Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti
Anotace Název tematické oblasti: Finanční gramotnost pro vyšší gymnázium 2 Název učebního materiálu: Chování spotřebitele Číslo učebního materiálu: VY_62_INOVACE_FG0318 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: ročník čtyřletého gymnázia ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Hana Mikušková Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Uvědomuje si faktory, které ovlivňují chování spotřebitele, orientuje se v právech spotřebitele a v problematice poptávky na trhu. Metodické poznámky:Materiál lze použít při výkladu nového učiva a při frontálním opakování.
Chování spotřebitele
Spotřebitel : na trhu zboží a služeb je to jednotlivec, který stojí na straně individuální poptávky. Tento jednotlivec poptává statky
Vstupy a výstupy domácnosti Vstupy: zboží a služby, které si domácnost kupuje (potraviny, oblečení, elektřina, vzdělání, voda,…) Výstupy: zboží a služby, které domácnost nabízí (práce, pozemky,…)
Faktory ovlivňující chování spotřebitele Motivace Kulturní vlivy (vzdělání, životní prostředí, životní styl) Osobnost (zájmy, postoje, věk) Ekonomické podmínky (zaměstnání) Sociální vlivy (rodina, přátelé, soc. vrstva, náboženská skupina)
Kupní rozhodování Volba výrobků Volba značky Volba prodejce Načasování Volba množství
Poptávka Je souhrn všech zamýšlených koupí, se kterými přichází kupující na trh Je ovlivněna: -Množstvím zboží, které chtějí zákazníci koupit -Cenami, které chtějí zaplatit
Typy poptávky Individuální: poptávka jednoho spotřebitele po zboží Tržní: poptávka po určitém druhu zboží v určitých obdobích roku (Vánoce, Velikonoce, dovolené,…) stoupá tržní poptávka po určitém zboží (vánoční ozdoby, pomlázky, opalovací krémy)
Zákon poptávky: S rostoucí cenou poptávka klesá a obráceně – s klesající cenou poptávka stoupá Konkurence mezi spotřebiteli = konkurence na straně poptávky: Zákazníci chtějí koupit co nejvíce zboží za ceny co nejnižší a ještě levněji, než ostatní zákazníci
Práva spotřebitele: Na bezpečnost Na informovanost Na viditelné a srozumitelné označení Na informování o podmínkách reklamace
Právo na bezpečnost: Nikdo nesmí prodávat ani nabízet nebezpečné výrobky. Prodávající musí garantovat jejich nezávadnost, musí zajistit hygienické a další podmínky potřebné pro prodej zboží. Právo na informovanost: Informace o vlastnostech výrobku či charakteru poskytovaných služeb musí být podávány jasně, přesně a viditelně. Dále: jak výrobek používat a udržovat a jaká nebezpečí by mohla doprovázet použití výrobku.
Právo na viditelné a srozumitelné označení výrobku včetně podrobnějšího popisu (materiálové složení, hmotnost, trvanlivost) a ceny Právo na informace o podmínkách reklamace zboží – informace musí být přístupné v každé provozovně včetně internetových obchodů
Opora spotřebitelů Veřejný ochránce práv Sdružení obrany spotřebitelů Česká obchodní inspekce Zákon o ochraně spotřebitele
Zdroje: ze zdrojů autorky