Úvod do Pascalu. Co je Pascal? vyšší programovací jazyk poskytuje prostředky pro popis algoritmů, které odrážejí povahu řešených problémů, a nikoliv technickou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_17 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Města ČR – orientace na mapě
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
Pascal - příklady.
Programování funkcí v Excelu
Programování v Pascalu
Algoritmizace od algoritmu k Pascalu.
Programování v Pascalu Přednáška 8
Programování v Pascalu Přednáška 4
Programování v Pascalu Přednáška 6
Programování v Pascalu Přednáška 5 RNDr. Hana Havelková.
Algoritmizace a programování Datové typy v Delphi - 05
Algoritmizace a programování Podprogramy v Delphi - 10
Algoritmizace a programování Operátory a příkazy v Delphi - 07
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Sčítání a odčítání úhlů
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Programování v Pascalu Přednáška 7
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Základy Visual Basicu.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Základní číselné množiny
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Informatika I 3. přednáška
Jazyk vývojových diagramů
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.
Únorové počítání.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Deklarace Radim Štefan. 2 Použité zkratky BP – Borland Pascal De – Delphi.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Jazyk vývojových diagramů
Úkoly nejen pro holky.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – PŘÍMOU VÝMĚNOU (BUBBLESORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova.
Informatika I 4. přednáška
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
ČÍSELNÉ VÝRAZY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
5. Procedury a funkce Procedura je samostatně odladěný algoritmus, v programu může být volána vícekrát. Dvojí terminologie - rozlišujeme procedury a funkce.
Datové typy a struktury
Programovací jazyk PASCAL
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
10. Dynamické proměnné Dynamická proměnná se nezavádí deklarací proměnných, ale vzniká za běhu programu provedením speciálního příkazu. Nemá přidělen žádný.
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Algoritmizace a programování Textové soubory - 13 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
4. Typ pole 4.1 Jednorozměrná pole
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Cvičení 3-4 Procedury, funkce,řetězce. Procedury Procedura Procedura Procedura je podprogram, který mění stav programu (změnou stavu proměnných nebo změnou.
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Transkript prezentace:

Úvod do Pascalu

Co je Pascal? vyšší programovací jazyk poskytuje prostředky pro popis algoritmů, které odrážejí povahu řešených problémů, a nikoliv technickou realizaci výpočetních procesů na počítači : Niklaus Wirth 2

Jednoduchý program program ahoj; begin writeln (‘Hello World’); end. jméno programu klíčová slova Je velmi důležité program správně členit. 3

Program a zdrojový kód proces začíná v textovém editoru zde píšeme zdrojový kód ten je uložen s příponou.PAS počítač nerozumí textu v Pascalu; jazyk musí být přeložen do strojového kódu toto zajistí překladač (compiler => kompilovat) 4

Jak funguje překlad? fáze 1: překladač zkontroluje, zda se v kódu vyskytují syntaktické chyby (např. překlepy) Pokud jsou chyby nalezeny, vypíšou se a překlad je ukončen. Programátor může nyní nalezené chyby opravit. 2 fáze překladu 5

Jak funguje překlad? fáze 2: Po odstranění všech chyb je zdrojový kód převeden do spustitelného programu (.exe) 6

7

Klíčová (rezervovaná) slova 8

Čtení V Pascalu je čtení prováděno příkazem Readln Readln: pracuje s textem i s číselnými hodnotami Readln: samostatně může být použit pro zastavení běhu programu (čeká se na stisk ENTER) 9

Čtení V Pascalu je čtení prováděno příkazem Readln Readln: pracuje s textem i s číselnými hodnotami Readln: samostatně může být použit pro zastavení běhu programu (čeká se na stisk ENTER) var A,B,C: integer; S: string; begin readln(A); readln(B,C); readln(S); readln; end. 10

Čtení V Pascalu je čtení prováděno příkazem Readln Readln: pracuje s textem i s číselnými hodnotami Readln: samostatně může být použit pro zastavení běhu programu (čeká se na stisk ENTER) var A,B,C: integer; S: string; begin readln(A); readln(B,C); readln(S); readln; end. 47 A= B=1234 a C=-45 Zaciname s Pascalem S = ’Zaciname s Pascalem’ ENTER 11

Zápis (tisk) je prováděn příkazy Write nebo Writeln Writeln(‘Zadej cislo: ‘);… zobrazí řetězec napsaný v uvozovkách a odřádkuje Writeln(A);… vytiskne hodnotu proměnné A a odřádkuje Write(A);… stejné jako dříve, ale bez odřádkování Writeln; … odřádkuje 12

Zápis (tisk) 13

Zápis (tisk) 14

Proměnná veličina určitého typu, která může měnit svou hodnotu, ne však svůj typ proměnná musí být deklarována deklarace proměnných začíná klíčovým slovem var (což je zkratka ze slova variable) ByteChar IntegerString RealBoolean 15

Datové typy Boolean : logická proměnná: true, false Integer: celá čísla mezi –32768 a Real : reálná čísla Char : znaky t; 6) String : řetězec - složen z žádného nebo více znaků Array: pole prvků určitého typu např. A:array[1..100] of Real; 16

17

18

19

20

21

22

23

Datové typy definované uživatelem var M,N:Integer; K,L:1..100; type TypSto=1..100; var M,N:Integer; K,L:TypSto; M, N … standardního celočíselného typu Integer K,L … celočíselné prom., mohou nabývat jen hodnot od 1 do 100 Je možno nejprve deklarovat celočíselný typ vázaný na příslušný interval (označen bude např. identifikátorem TypSto), a teprve potom pomocí identifikátoru typu deklarovat proměnné K, L možnost definovat další typy 24

Datové typy definované uživatelem Příklad: Mají-li např. X, Y představovat body v třírozměrném prostoru, jejichž souřadnice se mohou v průběhu programu měnit, lze příslušná proměnná třísložková pole deklarovat přímo zápisem var X,Y:array[1..3] of Real; 25

Příklad: Mají-li např. X, Y představovat body v třírozměrném prostoru, jejichž souřadnice se mohou v průběhu programu měnit, lze příslušná proměnná třísložková pole deklarovat přímo zápisem var X,Y:array[1..3] of Real; nebo nejprve deklarovat příslušný typ (bude označen identifikátorem TypBod), tj. psát Datové typy definované uživatelem 26

Příklad: Mají-li např. X, Y představovat body v třírozměrném prostoru, jejichž souřadnice se mohou v průběhu programu měnit, lze příslušná proměnná třísložková pole deklarovat přímo zápisem var X,Y:array[1..3] of Real; nebo nejprve deklarovat příslušný typ (bude označen identifikátorem TypBod), tj. psát type TypBod=array[1..3] of Real; var X,Y:TypBod; Datové typy definované uživatelem 27

Datové typy definované uživatelem 28

Pojmenování proměnných identifikátor - musí začínat písmenem, může obsahovat číslice a znak podtržení 29

Konstanty data, která nemění svou hodnotu – literál, tj. přímý zápis hodnoty v programu, – pojmenovaná konstanta, tj. pomocí identifikátoru, který je pro příslušnou hodnotu použit v úseku deklarací konstant (úsek deklarací konstant začíná klíčovým slovem const). const T0=273.15; Dimenze=2; 30

Příkaz přiřazení 31

Příkaz přiřazení 32

Příkaz přiřazení 33

Příkaz přiřazení zapíše data do již dříve deklarované proměnné např. cislo := 25; adresa := ’25 High Street’; 34

Matematické operace + sčítání - odčítání * násobení / div mod dělení mod zbytek po celočíselném dělení divceločíselné dělení 35

36 3.5

37 3.5

38

39

40

41

Matematické operace není definován aritmetický operátor pro umocňování mocniny s malým přirozeným exponentem: – funkce Sqr nebo opakované násobení jiné mocniny (s reálným exponentem, a tedy též pro zápis odmocnin) – funkce Power nebo matematický vztah A B = e B*ln A (pro A > 0) 42

Matematické operace 43

Matematické operace 44

Matematické operace 45

Matematické operace 46

Přepona trojúhelníka 47

Přepona trojúhelníka 48

Podmínky proměnné typu Boolean True / False = je rovno<> není rovno > větší než< menší než >= větší nebo rovno<= menší nebo rovno 49

50

51

52

53

and, or, not 54

Určete hodnoty proměnných X a Y po vykonání kódu: 55

Určete hodnoty proměnných X a Y po vykonání kódu: 56

57

58

59

60

61

62

63

64

Příkaz case slouží k zápisu n-árního větvení 65

Příkaz case slouží k zápisu n-árního větvení 66

Příkaz case V proměnných Den, Měsíc, Rok je uloženo datum. Napište část programu, která zajistí, že do proměnné Počet bude uložen počet dnů v příslušném měsíci. 67

Příkaz case V proměnných Den, Měsíc, Rok je uloženo datum. Napište část programu, která zajistí, že do proměnné Období bude uložen název příslušného ročního období. 68

Příkaz case V proměnných Den, Měsíc, Rok je uloženo datum. Napište část programu, která zajistí, že do proměnné Období bude uložen název příslušného ročního období. Jak to funguje? 69

70

71

72

73

Prázdný příkaz nepředepisuje žádnou akci a je definován jako prázdný řetězec znaků abecedy jazyka obvykle se využívá jako kompoziční prvek ve strukturovaných příkazech. Příklad: if X<5 then else Write('*') přehledněji (neúplným příkazem if): if X>=5 then Write('*') NIC 74

Cykly Cyklus je část algoritmu, která předepisuje (několikanásobné) opakování části algoritmu (těla cyklu). 75

Cykly se známým počtem opakování for… to… do… s neznámým počtem opakování repeat… until… while… do… 76

se známým počtem opakování 77

78

s neznámým počtem opakování 79

s neznámým počtem opakování 80

81

82

83

84

85 nebo

Jaké chyby mohou nastat? mohou nastat 3 typy chyb 1.Syntaktické chyby: např. překlepy 2.Logické chyby: chyby v logice (algoritmu) 3.Run-Time chyby (za běhu) : chyby, které se vyskytnou až při běhu programu (např. nedostatek paměti) 86

Používání procedur Procedura je dílčí algoritmus stejně jako program musí mít své jméno definuje vlastní proměnné zvané lokální proměnné nebo používá globální proměnné použité v programu pro vymezení procedury používáme begin a end, ale na konci bude středník. např. chceme zahrát melodii na začátku a na konci programu na konci však jiným tempem 87

Používání funkcí jsou podobné procedurám mají vlastní proměnné a mohou pracovat také s parametry. hlavní rozdíl je v tom, že funkce vrací hodnotu zpět do programu 88

Deklarace funkce tvořena záhlavím, deklarační částí a příkazovou částí Záhlaví – začíná klíčovým slovem function a názvem (identifikátorem) funkce – obsahuje parametry funkce (kolik a jakého typu) a jakého typu je výsledek (jedna výsledná hodnota). 89

Deklarace funkce V příkazové části funkce (tj. mezi begin a end funkce) je třeba přiřadit identifikátoru funkce, nějakou hodnotu => výsledná funkční hodnotu. 90

Používání funkcí Příklad Deklarujte funkci pro výpočet aritmetického průměru dvou reálných čísel. vstupní parametry výstupní parametry 91

Používání funkcí Příklad Deklarujte funkci pro výpočet n!. 92

Používání funkcí 93

Volání procedury a funkce má jeden ze dvou tvarů identifikátor podprogramu identifikátor podprogramu (seznam skutečných parametrů) rozdílný je však význam volání: volání procedury představuje příkaz (příkaz procedury), volání funkce představuje výraz. 94

Formální parametry podprogramů z hlediska algoritmizace (podle směru předávaných hodnot) na: parametry vstupní, parametry výstupní, parametry vstupně-výstupní, z hlediska Pascalu na: parametry volané hodnotou, parametry volané odkazem (vztahuje se na ně klíčové slovo var). dělíme: 95

Formální parametr volaný hodnotou představuje v těle podprogramu jen lokální proměnnou, které je na počátku provádění podprogramu přiřazena hodnota skutečného parametru. Přípustným skutečným parametrem může být proto libovolný výraz, jehož hodnota je kompatibilní vzhledem k přiřazení s typem formálního parametru. Případné změny hodnoty formálního parametru při provádění podprogramu nemění hodnotu skutečného parametru. 96

Formální parametr volaný hodnotou program UkazkaFunkci; ~~~ function Moc3(X:Real):Real; begin Moc3:=X*Sqr(X); end; ~~~ var X,Y,Z:Real; begin X := 5.5; Y := 2.5; Z := Moc3(X-Y); ~~~ end. 97

Formální parametr volaný odkazem představuje v těle podprogramu vždy tu konkrétní proměnnou, která je určena skutečným parametrem. Přípustným skutečným parametrem proto může být obecně jen proměnná, jejíž typ je totožný s typem formálního parametru 98

Vyjádřete algoritmus pro výpočet součtu 20 reálných čísel dodávaných ze vstupního zařízení. 99

100

Vstupní údaje tvoří nejprve přirozené číslo N z intervalu a dále posloupnost N reálných čísel. Vyjádřete algoritmus pro nalezení největší hodnoty z hodnot prvků posloupnosti. 101

Vstupní data tvoří přirozené číslo N > 2 a posloupnost N celých čísel. Vyjádřete algoritmus, podle kterého se zjistí, zda jsou v posloupnosti bezprostředně po sobě dvě stejná čísla. V případě, že ano, zajistěte tisk jejich společné hodnoty a tisk příslušné dvojice indexů. 102

Vstupní data tvoří přirozené číslo N > 2 a posloupnost N celých čísel. Vyjádřete algoritmus, podle kterého se zjistí, zda jsou v posloupnosti bezprostředně po sobě dvě stejná čísla. V případě, že ano, zajistěte tisk jejich společné hodnoty a tisk příslušné dvojice indexů. 103

Vstupní data tvoří přirozené číslo N > 2 a posloupnost N celých čísel. Vyjádřete algoritmus, podle kterého se zjistí, zda jsou v posloupnosti bezprostředně po sobě dvě stejná čísla. V případě, že ano, zajistěte tisk jejich společné hodnoty a tisk příslušné dvojice indexů. 104

Vstupní údaje tvoří přirozené číslo N z intervalu a dále posloupnost N celých čísel. Vyjádřete algoritmus pro nalezení všech míst výskytu maxima posloupnosti. 105

Vstupní údaje tvoří přirozené číslo N a dále posloupnost N celých kladných čísel. Vyjádřete algoritmus, podle kterého se zjistí, zda jsou v posloupnosti alespoň dva prvky stejné. 106

107

108