ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 3 Kde se ukrývají zvířata Zpracovala dne 15. 12. 2014 Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti využití artefiletiky pro rozvoj dětí a žáků s SVP při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 - cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové arteterapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/02.0012 Anotace, která je současně mottem (shodná pro všech 11 metodických listů): Není nutné vždy směřovat výtvarnou práci k výborně technicky propracovanému dílu, ale naopak se zaměřit na pocity, které děti a žáci při tvoření prožívají. Naučit je komunikovat s okolím prostřednictvím svých obrázků. Nabídnout jim možnost projevit své aktuální pocity a nálady do svých děl. Dát jim dostatek prostoru používat více smyslů při výtvarné práci (pracovat se sluchem, hmatem i čichem).
KDE SE UKRÝVAJÍ ZVÍŘATA CÍL: ROZVOJ FANTAZIE ORGANIZACE PRÁCE VYJÁDŘENÍ A VYUŽITÍ VLASTNÍHO PROSTORU SEBEPOJETÍ PRÁCE S VLASTNÍ ZKUŠENOSTÍ ROZVOJ MOTORIKY
MATERIÁL VOSKOVÉ PASTELY PAPÍR A3, A4 ČERNÁ TUŠ ANYLINOVÉ BARVY NŮŽKY LEPIDLO ČERNÝ CENTROPEN PROVÁZEK
MOTIVACE POHYBOVÁ HRA V PŘÍRODĚ NA „ ZVÍŘECÍ SCHOVÁVANOU“ DĚTI SI URČÍ, KTERÉ BUDOU PŘEDSTAVOVAT ZVÍŘE . JEDEN JE VYLOSOVÁN A TEN SI ZAVÁŽE OČI. OSTATNÍ DĚTI SI NAJDOU SVŮJ ÚKRYT ( DOMEČEK BEZPEČÍ). POTÉ SI VYBRANÉ DÍTĚ OBVÁŽE ŠÁTEK A ZAČNE HLEDAT. NAKONCI HRY SI DĚTÍ MOHOU NAVZÁJEM SDĚLIT JAKÉ JE PŘI HŘE DOPROVÁZELY POCITY A POPÍŠÍ ZVÍŘE , KTERÉ PŘEDSTAVOVALY.
PRACOVNÍ ČINNOST NEJPRVE SI DĚTI POMOCÍ VOSKOVÝCH PASTELŮ NA FORMÁT A3 NAKRESLÍ MÍSTO BEZPEČÍ (ÚKRYTU) PRO SVÉ ZVÍŘE. SILNĚ VYBARVENÉ PLOCHY VOSKOVÝM PASTELEM PŘETŘOU TUŠÍ A PO ZASCHNUTÍ VYŠKRÁBOU NŮŽKAMI. ZBYTEK OBRÁZKU DOKOLORUJÍ ANYLINOVÝMI BARVAMI A TÍM ZDŮRAZNÍ VOSKOVOU KRESBU. NA FORMÁT A4 ČERNÝM CENTROPENEM NAKRESLÍ OBLÍBENÉ ZVÍŘE ČI VÍCE ZVÍŘAT A POUZE VYKRESLOVÁNÍM PLOŠEK VYPLNÍ TĚLO ZVÍŘETE. POHOU VYUŽÍVAT SYMBOLY. HOTOVÉ ZVÍŘE VYSTŘIHNOU A POKUSÍ SE HO UMÍSTIT NEBO UKRÝT V PROTORU, KTERÝ SI PŘEDTÍM VYTVOŘILY NA FORMÁTU A3. NEMUSÍ POUZE ZVÍŘE PŘÍMO NALEPIT . MOHOU OBRÁZEK PROSTŘIHNOUT A ZVÍŘE ZASUNOUT ČI PLOCHY PŘEKRÝVAT NEBO VYUŽÍT PROVÁZEK. NA ZÁVĚR BY SI DĚTI SPOLEČNĚ MĚLY SDĚLIT POCITY Z TVORBY.
ILUSTRAČNÍ FOTOGRAFIE Z vlastní tvorby s dětmi
ILUSTRAČNÍ FOTOGRAFIE Z vlastní tvorby s dětmi