝZNAM HMYZU
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Č. DUMu VY_32_INOVACE_02_13_Zvířata
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
HMYZ S PROMĚNOU NEDOKONALOU
VY_52_INOVACE_03_Vnější a vnitřní parazité- učební text
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Přírodopis – 6.ročník Hmyz - Všekazi VY_32_INOVACE_
Hmyz s proměnou dokonalou
VY_52_INOVACE_71_Živočichové travních společenstev- učební text
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

HMYZ V SAVANĚ

HMYZ V SAVANĚ Jako všude jinde najdeme i v savaně značné množství bezobratlých živočichů, především členovců. Na stéblech trav číhají na svou kořist například různé druhy klíšťat, kteří patří k pavoukovcům. Mezi členovce patří i hmyz, kterému se podařilo zaplavit zeměkouli, savanu nevyjímaje. Například hejna sarančat potulujících se po savanách mohou čítat až dvě miliardy jedinců! Když dosednou na zem, můžou na 1 ha připadnout až 2,5 tuny sarančat! Není divu, že místo, na kterém se pasou, vyžerou do posledního stébla. A co teprve když se snesou na pole. To je škody! Potom jsou sarančata nebezpečnější než komáři rodu Anopheles přenášející původce malárie nebo mouchy tse – tse, které šíří spavou nemoc.

HMYZ V SAVANĚ 1. Přečti text a vyřeš následující úkoly. Jak rozumíš těmto slovům? bezobratlí……………….., členovci…………………., pavoukovci…………………... hmyz ………………………… . 2.Kolik tun sarančat se vejde na plochu 1ha……………………………….

HMYZ V SAVANĚ 3. Vysvětli podtržené tvrzení: Na místě, na kterém se sarančata pasou, nezbude po jejich odletu ani stéblo. A co teprve když se snesou na pole. To je škody! Potom jsou sarančata nebezpečnější než komáři rodu Anopheles přenášející původce malárie nebo mouchy tse – tse, které šíří spavou nemoc.

HMYZ V SAVANĚ 2. Vyplň Vennův diagram tak, abys dostal dobrý přehled shodných a rozdílných znaků mezi mravenci a termity. Na savanách i nad nimi se to však hemží i včelami, vosami, mravenci a termity. Termiti, česky zvaní všekazi, jsou typickými obyvateli savan. Mnoho lidí si myslí, že jsou s mravenci blízce příbuzní, ale není to pravda. Ve skutečnosti jsou s nimi příbuzní asi tak jako člověk s vorvaněm. Mezi mravenci i termity najdeme sice řadu podobností, ale určitě i stejné množství rozdílů. Tak především se u mravenců z vajíček vylíhnou červovité larvičky, kdežto u termitů nymfy podobné dospělcům. Říkáme, že mravenci patří k hmyzu s proměnou dokonalou, protože než larva dospěje, dokonale se promění. Termiti jsou naopak zástupci hmyzu s proměnou nedokonalou, neboť se od narození do dospělosti změní jen málo. Další velký rozdíl spočívá v rozšíření obou skupin. Mravence najdeš všude po zeměkouli, termity výhradně v teplých oblastech. I jejich stravovací zvyklosti jsou rozdílné. Termiti jsou specialisté na požírání dřeva. V jejich vnitřnostech žijí bičíkovci, kteří jim pomáhají dřevo strávit. Mezi mravenci najdeme typické masožravce lovící hmyz, sběratele semen, chovatele mšic (které dojí jako lidé krávy, aby jim poskytly medovici), někteří pěstují houby. Ale pozor, abychom nezapomněli: jeden druh termitů se rovněž naučil pěstovat houby. Asi mu zachutnaly víc než dřevo. Rozdíl mezi oběma skupinami hmyzu spočívá rovněž v tom, že u mravenců zakládá hnízdo pouze královna, kdežto u termitů oba manželé a královský pár spolu stráví celý život v královské komoře. A když už jsme u hnízda. Termiti i mravenci budují velkolepé stavby, vybavené účinnou klimatizací. Avšak ne všichni jsou stavitelé. Některé druhy, a myslíme termity i mravence, se odstěhovaly do korun stromů. Společné mají rovněž to, že žijí ve velkých společenstvech, která jsou rozdělena na kasty. Královna (u termitů i král), dělnice a vojáci. A jak se mezi sebou v tom množství vzájemně dorozumívají? Mají mravenci mravenštinu a termití termitštinu? Ovšem že ne! Ústy hovořit nedokáží, ale vylučují chemické látky, zvané feromony, které jim řeč dokonale nahradí.

HMYZ V SAVANĚ řešení

Komár rodu Anopheles zpět

Moucha TSE – TSE zpět

Saranče zpět

Mravenec zpět

Termit zpět

HMYZ V SAVANĚ mravenci termiti Larva se nepodobá dospělci Hmyz s proměnou dokonalou Rozšíření všude na Zemi Všežravci Hnízdo zakládá královna Larva (nymfa) se podobá dospělci Hmyz s proměnou nedokonalou Rozšíření v teplých oblastech Požírají dřevo (popř. houby) Hnízdo zakládá „manželský pár“ Život v kastách Společenský hmyz Produkce feromonů zpět