Psychoanalytické /Psychodynamické teorie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenec - socializace Škola:
Advertisements

Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Individuální psychologie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
Sigmund Freud 6. května 1856, Příbor – 23. září 1939, Londýn
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
Teorie osobnosti S. Freud, C.G.Jung, A. Adler.
Přístupy k osobnosti Škola:
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Významní teoretici v historii psychologie
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
12. Osobnost.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Eriksonova teorie psychosociálního vývoje
Motivační témata a životní příběhy
Psychoanalýza Psychoanalýza a z ní vycházející směry: Ego-psychologie
Rozdíly mezi osobnostmi
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE.
Psychologie osobnosti
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
Členění životního cyklu
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Obecná a vývojová psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
ANNA FREUDOVÁ Jakub Novák, C4A Jakub Novák C4A Dorothy a Anna.
Dějiny psychologie Psychoanalýza.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
pochází z rodiny maďarského židovského obchodníka narodil se 7. února roku 1870 ve Vídni jako druhé ze šesti dětí jako dítě byl v ohrožení života, když.
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 5.
Teorie a přístupy v SP. Podmínky atestace Písemný test.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Přednáška Wundt W., Freud S., Freudová A. Wundt-vznik vědecké psychologie Freud-zakladatel psychoanalýzy a psychodynamicky orientované psychologie.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dějiny psychologie Psychoanalýza.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Periodizace lidského vývoje
Psychoanalytická teória S. Freuda
Zameranie na psychodynamické sily:
Psychodynamický přístup
Nevědomí.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

Psychoanalytické /Psychodynamické teorie INTRAPSYCHICKÁ MYSTÉRIA neboli NEVÉDOMÉ DETERMINANTY OSOBNOSTI Psychoanalytické /Psychodynamické teorie Psychoanalytické teorie: zkoumají jak nevědomé síly ovlivňují vzájemné vztahy myšlenek, pocitů a činů

Klíčoví autoři: Sigmund Freud - klasická psychoanalytická teorie Carl G. Jung -analytická psychologie (Alfred Adler - individuální psychologie – bude mu věnován prostor u životních příběhů)

“ego-psychologie” (Robert White, Eric Ericson,Anna Freudová) – zdůraynění adaptivních kvalit egaobranné mechanismy ega „sociopsychologické teorie“ (Karen Horneyová a Erich Fromm) – role sociálních a kulturních determinant (nad biologickými pudy a instinkty) “teorie objektových vztahů” (Margaret Mahlerová, V.R.D Fairbairn) – rané vztahy; jak tyto poskytují strukturu Já

TŘI HLAVNÍ DOKTRÍNY PSYCHOANALÝZY: determinismus, konflikt, nevědomí všechno významné chování a zkušenost jsou určeny silami, nad nimiž máme jen malou kontrolu, nejdůležitější vnitřní síly = instinkty (angl. ”drives”, něm. ”Trieb”). ”mentální reprezentace fyzických nebo tělesných potřeb”; mosty propojující biologii a psychologii osobnosti 1/ instinkty sexuality a všechny další životní instinkty, 2/ agrese a všechny další instinkty nebo pudy smrti Forma energie, prostřednictvím níž životní instinkty vykonávají svoji práci, je nazývána libido, člověk investuje libido do různých ”objektů” (včetně osob a aktivit), které slibují uspokojení instinktu. konflikt je nevyhnutelný; úzkost - realistická – vnější ohrožení - neurotická – id x ego - morální – id x superego

nevědomí Úrovně vědomí obsahy: Vědomé: myšlenky nebo motivy, které si právě uvědomujeme nebo si na ně vzpomínáme Předvědomé: myšlenky nebo vzpomínky, které mohou být úmyslně vybaveny z paměti Nevědomé: myšlenky nebo motivy, jejichž vstup do normálního vědomí je zablokován Vědomé Předvědomé Nevědomé

Strukturální model mysli Id – instinkty a s nimi spojené popudy, přání; princip slasti Ego – princip reality, sekundární procesy Superego – primitivní internalizace norem: ego ideál svědomí

Obranné mechanismy ega ochrana ega- zčásti nevědomé způsoby redukce úzkosti zkreslením reality EGO SUPER EGO

Příklady obranných mechanismů

Represivní (defenzivní) styl zvládání autonomous-affective split

Vývoj obranných mechanismů

Psychosexuální stádia vývoje Freudiánská myšlenka 5 vývojových stádií v průběhu utváření ososbnosti: Orální stádium do 1,5 roku Analní stádium do 3 let Falické stádium do 6 let Období latence do puberty Genitální stádium od puberty po dospělost

v každé etapě se uspokojení pudových přání id soustřeďuje na jinou oblast těla (erotogenní zóny).

Psychoanalýza po Freudovi Jung: vrozené kolektivní nevědomí obsahující archetypy Horney: vytvořila pojem bazální úzkost Fromm: kulturní psychoanalýza, lidská destruktivita, zahlcení svobodou ------------------------------------------------------------------------- Adler: předpokládal, že většina lidí zažívá komplex méněcennosti ten vede k usilování o „nadřazenost“ - kompenzace , vůle k moci a sociální pud (ješte o Adlerovi u životních příběhů)

“ego-psychologie” (Robert White, Eric Ericson,Anna Freudová) – zdůraynění adaptivních kvalit egaobranné mechanismy ega „sociopsychologické teorie“ (Karen Horneyová a Erich Fromm) – role sociálních a kulturních determinant (nad biologickými pudy a instinkty) “teorie objektových vztahů” (Margaret Mahlerová, V.R.D Fairbairn) – rané vztahy; jak tyto poskytují strukturu Já

Attachment emoční vazba k pečující osobě. Citové připoutání, přilnutí je přetrvávající silná emoční vazba k pečující osobě. Vazebné chování se projevuje zejména v situaci nepohody dítěte, kdy se křikem a pláčem domáhá fyzického kontaktu s pečující osobou. Teorie vychází z darwinismu a navazuje na výzkumy etologů

Etolog Konrád Lorenz imprinting –vtištění- Studie ukazují na kachňata se po vyklubání orientují na přítomnou pečující postavu kachnu/ KL Studie ukazují na biologickou povahu citového přilnutí i u lidí (ochrana před ohrožením)

Etolog Harry Harlow Pokusy s makaky ukázaly, že ne potrava, ale kontakt je tím, co uspokojuje potřebu vazby

Psychologové attachmentu John Bowlby 1907-1990 Zakladatel teorie Mary Ainsworthová 1913-1999 Autorka testu „strange situation“

The strange situation test http://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU Test v neznámém prostředí Sleduje se jak dítě reaguje: na příchod cizí osoby odchod matky návrat matky

attachment Vazba mezi dítětem a matkou má 4 základní podoby: Vazba jistá Vyhýbavá vazba Vazba ambivalentní Vazba dezorganizovaná

Jistá vazba - 65 % v populaci Matka citlivě vnímá nepohodu dítěte a adekvátně na ni reaguje V testu „ZVLÁŠTNÍ SITUACE“: děti zůstávají blízko u matky, střední distress když odejde, když se vrátí vyhledávají kontakt a rychle se uklidní

Vyhýbavá vazba - 20 % Matka nereaguje citlivě na potřeby dítěte a dítě si na toto zvykne, rezignuje na vyhledávání blízkosti V testu „ ZVLÁŠTNÍ SITUACE“: dítě se chová stejně k matce i cizí osobě a jen zřídka křičí, když matka odejde. Působí samostatně a po návratu matky nereaguje.

Vazba dezorganizovaná Vyskytuje se u dětí týraných, zanedbávaných, zneužívaných, Tedy v případě, že pečující osoba je zároveň zdrojem ohrožení V testu „ ZVLÁŠTNÍ SITUACE“: Po návratu matky se dítě přibližuje, ale chová se nesrozumitelně – třeba kolem M. krouží, blíží se s napřaženou pěstí apod.

Kvalita vazby ovlivňuje další vztahy, zejména partnerské promítá se do vztahu k vlastnímu dítěti v dospělosti lze diagnostikovat pomocí tzv. "Adult attachment inteview" pomocí náhledu a vytvoření kvalitního vztahu lze překonat, co nám v dětství chybělo

literatura Bowlby, J.:Vazba. Praha, Portál 2010 Odloučení. Praha, Portál 2012 Pöthe, P.: Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha, Grada 2008 Koukolík, F., Drtilová, J.: Vzpoura deprivantů. Praha, Makropulos 1996