Vrcholný středověk Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V 11.a 12.století města nabývají na významu, důležitá ekonomická, kulturní a politická role Měšťané (obyvatelé měst) – různá práva a privilegia.
Advertisements

ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Rozvitý středověk Život na vesnici.
Rozvitý středověk Život na venkově
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Středověká vesnice Kdy vznikla vesnice, ve které bydlíte?
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček
Středověká společnost
Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.
Vznik měst a jejich význam
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Vznik měst a jejich význam
Struktura středověké společnosti
Gotická kultura.
Vesnická kolonizace a změny v zemědělství
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vrcholném středověku a jeho charakteristice.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Mgr. Jitka Nováková A3V
Všeználek vypravuje o středověku.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Vrcholný středověk.
Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.
* KOLONIZACE= osídlování nových území
Města ve středověku Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA Název školy
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - města Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Středověk, gotický sloh
Zemědělství ve středověku
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
VENKOV VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU 7. ročník.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
12.–13. století Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jakub Horálek. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN ,
Svatá říše římská, Rusko
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
Středověká města Opakování. Rozvoj měst Příčiny - Rostoucí počet obyvatel - Rozšíření peněz - Vesničané mnoho výrobků nepotřebovali ● V 11. a 12. století.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_02 TÉMA: Proměna středověké.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Rostoucí úloha středověkých měst TÉMATICKÝ.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Zemědělství, pole, louky, obilí, sklizeň. VENKOV VE STŘEDOVĚKU Co se nám vybaví,
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_01
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
Úvod do středověku.
zpracovaný v rámci projektu
ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ. ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ Obsah Přemysl Otakar I. Situace ve městech Přemysl Otakar II. Nástup Lucemburků Zdroje.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Vrcholný středověk 12. – 15. století shrnutí
9.Vrcholný a pozdní středověk
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Vrcholný středověk Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Kolem roku 1000 – asi 40 milionů obyvatel v Evropě (tj. dvojnásobek oproti 7.- 8. století); 1300 – asi 72 milionů obyvatel novinky v zemědělství: trojpolní systém (úhor omezen) dokonalejší zapřahání zvířat při orbě (chomout) záhonový pluh větrné,vodní mlýny

- pluh byl dokonalejší než rádlo - pluh zorával půdu do větší hloubky (jeho krojidlo nejprve oddělilo potřebnou část  zeminy, radlice ji poté odřízla a odhrnovačka ji odhrnula a převrátila; plazem a slupicí bylo možné regulovat hloubku orby) - nejdokonalejší typy pluhů byly opatřeny kolečky- usnadnění práce Jedno z nejnázornějších zobrazení středověkého pluhu - kodex pražského arcibiskupa Jana z Jenštejna – 14. století

Chomout umožnil daleko lepší využití tažné síly zvířat a Jařmo - část postroje tažných zvířat, která přenáší tažnou sílu na pluh. Chomout umožnil daleko lepší využití tažné síly zvířat a v Evropě způsobil v raném středověku revoluci v obdělávání půdy. jařmo je část postroje tažných zvířat, která přenáší tažnou sílu na pluh. Zprvu patrně jen dřevěná tyč, upevněná jednomu zvířeti přes čelo, později různě tvarovaná, která spojuje dvě zvířata do páru. Upevňovalo se na čelo, za rohy nebo před kohoutek. První zmínky o jhu jsou z období okolo roku 4000 př. n. l. Již od 10. století bylo postupně vytlačováno efektivnějším a pro zvířata pohodlnějším chomoutem

Rozšířila se také brána – dřevěný rošt s železnými hřeby o délce cca 10 cm. Sloužila k vláčení pole, cílem bylo nakypřit půdu a nebo také zavláčet setbu.

Vodní (kolový) mlýn - poháněný proudem vody (vynález známý v antice od 2. st. před n.l. se do středověké Evropy dostal až za křížových výprav z Orientu, do Čech ho pravděpodobně přinesli mniši – benediktýni, nejstarší zmínky o vodních mlýnech u nás pochází z 12. století)

kolonizace = osídlování dosud neobydlených oblastí spojené Vesnická kolonizace kolonizace = osídlování dosud neobydlených oblastí spojené s přeměnou hospodářsky nevyužívané půdy v zemědělskou (západní Evropa – vrchol kolonizace ve 12. století kolonizace střední, východní, severní, jihovýchodní Evropy) žďáření klučení Mnoho míst nese jméno Žďár, Žďárek, Žďárná, Žďáry, Žďárky, Žďárec, Ždírec, Ždírnice a nebo začíná přídavným jménem Žďárský jako například Žďárské vrchy.

Osídlení do 12. století les osídlená území Osídlení ve 13. století

Kolonizace vnitřní (počátek 12. století) kolonizace za účasti domácího obyvatelstva Kolonizace vnější (12. a 13. století) - osídlení pohraničních oblastí českých zemí za účasti obyvatelstva cizího původu, zejména Němců

Německé jazykové území do poloviny 14. století

Postup při zakládání vesnice: lokátor vybral vhodný prostor získal od majitele půdy povolení ke vzniku vsi vyměřil parcely budoucích dvorů a plochu polností - potom následovalo budování příbytků a přeměna neobdělávané půdy v pole (osadníci získávali určitou výhodu = lhůtu) obytné domy hospodářská stavení (kůlny, stodoly, sýpky) krčmy mlýny kovárny zemanská tvrz kostel a fara (zdařilo-li se založení – z lokátora - rychtář) Model středověké vesnice

Raně středověká ves – shluk neuspořádaným chatrčí Od 12. století – budování vesnic podle určitého plánu Uspořádání: shluk chalup, průběžná (podél ulice, potoka), návesovka (kolem návsi) a okrouhlice (kolem návsi, zdroje vody) Okrouhlice

Podoba a rozložení polí kolem vesnice (plužina) - násilná kolektivizace a následné scelování polí tento obraz změnily

Emfyteutické (německé), zákupní právo kolonisté se stávali poddanými vrchnosti, na jejíž půdě vznikla ves; vrchnosti platili pevně stanovenou peněžní dávku ( + robota) hospodářství drželi dědičně a předávali je potomkům (se souhlasem vlastníka mohli hospodářství i prodat) Peníze nahrazují naturální dávky; zavádějí ho lokátoři z německých oblastí; rolník musel podle smlouvy uzavřené před založením vesnice zaplatit tzv. podací poplatky, pak platil každoroční poplatky)

- souvisí s rozšířením peněz (bezpečnější průběh obchodu) Rozvoj měst: - souvisí s rozšířením peněz (bezpečnější průběh obchodu) - nejhustší síť měst v oblastech s rozvinutou řemeslnou a obchodní činností = Itálie, Francie, Porýní, Nizozemí, Belgie Městská kolonizace - soustavné zakládání měst (na místě řemeslnických osad, tržišť, nedaleko hradů, klášterů, na zeleném „drnu“) - v Čechách založeno nejvíce měst ve II. pol. 13. století České Budějovice

Model středověkého Hradce Králové

Stavební práce ve městě; Města:  královská – zakládána panovníkem (Praha, Plzeň, Kolín, Litoměřice, Rakovník, Brno, Znojmo, Písek aj.): věnná – patřila královně (HK, Jaroměř, Mělník, Polička atd.) horní - těžba drahých kovů (Jihlava, Kutná Hora)              poddanská - založená šlechtou a církví (Pardubice, Litomyšl, Děčín,Náchod, Strakonice atd.) Stavební práce ve městě; dobová miniatura

Městské úřady a úředníci: rychtář – zástupce panovníka ve městě (dohlížel na pořádek, předsedal městskému soudu, vybíral daně pro královskou pokladnu městská rada –starala se o správu města, 12 radních (konšelů) purkmistr - předseda městské rady, ve funkci purkmistra se konšelé zprvu střídali, později byl purkmistr volen a potvrzen vrchností

Sociální struktura měst: Měšťané – plnoprávní občané měst, vlastnili dům, vykonávali řemeslo Patriciát – nejbohatší obyvatelé měst, obvykle obchodníci s luxusním zbožím, mistři jednotlivých řemesel, vlastnili dům s obchodem a dílnou, náleželo jim i mnoho pozemků Řemeslníci – vykonávali určitou živnost, podle řemesel se sdružovali do cechů Chudina – tovaryši, služebníci, nádeníci, pomocné síly, žebráci a drobní zlodějíčci atd. – bezprávná společenská vrstva

Společnost vrcholného středověku Trojí lid - podle učenců Bůh rozdělil lidi do tří společenských skupin: duchovní stav (kněží) – povinnost seznamovat společnost se zásadami křesťanství, dbali o spásu duše světský stav (válečníci) = panovníci + šlechtici – měli řídit stát či panství, zajišťovat ochranu před nepřáteli a bránit a šířit víru dělný lid – živil se prací rukou (90% - rolníci), zajišťoval existenci obou vyšších stavů

Zvláštní postavení v křesťanské Evropě měli Židé: v evropských státech byli pod ochranou panovníka (byli jeho přímými poddanými a platili mu daně) (1254 Přemysl Otakar II.; privilegium platilo až do 19. stol.) vynikající lékaři, učenci, obchodníci, půjčovali peníze na úrok (lichva) Mezi křesťany se tiše toleroval úrok 7- 10%; Židé úročili podstatně výše – 20 – 30%, mnohdy se jim peníze nevrátily; mluvilo se o nekřesťanském úroku

Křesťanům byla lichva zakázána jako nepoctivá Dobový výjev - lichva Křesťanům byla lichva zakázána jako nepoctivá

Německá malba z 12. století Židé byli ve středověku kladeni na nejnižší místo společenského žebříčku Německá malba z 12. století

Zpočátku nebylo Židům povoleno vlastnit půdu, ani provozovat řemesla. Později směli vykonávat pouze některá řemesla (viz ilustrace z Kaliszkého rukopisu; 1. pol. 19. století)

Ghetta - uzavřené židovské čtvrti

Pražské židovské ghetto

- modlitebny a zároveň školy Synagogy - modlitebny a zároveň školy Staronová synagoga z pražského židovského města – jedna z nejstarších v Evropě (postavena kolem roku 1270)

Dobový výjev otrávení studní Pogromy = rabování židovských čtvrtí, zabíjení Židů Dobový výjev otrávení studní Dobový výjev křižácké výpravy a utlačování Židů

Vrcholný středověk Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Beneš, Z; Petráň, J.: České dějiny I. Práce, Praha 1997 Bígl, Zdeněk: České země za posledních Přemyslovců. Albatros, Praha 1999 http://cs.wikipedia.org/ http://skokan.kvalitne.cz/ZSO/Pluzina.htm http://zskunratice.cz/files/content/139/title_image/full_4833f05a70ae2.jpg http://www.e-stredovek.cz/view.php?cisloclanku=2008020006 http://storm.fsv.cvut.cz/on_line/ekol/09_zemedelstvi.pdf http://www.lovecpokladu.cz/home/kde-se-puvodne-hospodarilo-na-vsi-5292 http://www.dejepisvkostce.estranky.cz/clanky/stredovek/evropa-ve-stredoveku-franska-rise-byzanc--svata-rise-rimska--francie--zap.evropa--stoleta-valka--spanelsko--krizove-vypravy-.html http://leccos.com/pics/pic/kolonizace_v_ceskych_zemich.jpg http://www.rozhlas.cz/_obrazek/396997--Obrazek--1-300x203p0.jpeg krajane.czu.cz http://pleione.asu.cas.cz/~slechta/HISTORIE/ghetto/tabulka.html http://www.skarpety.slask.pl/earty/?title=Hradec_Kr%C3%A1lov%C3%A9