Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na nechráněnou aposematickou kořist Školitel: Mgr. Petr Veselý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistické testy z náhodného výběru vyvozuji závěry ohledně základního souboru často potřebuji porovnat dva výběry mezi sebou, porovnat průměr náhodného.
Advertisements

MONITORING PACIENTŮ UŽÍVAJÍCÍCH ArthroStop® PLUS
Testování parametrických hypotéz
Neparametrické metody a analýza rozptylu (lekce 3-7)
Ideový závěr Co si mám z přednášky odnést (+ komentáře k užití statistiky v biologii)
Kompozice, zlatý obdélník a zlatý řez
Test dobré shody 2 test.
Chováme králíčky Liší se tato tři králičí plemena hmotností?
Analýza variance (Analysis of variance)
Statistika II Michal Jurajda.
Diplomová práce Autorka: Ing. et Ing. Zuzana Hynoušová
Reakce P. major a P. caeruleus na Graphosoma lineatum Petr Veselý školitel: Silvie Barcalová.
Silvie Barcalová školitel: RNDr. Roman Fuchs
Magisterská práce Petr Veselý Školitel: Roman Fuchs
Bitmapa a pixel Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
školitel: RNDr. Roman Fuchs, Csc.
Reakce sýkory koňadry na vybrané druhy středoevropských hnědásků: Melitaea didyma, M. diamina, M. athalia, M. aurelia a Euphydryas aurinia (Nymphalidae)
Jak koňadra pozná ruměnici Petr Veselý Školitel: Roman Fuchs.
Přikrmování přezimujících ptáků
Inference jako statistický proces 1
Země jako planeta Lucie Racková KVA.
Význam barvy v reakci ptačího predátora na aposematickou kořist Alena Cibulková školitel: Petr Veselý.
Kontingenční tabulky Závislost dvou kvalitativních proměnných.
Rozpoznávání aposematické kořisti sýkorou koňadrou
Testy významnosti Karel Mach. Princip (podstata): Potvrzení H O Vyvrácení H O →přijmutí H 1 (H A ) Ptáme se:  1.) Pochází zkoumaný výběr (jeho x, s 2.
Obranné mechanismy kořisti
základní principy a použití
Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na chráněnou aposematickou kořist Dana Luhanová Školitel: Petr Veselý.
Transformace v Anově. Předpoklady Anovy: normalita dat
Tučňák císařský Vypracoval: Petr Skrutek
Biostatistika 6. přednáška
Test dobré shody Fisherův přesný test McNemar test
Analýza variance (ANOVA).
Antipredační chování ťuhýka obecného (Lanius collurio) Anna Falkenauerová Školitel: RNDr. Roman Fuchs, CsC.
„Pravá“ PREDACE.
Inteligence a výběr partnera:
PLOŠTICE Jana Koucká.
V. Analýza rozptylu ANOVA.
Aneb Petr Veselý Roman Fuchs. Východiska řada pokusů srovnávající aposematickou a uměle „odaposematizovanou“ variantu nepoživatelné kořisti odstraněno.
Majkl maká, Štetke školí. Takže … Knight a Temple (1986) - nebráněná hnízda jsou častěji zničená Tryjanowski et al. (2000) - 46 % ztrát způsobeno.
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 11/3/2014
Samostatný úkol: Mannův-Whitneyho test
8. Kontingenční tabulky a χ2 test
Živočichové našich polí Hmyz 4. ročník
Biostatistika 8. přednáška
Lekce od divokých hus Neznámý autor Napadlo Tě už někdy zamyslet se nad tím, proč létají divoké husy v hejnu ve tvaru V?
Majkl maká, Štetke školí. Takže … Knight a Temple (1986) - nebráněná hnízda jsou častěji zničená Tryjanowski et al. (2000) - 46 % ztrát způsobeno predací.
HMYZÍ HERBIVOŘI NA KOPŘIVĚ
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ptáci v sadech a ovocných zahradách.
Mann-Whitney U-test Wilcoxonův test Znaménkový test
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_12_INOVACE_01_17_Člověk a příroda Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět.
Reportáž z akce Smysly živočichů Kateřina Bílková | 5. A 1.
Statistické testování – základní pojmy
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
Neparametrické testy parametrické a neparametrické testy
Neparametrické testy parametrické a neparametrické testy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vlk Obecný Jakub Šefčík Třída:1.L Předmět:Biologie
Samostatný úkol: Mannův-Whitneyho test
Spojité VELIČINY Vyšetřování normality dat
Neparametrické testy pro porovnání polohy
Horoskopy Markéta Vokurková.
T-testy, neparametrické metody a analýza rozptylu (lekce 5-6)
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Transkript prezentace:

Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na nechráněnou aposematickou kořist Školitel: Mgr. Petr Veselý Michaela Prášková Vedoucí práce: Mgr. Petr Veselý Vedoucí práce: Mgr. Petr Veselý

Cíle práce Testovat reakce sýkory koňadry(Parus major) na švába argentinského (Blaptica dubia) nesoucího štítek s modifikovaným vzorem ruměnice pospolné (Pyrrhocoris apterus). Testovat výstražnou funkci „očních skvrn“ na polokrovkách ruměnice.

Hypotézy Liší se reakce sýkor koňader na různé modifikace vzoru ruměnice? Je původní divoký vzor nejlepší ochranou před útokem predátora? Jak ovlivňuje ptačí reakci barva, kontrastnost a provedení „očních skvrn“ ve vzoru ruměnice?

Background 1

Background 2

Metodika - barvy štítků WILD A B C D E Hypotéza> WILD=E>C>D>B>A

Výsledky I počet manipulujících a žeroucích ptáků Fisher exact test

Výsledky II počet manipulovaných švábů GLM ,log link funkction, Poisson distr. (Kolmogorov-Smirnov: d = 0,1248, p = 0,052), one-way ANOVA, DF = 4, F = 21,57075, p = 0,000244, post hoc Tukey HSD test- průkazně se liší jen vzory B a C (p = 0,024684)

Výsledky III počet žraných švábů GLM ,log link funkction, Poisson distr. (Kolmogorov-Smirnov: d = 0,1156, p = 0,058), one-way ANOVA, DF = 4, F = 1,91524, p = 0,144187

Výsledky IV počet švábů zkoumaných zblízka Data se nepodařilo znormalizovat- použit neparametrický test (Kruskal-Wallis median test: DF = 4, chí = 7,852564, p = 0,0971)

Výsledky V doba, po kterou byli švábi pozorováni zdálky Data se nepodařilo znormalizovat- použit neparametrický test (Kruskal-Wallis median test: DF = 4, chí = 18,80, p = 0,0009)

Výsledky VI latence k první manipulaci s kořistí Normalizace zlogaritmováním, one-way ANOVA: DF = 4, F = 1,153, p = 0,336742

Výsledky VII latence k první manipulaci s kořistí data jen pro ptáky, kteří manipulovali

Závěry I Nejméně je napadán vzor Nejvíce je napadán vzor Nejvíce žrány , nejméně ,ale je sežrán vždy jen první nabídnutý šváb Zblízka je nejméně zkoumán vzor (neprůkazně) Zdálky je nejdéle zkoumán vzor Ptáci útočí na všechny vzory po přibližně stejné době, snad jen vzor je napadán relativně nejrychleji

Závěry II působí na ptáky nejméně výstražně, nicméně dlouho jej ptáci pozorují, než o jeho výstražnosti rozhodnou, je to jediný vzor, který chrání trochu hůře než divoký (neprůkazně) působí na ptáky nejvíce odpudivě, ani zblízka se na něj nedívají, je to jediný vzor poskytující trochu lepší ochranu, než divoký (neprůkazně)

Závěry III Nejvíce napadány jsou vzory , . Znamená to tedy, aby byla ruměnice dobře chráněná před predátory, musí mít ve svém vzoru jak tečky (sami o sobě výstražnou funkci neplní), tak i svůj vlastní obrys vzoru. Ideálním řešením je tedy divoký vzor ruměnice, ale výsledky ukázaly, že uměle vytvořený vzor tvoří efektivnější ochranu (neprůkazně), což by mohlo být způsobeno jeho generalizací se slunéčky (ovšem proč ne ).

Závěry IV Vzor , o kterém jsme předpokládali, že bude nejlépe imitovat přirozený vzor ruměnice, dosahuje ve většině sledovaných aktivit průměrných hodnot. Není tedy důležité jestli tečka nebo kruh, ale čím je tečka obkroužena Nejvýstražněji působí červená tečka obkroužená černou barvou (kruhem nebo celou plochou) To je přesně opačně, než jak je tomu u přirozeného vzoru 

Děkuji za pozornost!!!