Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní
pro uživatele je to systém (zbytek je nezajímá) správně navrženého rozhraní si nikdo nevšimne, špatné všichni zkritizují
Modely rozhraní systému mentální model uživatele co si uživatel myslí, že se v systému děje implementační model systému co se skutečně děje symbolický model co systém uživateli ukazuje o své činnosti
Kategorie uživatelů začátečník nejprve musí vědět, co systém dělá, pak se s ním může začít učit pracovat např. elektronický průvodce uživatele pokročilý ví, co systém umí, ale někdy ne, jak to systém dělá elektronická nápověda, kvalitní systém nabídek, rejstřík expert vědí, co a jak mají udělat, zajímá je, jak to udělat rychle použití horkých kláves...
Pravidla pro návrh už. rozhraní zapojit do systému uživatele pokud uživatel požaduje provádění nevratných změn, je třeba ošetřit možnost jejich odvolání (OK, storno...) minimalizovat zatížení paměti dodržování určitých standardů konzistentnost nabídky na „navyklých“ místech systém komunikace s uživatelem,...
Architektury uživatelského rozhraní je vhodné držet se „standardních“ (víceméně) architektur při návrhu vlastní architektury je nutné myslet na konzistenci (i v rámci různých aplikací – usnadňuje to uživateli práci) uspořádání formulářů podle úkolů, které budou provádět
Prezentace entit struktura ovládacích prvků na formuláři (v závislosti na struktuře zobrazených entit a vztahů – tj. kardinalita...) strukturu určuje i počet zobrazovaných atributů (není vhodný příliš velký počet ovládacích prvků na jednom formuláři)
Výběr vhodných ovládacích prvků ovládací prvek musí odpovídat mentálnímu modelu uživatele hodnoty zadávané uživatelem je třeba omezit na co nejužší možný výběr reprezentace logických hodnot Ano – Ne, Yes – No, True – False reprezentace množiny hodnot výběr jedné nebo více hodnot reprezentace číselných a datumových údajů nejčastěji datumové pole, které uživatel vyplní je možný i kalendář (uživatel kliknutím vybere datum) posuvníky (zadávání číselných údajů) reprezentace textových hodnot textová pole
Zachování datové integrity omezení: vestavěná (ovládají fyzickou strukturu dat a odvozují se z relačního modelu) aplikační (vycházejí ze zadaného prostoru problému) povolit potlačení vestavěných omezení je nebezpečné, aplikační povolit lze (záznamy nevyhovující aplikačním omezením se označí za „neplatné“ a vyřeší se)
Vypisování dat (sestavy...) třídění a filtrování dat formuláře, množiny záznamů, sestavy sestavy: přehledové podrobné souhrnné založené na formulářích systému je třeba řešit chyby při vytváření (špatně zadaný výběr...)
Pomoc uživatelům Pasivní mechanismy (vodítka, ukazovátka, vysvětlivky...) přístupové (horké) klávesy (Alt + znak) bublinová nápověda (popis tlačítek a ostatních ovládacích prvků – zobrazí se najetím na prvek) stavový řádek
Pomoc uživatelům Reaktivní mechanismy pomoci zobrazí se jako odpověď na určitou akci provedenou uživatelem určitá podoby online nápovědy, typy „Co je to?“, chybové zprávy... Proaktivní pomoc novinka, systém sleduje činnosti uživatele a snaží se proaktivně pomáhat – tj. předvídat jeho práci a navrhovat efektivnější práci se systémem Školení uživatelů