Římské divadlo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Obecné poučení o literatuře
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Rozbor uměleckého textu
Antické umění Starověké Řecko.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Antické divadlo Řecké a Římské divadlo
Charakteristika umělecké památky
DUM - Digitální Učební Materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah DRUHY HER HRY CIRKOVÉ HRY SCÉNICKÉ HRY AMFITEATRÁLNÍ.
Antická literatura – Řím
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Řecké divadlo. Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Antický Řím sochařství.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_08.
37.1 Drama, hudebně-dramatické žánry
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Řecké divadlo.
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
SPORT VE STAROVĚKU ZÁKLADNÍ POJMY: třídní otrokářská společnost
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
Původ hudby, pravěk, starověk
Kultura starověkého Řecka 2.
Španělská renesance.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
Římské divadlo archaické období © Šárka Hurbánková 2011.
Římské divadlo.
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 2.
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Národní divadlo, jeviště, hlediště.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Starověká literatura.
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 31 př. n. l..
O rímskom divadle Čítanie pre 4.ročník ZŠ.
STAROVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA (ANTICKÁ)
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

Římské divadlo

Specifika římského divadla Nahrazení divadla-obřadu divadlem-zábavou To ovšem existuje i v klasické době – Xenofóntova Hostina V ničem nebyli Římané Řekům bližší než v v dramatu, v ničem vzdálenější než v divadle Nepoměřujme římské divadlo řeckým!

Vznik římského divadla Livius Andronicus - řecký otrok Překlad Odyssei do latiny 240 – překlad komedie a tragédie – počátek římského divadla Gnaeus Naevius – „pořímštil“ řecké drama Flyacká komedie Fescennijské verše

Divadlo v římské republice (509 – 27 př. Kr.) Divadelní představení pevnou součástí lidových slavností Organizováno státními úředníky Panem et circenses Ludi Romani Ludi Plebei

Divadlo v římském císařství (27 př. Kr. – 476 po Kr. Považováno za dobu úpadku Kvantitativně však nepochybný rozkvět Známe hlavně z pamfletů křesťanských autorů Síť divadel po celé říši Vznik soukromých divadel

Jiné zábavy Závody vozů Gladiátorské zápasy Venationes (zápasy dravých zvířat) Naumachiae (námořní bitvy) Teatralizace všednícho života Divadlo má silnou konkurenci - Terentiova Tchyně

Architektura Dlouho dřevěné provizorní stavby, budované jen pro slavnosti – některá však navýsost exkluzivní V letech 55 – 11 př. Kr. tři stálá kamenná divadla (první Pompeiovo)

Architektura 2 Budovaná na rovině Chodby pod hledištěm Zastřešené vchody Bohatá scaenae frons Orchéstra půlkruhová, od scény oddělená Sociálně diferencované hlediště

Herci Herecké skupiny Většina římských her pro 5-6 herců Dominus gregis – herecký mananžer, šéfproducent – kupuje od autora hru, platí herce, hudebníky i výpravu Postavení herců i autorů oproti Řecku značně nižší

Žánry římského divadla

Atellana Krátká fraška jako dohra – nahrazuje satyrské drama Nejprve provozována amatéry Nazvaná podle kampanského městečka Atelly Žádná se nám nezachovala Zřejmě měla dosti blízko k palliatě – podobné komické typy

Mimus Jakýsi univerzální multižánrový typ kočovného improvizovaného divadla Obsahuje zpěv, tanec, recitaci Hrály jej i ženy Hrán i jen 2 herci – malé komické scénky Děje mimu zachovány jen minimálně

Komedie Dominantní římský žánr Palliata – komedie „přeložená“ z řečtiny Togata – původní komedie, zřejmě dosti realistická, obrazy z všedního života

Titus Maccius Plautus Zchudlý podnikatel, který znovu zbohatl divadlem Populární, často napodobovaný, i po smrti hojně reprízovaný Vychází z Menandra, ale je mnohem drastičtější, bulvárnější, méně uměřený

Neváhá zařazovat osvědčené gagy a komické scény, které příliš nesouvisí s dějem Zamilovaný pán a jeho otrok Výrazný podíl hudby Lišák Pseudolus Aulularia (Komedie o hrnci) Mostellaria (Komedie o strašidle)

Publius Terentius Afer Původně otrok, poté vážený občan Považován za Menandrova následovníka Umírněné komedie Jeho postavy psychologičtější a idealizovanější, zdůrazňuje jejich sympatické rysy Nejde mu primárně o komický efekt

Publius Terentius Afer Jemná a uhlazená mluva jeho postav – ve středověku příklad dobré latiny Při adaptaci mísí motivy různých komedií Dívka z Andru Bratři Kleštěnec Formio

Tragédie V Římě nemá tragédie takovou popularitu jako v Řecku Vychází většinou z řeckých vzorů Trójská válka – Aeneus Fabula crepidata – mytologická tragédie Fabula praetexta – historická tragédie

Luccius Annaeus Seneca Stoický filosof, Neronův „poradce“, poté donucen spáchat sebevraždu Jeho tragédie jsou heremetickými studiemi zničující lidské vášně Postrádají vývoj a gradaci Dlouhé rétorické monology Silně zhuštěné dialogy

Lucius Annaeus Seneca 2 Postavy, které posedlost jedinou vášní žene do záhuby Trójanky Faidra Thyestes Zuřící Herkules

Medea Medea, která už četla Euripída Menší počet postav Soustředěnější děj Gradace hrůz – postupné vraždění dětí

Senecův vliv na renesanční divadlo Pětiaktová forma Kruté, násilné scény Moralistní demonstrace lidské zkaženosti Záliba v magii, smrti a průniku lidského a nelidského Psychologická celistvost postav

Pantomimus Ztvárnění mytologických témat jedním (většinou) tanečníkem s maskou Hraje většinou více postav Doprovázen hudebníky a recitátory Může se však změnit i ve velevýpravnou taneční podívanou

Literatura Stehlíková, Eva: Řecké divadlo klasické doby. KLP 1991. Stehlíková, Eva: Římské divadlo. KLP 1993 Stehlíková, Eva: Divadlo za časů Nerona a Seneky. Divadelní ústav 2005 Stehlíková, Eva: Antické divadlo. Univerzita Karlova 2005. Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě, Brkola 2012

Literatura 2 Aristotelés: Poetika. Praha 1993 Groh, František: Řecké divadlo. Praha 1933. Thomson, George: Aischylos a Athény. Praha 1952 Kocur, Miroslaw: We wladzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie. Krakov 2006