ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 9 Ruce jako šperk Zpracovala dne 16. 12. 2014 Mgr. Andrea Költö (str.1 – 8) Možnosti využití artefiletiky pro rozvoj dětí a žáků s SVP při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 - cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové arteterapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/02.0012 Anotace, která je současně mottem (shodná pro všech 11 metodických listů): Není nutné vždy směřovat výtvarnou práci k výborně technicky propracovanému dílu, ale naopak se zaměřit na pocity, které děti a žáci při tvoření prožívají. Naučit je komunikovat s okolím prostřednictvím svých obrázků. Nabídnout jim možnost projevit své aktuální pocity a nálady do svých děl. Dát jim dostatek prostoru používat více smyslů při výtvarné práci (pracovat se sluchem, hmatem i čichem).
CÍL: RUCE JAKO ŠPERK ROZVOJ FANTAZIE SEBEPOJETÍ PRÁCE S OMEZENÝM PROSTOREM POUŽITÍ SYMBOLŮ ROZVOJ KOMUNIKACE VNÍMÁNÍ BAREV PREVENCE PATOLOGICKÝCH JEVŮ
MATERIÁL PRSTOVÉ BARVY SVAČINOVÝ PAPÍR PLOCHÉ ŠTĚTCE HOUBIČKY ŠPEJLE MÝDLO IGELITOVÉ PODLOŽKY
MOTIVACE HRA NA ROZVOJ HMATU DĚTI SEDÍ V KRUHU NA ŽIDLIČKÁCH. VYZVEME JE, ABY SI ZAVŘELY OČ. DO RUKOU JIM VLOŽÍME ARCH SVAČINOVÉHO PAPÍRU. NEJPRVE NECHÁME DĚTI LIBOVOLNĚ PAPÍR MAČKAT A NÁSLEDNĚ JIM ZADÁME ÚKOL, ABY BEZ ZRAKOVÉ KONTROLY VYTVOŘILY Z PAPÍRU NĚJAKÝ OBJEKT A DALY MU JMÉNO.
PRACOVNÍ ČINNOST NECHÁME DĚTI, ABY SI VYBRALY JEDNU RUKU. POTÉ JE NECHÁME, ABY SI RUKU SAMI PODLE FANTAZIE POMALOVALY. BĚHEM MALOVÁNÍ JIM MŮŽEME VYPRÁVĚT O ZDOBENÍ TĚL NAPŘ. INDIÁNŮ, AUSTRALSKÝCH DOMORODCŮ ČI AFRICKÝCH KMENŮ,.. KDYŽ DĚTI PRÁCI DOKONČÍ VYZVEME JE, ABY SE „ NOVÉ“ RUCE VE SKUPINĚ NAVZÁJEM PŘEDSTAVILY( NAPŘ. UVEDLY SVÉ JMÉNO, VLASTNOST). DĚTI, TAK KOMUNIKUJÍ PROSTŘEDNICTVÍM NĚČEHO JINÉHO A NĚKTERÉ Z NICH PŘEKONÁVAJÍ SNÁZE KOMUNIKAČNÍ BARIÉRY.
ILUSTRAČNÍ FOTOGRAFIE Z vlastní tvorby s dětmi
ILUSTRAČNÍ FOTOGRAFIE Z vlastní tvorby s dětmi
ILUSTRAČNÍ FOTOGRAFIE Z vlastní tvorby s dětmi