11.3.2014 Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Vymezení a pojetí sociální práce
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Struktura poradenského procesu
Podmínky úspěšné realizace metodiky nového monitoringu Jiří Winkler, FSS MU Brno Projekt OP LZZ „Aktivní matching: Strategická podpora poradenství.
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec Králové 2 1www.centrumandragogiky.cz Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Klíčová otázka č. 3 Prevence ztráty bydlení: základní teze Jan Milota 26. – 27. listopadu 2014.
Individuální výchovný plán
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Sociální práce s rodinou 3
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Cílová skupina Děti, dospívající a mladí dospělý, kteří se připravují na svůj odchod do samostatného života. Mladí lidé, kteří již opustili náhradní péči.
Rodinné potřeby a ekonomika
Ekosystémová perspektiva. Přístup orientovaný na úkoly.
Supervizní vztah Jitka Navrátilová Vztah jako předpoklad učení Vztah mezi supervizorem a supervidovaným je centrem celého procesu. Supervizní.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Komunikace s rodiči.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Systemický přístup v SP
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Specifické metody SP LS 2014
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
PNP Střípky z minulosti. na seminář „Příspěvek na péči“
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
1 Mgr. David Pospíšil Mgr. David Pospíšil, ředitel odboru sociálních služeb MPSV seminář „Zdravotně postižení – příspěvek na péči - jak dál?” Poslanecká.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Million Leaders Mandate
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Struktura poradenského procesu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociální práce s rodinou 4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Posouzení životní situace rodin s dětmi
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
ANALÝZA VNITROPONIKOVÉHO KOMUNIKAČNÍHO SYSTÉMU VE VYBRANÉM PODNIKU
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Práva dítěte Výchova k občanství
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Jitka Navrátilová, PhD.

 Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině v jejím domácím prostředí.  Pomoc orientována především na problémy v sociálním fungování rodin (chudobu, nedostatečná péče o děti, nemoc, problémy s formálními organizacemi ….)

 Dostupnost služeb (služba se dostane i tam, kam by se jinak nedostala).  Vede klienty k větší samostatnosti.  Služba vychází z reálných potřeb rodin.  Podpora zvládání mezilidských vztahů a rodičovských kompetencí.  Směřuje k zachování rodinných vztahů a vazeb skrze změnu, či zlepšení životní situace členů rodiny.

 Rodina žádá pomoc.  Rodina je příčinou problémů, které jsou pociťovány individuálně, či v komunitní úrovni.  Rodina je důležitým zdrojem řešení problémů v jiných systémech.  Stávající problém, bez ohledu na jeho těžiště má oslabující dopad na rodinu.  Otázka k reflexi: Reflektuji problém rodiny v širším kontextu?

 Nedostatek výzkumů zaměřených na vztahy mezi sociálními pracovníkem a rodinou (oproti jednotlivcům).  Schopnost být ve vztahu s jednotlivými členy rodiny.  Vztah jako nástroj změny v životě klienta (Rogers, 1957).  Přestože je vztah důležitým nástrojem změny v životě klienta, sám o sobě ji nezpůsobí. Spíše je faktorem, který ovlivňuje ostatní proměnné.

 Spolupráce s rodinou, v rámci níž má několik členů konflikt.  - možné řešení: nelezení společných cílů a vztahy mezi nimi.  Spolupráce s rodinou, kde existuje konflikt mezi rodiči a dětmi.  - možné řešení: posílení spolupráce mezi rodiči a následně rozvíjet spolupráci zahrnující jak rodiče, tak děti.  Uplatňování vůdcovské role sociálního pracovníka (naučit se vést rodinu k tomu, aby byla sama schopna řešit své problémy – důraz na zmocňování a sebeurčení rodiny).

 Efektivní vztahy: vřelost, empatie, upřímnost, jasné verbální projevy, výraz tváře (oční kontakt, pokyvování hlavou, držení těla …), časté a krátké odpovědi, tón hlasu), správné kladení otázek, facilitativní dovednosti, zdůrazňování silných stránek klienta…  Problematické vztahy: přílišná angažovanost, neúčast ve vztahu, časté přerušování klienta, časté mlčení.

 Sociální pracovníci by měli provést důkladné posouzení životní situace klienta, měli by pozorně naslouchat, prokázat vřelost, empatii a být důvěryhodní.  V rámci ÚOP dochází skrze vztah ke zprostředkování pomoci, než že by vztah měl léčit.  Otázka k reflexi: Které dovednosti bych potřeboval/a pro profesionální vztah?

 Vysvětlení role, účelu a procedur.  Informace o způsobu práce a časových nárocích.  Získávání informací.  Posouzení.  Stanovení priorit.  Zkoumání a stanovení problému.  Cíle a smlouva.  Pravidlo: v počáteční fázi pracuji s celou rodinou (se všemi členy). Nezbytné pro posouzení i stanovení intervence.

 Rozhovory s jednotlivými členy rodiny před zahájením intervence.  Cílem rozhovorů je zvýšení motivace jednotlivých členů pro spolupráci v rámci intervence.  Důležité osvětlit, jakou roli má sociální pracovník v rodině, proč přišel a jakým způsobem by měli jednotlivý členové spolupracovat.

 Představit se.  Představit cíle organizace, ze které přišli.  Vysvětlit způsob své spolupráce s rodinou.  Vysvětlit otázku důvěry ve vztahu.  Navázání přátelské atmosféry.  Vysvětlit časový rámec spolupráce.  Otázka k reflexi: Jak se mi podařilo „vstoupit“ do rodiny? Co sem mohl/a udělat jinak?