Styl publicistický Marcela Jurková
Obsah styl publicistický požadavky mluvená publicistika psaná publicistika jazykové prostředky slohové útvary seznam použitých zdrojů
Styl publicistický styl hromadných sdělovacích prostředků cíl – informovat, přesvědčovat, ovlivňovat funkce – agitační, informační, rekreační forma – mluvená, psaná dynamičnost stylu – proměnlivost podle společenské situace a potřeb
požadavky aktuálnost, pravdivost, objektivita (obsah) působivost, výstižnost , obecná přístupnost, originalita (forma) přesvědčivost, srozumitelnost (obsah i forma) slohové postupy – informační, popisný úvahový, výkladový, vyprávěcí
Mluvená publicistika zvukové a vizuální sdělovací prostředky (rozhlas, televize) zprávy nejaktuálnější, nejčerstvější, časově přesně vymezeny publicistické a diskuzní pořady přímé televizní přenosy (sport) zábavné pořady přesnost, stručnost, jasnost
Psaná publicistika noviny deníky (Mladá fronta Dnes), regionální tisk (Slovácký deník), bulvární tisk (Blesk) časopisy týdeníky, měsíčníky (Reflex, Instinkt) internetové zpravodajství www.idnes.cz zdroj informací – zpravodajské agentury (ČTK)
Jazykové prostředky jazyk spisovný, knižní, hovorový přesnost, jednoznačnost, neotřelost publicismy, frazémy, expresivní pojmenování automatizace – mít rezervy, neznámý pachatel unikl, ožehavý problém aktualizace – dopravní infarkt větná stavba – věty jednoduché, souvětí podřadné, větné ekvivalenty
Slohové útvary zpravodajství úvodník analytický článek komentář reportáž fejeton interview recenze kurzíva glosa sloupek causerie odborná diskuze inzerce, reklama
Seznam použitých zdrojů OLGA MUŽÍKOVÁ. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-86285-36-7. MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce pro SŠ. 1. vyd. Praha: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0189-0.