Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_22_INOVACE_NEJ-GRAMATIKA-32 Tematický celek (sada): NĚMECKÝ JAZYK - GRAMATIKA Téma (název) materiálu: NEURČITÝ PODMĚT MAN A ES Předmět: Německý jazyk Ročník / Obor studia: 1. – 4. ročník / všechny obory studia Autor / datum vytvoření: Alena Šulgánová, Anotace: Užití podmětů man a es Metodický pokyn: Prezentace v powerpointu určena k promítaní na interaktivní tabuli
užívá se v činných větách pro vyjádření tzv. všeobecného podmětu, který nebývá v češtině zpravidla slovně vyjádřen. Překládají se různě, např. pomocí zvratné konstrukce (Hier kocht man gut. – Tady se vaří dobře.), slovesné vazby v množném čísle (my, oni), nebo větou s všeobecným podmětem (člověk, lidé, všichni). Po podmětu man vždy následuje sloveso ve 3. os. č. j.
Hier darf man nicht rauchen. Zde se nesmí kouřit. Kann man dort schwimmen? Může se tam plavat? Mann muss arbeiten. Pracovat se musí. Das muss so sein. Musí to tak být. Kann man hier parken? Může se zde parkovat?
ve větách, kde nestojí na místě podmětu podstatné jméno nebo zájmeno, které ho zastupuje (např. věty se slovesy vyjadřující přírodní děje, věty se slovesem sein a přídavným jménem a některé ustálené vazby), je vyjádřen neurčitým zájmenem es. Podmět es nelze v těchto větách vypustit. Nestojí-li před slovesem, musí stát za ním:
Wie spät ist es? Kolik je hodin? Heute is es kalt. Dnes je chladno. Gestern hat es geregnet. Včera pršelo. Es ist gut. Je to dobré. Es scheint die Sonne. Svítí sluníčko.
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Česko – německý, německo – český slovník, Nakladatelství Olomouc, kolektiv autorů, vydáno v roce 1997, ISBN