Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1.4 75022320 Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Participace občanů na politickém životě
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:Výuková prezentace Předmět:
Elektronická učebnice - II
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁT A PRÁVO.
Česká republika – demokratický stát
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
VY_32_INOVACE_16_02 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Na rozcestí.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Volby a volební právo Občanská výchova.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Demokracie a její hodnoty
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Název školy: Základní škola Městec Králové
Renata Moučková Gabriela Sedláková Markéta Černá
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_406.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Právní základy státu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
volby Volební systémy v demokratických zemích
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Střední škola obchodně technická s. r. o.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Demokracie VY_32_INOVACE_06_20 Tomáš Zezula Anotace: Demokratické a nedemokratické principy, volby Metodika: prezentace slouží k předvedení na interaktivní tabuli

Formy státu 1.Podle toho, kdo v nich moc vykonává Demokracie – účast všech členů na správě a řízení Autokracie – vládcové nepřipouštějí účast veřejnosti na politickém rozhodování Diktatura – účast občanů na správě a řízení je omezena nebo přímo znemožněna 1.Podle toho, kdo v nich moc vykonává Demokracie – účast všech členů na správě a řízení Autokracie – vládcové nepřipouštějí účast veřejnosti na politickém rozhodování Diktatura – účast občanů na správě a řízení je omezena nebo přímo znemožněna

2.Podle toho, kdo stojí v čele státu Teokracie – státní moc vykonává vládce – vykonavatel vůle boží Monarchie – doživotní vláda jednoho panovníka (dědičně) Republika – státní moc se odvíjí od občanů, orgány státní moci jsou voleny na určité volební období 2.Podle toho, kdo stojí v čele státu Teokracie – státní moc vykonává vládce – vykonavatel vůle boží Monarchie – doživotní vláda jednoho panovníka (dědičně) Republika – státní moc se odvíjí od občanů, orgány státní moci jsou voleny na určité volební období

Demokracie  je způsob jak společně žít a pracovat  k rozhodování dochází podle pravidel většiny  jsou chráněna práva menšiny  systém kontroly, aby nedocházelo k nárůstu pravomocí jednotlivce, skupiny nebo instituce  je způsob jak společně žít a pracovat  k rozhodování dochází podle pravidel většiny  jsou chráněna práva menšiny  systém kontroly, aby nedocházelo k nárůstu pravomocí jednotlivce, skupiny nebo instituce

Demokratické principy svobodné volby dodržování lidských práv rozdělení státní moci nezávislé soudy účast na protestních akcích povinnost dodržovat zákony účast obyvatel na životě státu svobodné volby dodržování lidských práv rozdělení státní moci nezávislé soudy účast na protestních akcích povinnost dodržovat zákony účast obyvatel na životě státu

Nedemokratické principy  donucení obyvatel k poslušnosti  moc v rukou jednotlivce nebo skupiny  zákaz soukromého podnikání  potlačování menšin  záměrná neinformovanost občanů  cenzura tisku  donucení obyvatel k poslušnosti  moc v rukou jednotlivce nebo skupiny  zákaz soukromého podnikání  potlačování menšin  záměrná neinformovanost občanů  cenzura tisku

Další demokratické zásady účast ve volbách zájem o dění ve veřejném životě účast na veřejných diskusích členství v občanských společnostech rovnost odpovědnost za své chování informovanost občanů možnost vlastnit soukromý majetek, podnikat kontrola státní moci existence více politických stran – možnost volby účast ve volbách zájem o dění ve veřejném životě účast na veřejných diskusích členství v občanských společnostech rovnost odpovědnost za své chování informovanost občanů možnost vlastnit soukromý majetek, podnikat kontrola státní moci existence více politických stran – možnost volby

Demokracie přímá (bezprostřední) – O státních i obecních záležitostech rozhodují občané přímo, např. formou hlasování – referenda nepřímá (zastupitelská) – Občané v pravidelných obdobích volí své zástupce, kteří reprezentují jejich zájmy a názory (poslanci, zastupitelé, prezident) Demokracie přímá (bezprostřední) – O státních i obecních záležitostech rozhodují občané přímo, např. formou hlasování – referenda nepřímá (zastupitelská) – Občané v pravidelných obdobích volí své zástupce, kteří reprezentují jejich zájmy a názory (poslanci, zastupitelé, prezident)

Volby Všeobecné – Voleb se mohou účastnit všichni občané od určitého věku Rovné – Každý volič má jen jeden hlas a ten má stejnou váhu u všech Přímé – Hlas dáváme přímo konkrétnímu kandidátovi Všeobecné – Voleb se mohou účastnit všichni občané od určitého věku Rovné – Každý volič má jen jeden hlas a ten má stejnou váhu u všech Přímé – Hlas dáváme přímo konkrétnímu kandidátovi

Tajné – Volba je tajná, volební lístky upravuje volič tajně (za plentou) Svobodné – Každý má právo svobodně se rozhodnout, zda se voleb zúčastní a pro koho bude hlasovat Volební právo Aktivní – jsem volič, mohu jít volit Pasivní – mohu kandidovat a být volen Tajné – Volba je tajná, volební lístky upravuje volič tajně (za plentou) Svobodné – Každý má právo svobodně se rozhodnout, zda se voleb zúčastní a pro koho bude hlasovat Volební právo Aktivní – jsem volič, mohu jít volit Pasivní – mohu kandidovat a být volen

Zdroje: Janošková D., Ondráčková M. Občanská výchova 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2004, ISBN Janošková D., Ondráčková M. Občanská výchova 7, příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2004, ISBN