Barokní literatura v Evropě a v Čechách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Advertisements

BAROKO V ČECHÁCH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Hudba českého raného baroka (1620 – 1670). Společenská situace násilná katolizace Čech po Bílé hoře znamenala konec veřejného provozování nejrozvinutější.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Vzdělanost, literatura a hudba v 17. století
Oficiální literatura českého baroka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
HUDBA V RENESANCI.
NázevStředověké literární památky Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky.
Baroko Život v barokní době.
ČESKÁ BAROKNÍ LITERATURA
ČESKÝ HUDEBNÍ ROMANTISMUS
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Kultura.
2/ Česká katolická literatura
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Baroko v Evropě Itálie Torquoto Tasso/ /, dvorský básník /inspiroval J.W.Goetha-drama:T.Tasso/ Nábožensko-hrdinský epos:Osvobozený Jeruzalém/25.
(v českých zemích od první poloviny 17. st., vrchol v první polovině 18. st.)
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
D. Vondráčková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Česky psaná literatura
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ______________________________________________________________________________________________.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Ročník: 4. Předmět: Hudební výchova.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Opakování Doba husitská
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): České baroko: Oficiální katolická literatura Tematická oblast: Český jazyk.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
KRAMÁŘSKÁ PÍSEŇ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Baroko v evropské literatuře Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
EVROPSKÁ BAROKNÍ LITERATURA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Adam Václav Michna
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Významní představitelé renesanční literatury
Dějiny hudby a její osobnosti
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
BAROKO sochařství, malířství, literatura
František Ladislav Čelakovský Název projektu: OP VK
BAROKO konec 16. století – začátek 18. století
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
BAROKO významní představitelé
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE
Transkript prezentace:

Barokní literatura v Evropě a v Čechách

Itálie básník Torquato Tasso (16. stol.) – epopej s tématem křížové výpravy Osvobozený Jeruzalém Španělsko dramatik Calderón de la Barca (17. stol.) – filozofické a symbolické hry Anglie básník John Milton – epopej Ztracený ráj – duchovní epos o Adamovi a Evě

Torquato Tasso

Osvobozený Jeruzalém je barokní epická báseň Torquata Tassa z roku 1580. Její děj je volně založen na událostech první křížové výpravy. Dílo je psáno v osmiřádkových strofách seskupených do dvaceti zpěvů. Přeložil Jaroslav Vrchlický

Španělsko dramatik Calderón de la Barca (17. stol.) – filozofické a symbolické hry Anglie básník John Milton – epopej Ztracený ráj – duchovní epos o Adamovi a Evě

John Milton

Ztracený ráj, vydání z roku 1668. Ztracený ráj je rozsáhlá epická báseň Johna Miltona, psaná v blankversu (nerýmovaný verš o pěti jambických stopách).

Mělo jít o anglický národní epos, srovnatelný s latinskou Aeneis či řeckou Odysseou. Jedná se o duchovní epos, vyprávějící o biblických tématech. Hlavním protagonistou básně je Satan, padlý anděl. Děj je vzat ze začátku knihy Genesis, vypráví o svržení padlých andělů, vzpouře andělů, stvoření světa, Satanově pouti po ráji, kde v převtělení za hada svede Evu k prvnímu hříchu, děje okolo prvního hříchu a vyhnání z ráje. Děj básně se drží velmi přesně biblického podání.

Německo Hans Jakob von Grimmelshausen (17. stol.) román Dobrodružný Simplicius Simplicissimus – podává obraz hrůz 30-leté války z pohledu vypravěče – prosťáčka, chlapíka „všemi mastmi mazaného“

Grimmelshausen obraz z roku 1641

Česká barokní literatura Společenská situace Po porážce na Bílé hoře r. 1620 - utužení nevolnictví, násilná rekatolizace, nucený exil emigrantská literatura – Jan Ámos Komenský domácí literatura – a) Oficiální, jezuitská

Jezuita Bohuslav Balbín píše např Jezuita Bohuslav Balbín píše např. Rozpravu na obranu jazyka slovanského, zvláště českého Duchovní lyrika – básník Bedřich Bridel – poema Co Bůh? Člověk? (úvaha o dokonalosti boží a nicotě lidské existence) Skladatel a varhaník Adam Michna z Otradovic – ukolébavky, kancionál Česká mariánská muzika aj. Ničení nekatolických knih je spojeno s jezuitou Antonínem Koniášem, dal na soupis zakázané knihy

Bohuslav Balbín – barokní portrét ze Zlatokorunské klášterní školy

Bedřich Bridel jako misionář obrací lid na katolickou víru

b) Pololidová tvorba Václav František Kocmánek ( kantor) – autor 7 interludií ( frašek z lidového života, vysmívá se sedlákovi, vulgarismy) Skladba Lamentace venkovanů se selským otčenášem (sloky končí vždy veršem modlitby)

Pololidová zábavná literatura Kramářská ( jarmareční) píseň vypráví o zajímavých příhodách (požáry, vraždy, nešťastné lásky) zpívají je na jarmarcích ( trzích) potulní kramáři za doprovodu flašinetu ukazují výjevy na obrázcích

Zpívání kramářské písně na nizozemské malbě 17./18. století

Ukázka https://www.youtube.com/results?search_query=kram%C3%A1%C5%99sk%C3%A1+p%C3%ADse%C5%88 (portál) https://www.youtube.com/watch?v=ON8TSaBnTbY https://www.youtube.com/watch?v=zWPY9ZAUD1s

písmácké paměti – píše je např písmácké paměti – píše je např. František Jan Vavák (ohlasy soudobých událostí, praktické rady pro všední život) c) Ústní lidová slovesnost – tvorba venkovského lidu, podává obraz jejich životních zkušeností – písně, pohádky, pověsti, loutkové hry, lidové balady Inspirace pro literaturu v době národního obrození