Výukový materiál Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hra riskuj pro opakování znalostí.
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Vertikalizace pacienta sed, stoj, chůze
POLOHOVÁNÍ RANĚNÝCH Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Léčebné polohy.
POLOHOVÁNÍ.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 17
VY_32_INOVACE_TMM24860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
KLASIFIKACE DRŽENÍ TĚLA
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Druhy obvazů – obinadlové obvazy
Záchranář a zásady pomoci
První pomoc Šok - šokové stavy Výukový text
Polohování v akutní rehabilitaci
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Onemocnění dýchacího systému
Kostra.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_52_INOVACE_PŘ Lidské tělo,test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo v digitálním archivu školy
VY_32_INOVACE_TMM22160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 14
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.15 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Srdeční a mozková mrtvice Typ: DUM - výkladový Předmět:
Číslo v digitálním archivu školy
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
PRVNÍ POMOC POLOHOVÁNÍ ZRANĚNÝCH 11
POSILOVÁNÍ BŘICHA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
VY_32_INOVACE_PPM11760NÁP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PPM11560NÁP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Která čísla označují správné držení těla?
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
Popis svalů lidského těla
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Správné držení těla obr.1. Při tomto postoji jsou nohy volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
vzdělávacího programu Diplomovaná všeobecná sestra
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná Lidské tělo
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Svalová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
LIDSKÝ ORGANISMUS STAVBA TĚLA.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_LIDSKY_ORGANISMUS_KOSTRA
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_NAŠE TĚLO
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
TECHNIKA KRAUL – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 5
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
VY_32_INOVACE_24_Stabilizovaná poloha
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výukový materiál Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0475 zpracovaný v rámci projektu: Střední zdravotnická škola ÚO – šablony Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0475 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Léčebné polohy nemocných Název materiálu: Léčebné polohy nemocných VY_32_INOVACE_2.2.15 Datum vytvoření: 3. ledna 2013 Ověření ve výuce – cílová skupina – žáci třídy: ZA Datum ověření: 15.1. 2013 Předmět: Ošetřovatelství cvičení Ročník: 1. Jméno autora: Mgr. Jindra Bartošová Škola: Střední zdravotnická škola, Ústí nad Orlicí, Smetanova 838

Klíčová slova: aktivní poloha, přirozená poloha, vynucená poloha, pasivní poloha, polohování, Fowlerova poloha, Ortopnoická poloha, Trendelenburgova poloha, poloha na břiše, poloha na boku, poloha na zádech, Simsova poloha Anotace: Prezentace s kontrolními otázkami pro výuku - Léčebné polohy nemocných. Očekávaný výstup: Žáci umí charakterizovat vhodnou, aktivní, přirozenou, vynucenou a pasivní polohu nemocných. Žáci znají význam a způsoby polohování. Žáci popíší vybrané léčebně preventivní polohy nemocných.

Léčebné polohy nemocných

Vhodná poloha zmírňuje bolest i neklid nemocného, zabraňuje vzniku proleženin, zabraňuje vzniku deformit kloubů, kontraktur svalů a vzniku omezení pohybu, usnadňuje dýchání – prevence zánětu plic

Aktivní poloha Přirozená – polohu zaujímá nemocný sám, je mu příjemná, může ji kdykoliv změnit. Vynucená – polohu zaujímá nemocný z nějakého důvodu (bolest, lepší dýchání), často je v této poloze velmi dlouho

Přirozená poloha

Vynucená poloha

Pasivní poloha zaujímá pacient, který není schopen svou polohu ovládat vůlí, důležité je v tomto případě polohování, pacienti - velmi slabí, v bezvědomí apod., polohu ovládají gravitační síly.

Polohování má odstranit působení tlaku na jedno a to samé místo, zabránit tvorbě kontraktur a deformací, napomáhat dobrému prokrvení jednotlivých částí těla.

Polohování

Polohy léčebně preventivní často přináší úlevu - úlevová poloha, nemocný tuto polohu nezná - musíme naučit, někdy je pro nemocného tato poloha nepříjemná, nemocného je důležité motivovat, vysvětlit, proč musí tuto polohu zaujímat.

Polohy léčebně preventivní Fowlerova poloha Ortopnoická poloha Trendelenburgova poloha Obrácená Trendelenburgova poloha Poloha na břiše Poloha na boku Poloha na zádech Simsova poloha

FOWLEROVA POLOHA poloha vsedě či polosedě v lůžku, při které má nemocný hlavu a trup zvednutý do úhlu 45 – 90°, nejčastěji používaná poloha, vhodné použít bedničku, molitany pod hýždě, paty, kolena, kolena mohou, ale nemusí být pokrčená. Použití: po operaci v břišní a hrudní dutině, onemocnění srdce a plic, nemocní ohrožení pneumonii (staří lidé), při jídle, podávání léků, nevolnosti

Fowlerova poloha

Ortopnoická poloha nemocný sedí na lůžku se spuštěnými nohami, ruce má opřené o jídelní stolek Použití: při selhávání srdce, onemocnění plic - těžké dušnosti

Ortopnoická poloha

Trendelenburgova poloha hrudník a hlava jsou níže než DK, sklopení ložné plochy nebo podložení dolních nohou lůžka zajišťuje lepší prokrvení mozku Použití: po větších ztrátách krve, pro udržení těhotenství, po operaci v malé pánvi (odlehčení orgánů)

Trendelenburgova poloha

Obrácená Trendelenburgova poloha celé lůžko směřuje šikmo dolů Použití: při špatném prokrvení DK (tepenná onemocnění)

Obrácená Trendelenburgova poloha

Poloha na břiše nemocný leží na břiše s hlavou otočenou na jednu stranu. Použití: prevence kontraktur dolních končetin, vhodná pro klienty po chirurgických výkonech v oblasti úst a hrdla, často ji zaujímají lidé v akutní fázi vředové choroby žaludku nebo duodena.

Poloha na břiše

Poloha na boku Použití: pro odpočinek a spánek, uvolnění tlaku v kříži, na patách, při zánětu pohrudnice (nemocný leží na postižené straně – omezuje tak dýchací pohyby, čímž tlumí bolest), po operaci ledvin, u některých onemocnění v dutině břišní, při transportu nebo polohování

Poloha na boku

Poloha na zádech POLOHA NA ZÁDECH S MÍRNĚ POKRČENÝMI DK – mohou se podložit válcem Použití: při zánětu žlučníku, apendixu, pobřišnice, při úrazu VODOROVNÁ POLOHA NA ZÁDECH Použití: při poranění lebky, páteře, pánve

Poloha na zádech

Simsova poloha (semipronační, stabilizační) nemocný leží na boku tak, že spodní horní končetina je umístněná za klientem, horní je ohnutá v rameni a lokti. Obě dolní končetiny jsou ohnuté, vrchní je předsunutá. Použití: může se využít u nemocných v bezvědomí, u paraplegiků, hemiplegiků, při podávání klyzma. Ukázka

Jak se nazývá tato poloha? Kontrolní otázky Jak se nazývá tato poloha? Ortopnoická Fowlerova Trendelenburgova na zádech Špatně Dobře

Klikněte na správné věty. Kontrolní otázky Klikněte na správné věty. Aktivní poloha je přirozená a vynucená. Do vynucené polohy nemocného ukládá sestra. Vynucenou polohu zaujímají nemocní velmi slabí. Pacient, který není schopen svou polohu ovládat vůlí, zaujímá polohu pasivní. Poloha léčebně preventivní může být pro nemocného nepříjemná. Přirozenou nebo vynucenou polohu si nemocný zaujímá sám. Pasivní polohu zaujímají nemocní, kteří jsou velmi slabí.

Jak se nazývá tato poloha? Kontrolní otázky Jak se nazývá tato poloha? aktivní pasivní přirozená vynucená CHYBA DOBŘE

Kontrolní otázky Jak se nazývá poloha, která je vsedě či polosedě v lůžku, kdy nemocný má hlavu a trup zvednutý do úhlu 45 – 90°? Trendelenburgova Ortopnoická Fowlerova Simsova poloha na zádech Výborně Chyba

Kontrolní otázky Jak se nazývá tato poloha? výborně pasivní Simsova špatně Trendelenburgova obrácená Trendelenburgova Fowlerova Ortopnoická

Kontrolní otázky Jak se nazývá tato poloha? Simsova Fowlerova Ortopnoická Trendelenburgova na zádech obrácená Trendelenburgova špatně dobře

Kontrolní otázky Jakou polohu lze provést při špatném prokrvení DK? Fowlerova Trendelenburgova Simsova Ortopnoická obrácená Trendelenburgova na zádech

Kontrolní otázky Jaká poloha je vhodná při prevenci kontraktur dolních končetin, po chirurgických výkonech v oblasti úst a hrdla nebo v akutní fázi vředové choroby žaludku nebo duodena? Simsova poloha poloha na zádech poloha na břiše Výborně poloha na boku Fowlerova poloha Ortopnoická poloha Chyba

Kontrolní otázky Jaká poloha je vhodná při odpočinku, spánku, zánětu pohrudnice, po operaci ledvin, u některých onemocnění v dutině břišní, při transportu nebo polohování?

Kontrolní otázky Při jakých stavech lze použít vodorovnou polohu na zádech? VÝBORNĚ CHYBA poranění lebky poranění páteře po velkých krevních ztrátách při dušnosti při špatném prokrvení DK poranění pánve

Do jaké polohy je vhodné uložit nemocného pokud je dušný? Kontrolní otázky Do jaké polohy je vhodné uložit nemocného pokud je dušný? VÝBORNĚ CHYBA na boku na břiše Simsova Fowlerova na zádech Ortopnoická

Literatura KELNAROVÁ, Jarmila; CAHOVÁ, Martina; KŘEŤANOVÁ, Iva a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-80-247-2830-8. MIKŠOVÁ, Zdeňka; FROŇKOVÁ, Marie; ZAJÍČKOVÁ, Marie. Kapitoly z ošetřovatelské péče I.. Valašské Meziříčí: Nalios, 2002