Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Adaptační výlety a tábory „Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe adaptovat.“ Charles Darwin.
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Mediace Radka Janebová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 Umím se prosazovat? © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Konflikty a způsoby jejich řešení
Jméno a Příjmení lektora
19.a školení lektorů.
Konflikt vzniká v důsledku rozporů v oblasti Představ Názorů Postojů
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Otevřená komunikace a konstruktivní kritika
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Principy, zásady a chyby
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
Prosociálnost jako základ občanské společnosti I jednotlivec může být realizátorem změny sociální reality. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova,
, PREZENTAČNÍ TECHNIKY Poznání sebe sama ve skupině (jak jednám při hromadné aktivitě)
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Zvládnu i náročné životní situace II.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Rodina neshody, konflikty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Drápalová Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Komunikace a prezentace KOPRD
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová Tereza Kyselovská.
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Andrea Brožová Doubková
Vyjednávaní a Mediace.
Manager nebo leader? Management je pozice
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová.
Nutriční poradenství u dětí do 2 let. Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Hodnocení.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
Asertivita.
Jejich přijímání a vyjádření
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Specifické metody SP LS 16
Andrea Brožová Doubková
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Transkript prezentace:

Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.

Asertivitu zachováme na základě: Přestávka – Je vhodné při konfrontaci s agresivní nebo pasivní osobou v nebezpečí afektované reakce použít tuto metodu. Poskytuje čas na rozmyšlení. Můžeme se při ní např. zhluboka nadechnout. Identifikovat potřeby druhé osoby – k tomu nám slouží empatie. Můžeme se otevřeně ale citlivě ptát, jaké potřeby jsou vyjádřeny jednáním druhého. Objasnit své vlastní potřeby – Není dobré se snažit skrýt své vlastní potřeby, ale přímo a čestně si je přiznat. Při objasňování se vyhnout jak agresivitě tak pasivitě. Sumarizovat konflikt – Při sumarizaci situace můžeme najít společný základ. Někdy můžeme zjistit, že konflikt vznikl z nepochopení, z nepodstatných věcí. Dohodnout se na přijatelné řešení – Tato fáze by měla být cílem každé interakce. Je tím nejlepším řešením. Nikdo neprohrál. Výsledek je výhra/výhra.

Kompromis Kompromis je způsob rozhodování nebo řešení sporů. Označuje takový výsledek, na který jsou schopny přistoupit všechny zúčastněné strany. Kompromis ale neznamená optimální způsob řešení sporů, neboť ve skutečnosti znamená ústupek nebo nenaplnění očekávání žádné z vyjednávajících stran.

Zásady kompromisu To, co chceme nebo nabízíme, je potřeba formulovat jasně a co nejstručněji. Nenechat se strhnout k vedlejší diskusi. Měla by se ovšem zvýšit naše ochota naslouchat, aby dialog nepřerostl do dvou monologů. Pro pochopení druhého je dobré využít empatie. Pokud obě strany nemohou prosadit vlastní řešení, může dojít k nalezení řešení třetího, které je přijatelné pro všechny zainteresované strany.

Konsenzus Smyslem hledání konsensu je dosáhnout co nejlepšího rozhodnutí a zároveň získat maximální možnou podporu těch, kterých se to týká. Základním předpokladem dosažení konsensu je umění naslouchat druhé straně, věcně reagovat na námitky, respektovat odlišné názory a pružně navrhovat akceptovatelné řešení. Konsensus není hlasováním, není vládou většiny ani menšiny. Konsensus není takové řešení, které maximalizuje zisk zúčastněných stran, nýbrž které minimalizuje škody ze vzájemné dohody.

Kdy použít konsensus: je dostatek času na rozhodování pro úspěšný výsledek je nutná podpora všech zúčastněných stran

Jak použít konsensus je potřeba správně identifikovat rozhodnutí, které je potřeba přijmout, nebo problém, který je potřeba vyřešit každý účastník jasně identifikuje svůj postoj k řešení problému je potřeba dobře vysvětlit svůj názor tak, aby ostatní účastníci mohli pochopit pohnutky, které k tomuto názoru vedou je potřeba pozorně naslouchat názorům a pocitům ostatních je nutné být připraven upravit svůj postoj na základě informací a porozumění argumentů vyhnout se výsledku vítěz-poražený, odlišnost postojů má svou cenu změnit navrhované řešení tak, aby jej mohli ostatní podpořit, nepokoušet se měnit mysl lidí uvědomit si, že dosažení konsensu je obtížné není možné, aby byl proces hledání konsensu narušován jedinou stranou, která je proti a zároveň není schopná navrhnout alternativu, která může být ostatními akceptovaná

í Odkazy na webu:

í Možnost získat pro školy –Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň Ocenění „Etická škola“

ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu Možnosti financování

Děkuji za pozornost