III/2 XV. 3. 8.A 15. 02. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Advertisements

III/2 XV A
Parní stroj Info.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
III/2 XV A
Ručně vyráběný kalendář 2014 »» výsledky hlasování ««
III/2 XVI A
III/2 XV A
III/2 XV A
VELKÁ PARDUBICKÁ Jan Freudl Konec Menu
III/2 XV A
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Průmyslová revoluce v 18. století
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Parní stroj.
III/2 XV A
III/2 XV B
Člověk a společnost - dějepis
Startegie a perspektivy trhu s biopalivy v ČR Česká zemědělská universita, Praha, listopad Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
Svět techniky a já.
DRUHY DOPRAVY Lodní doprava Železniční doprava Letecká doprava
James Watt * Greenock Handswort.
III/2 XV A
III/2 XV A
III/2 7.A XV Dějepis Leonardo da Vinci, renesance, malby, vynálezy VII. ročník Mgr. Ladislav Hrdina Leonardo da Vinci.
III/2 XV A
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
III/2 XV A
III/2 XVI B
III/2 XV A
III/2 XV A
Počátky britského impéria
III/2 XV A
III/2 XV B
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_39.
Významné osobnosti fyziky a chemie James Watt
Historie automobilů OB21-OP-EL-AUM-JEŘ-U Ondřej Jeřábek
III/2 7.A XV Dějepis Michelangelo, sochařství, malířství, renesance VII. ročník Mgr. Ladislav Hrdina Michelangelo.
III/2 XV B
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
(Cena děkana Fakulty dopravní, ČVUT Praha)
Společnost na počátku 19. století
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Průmyslová revoluce.
Parní stroj Parní stroj je nejstarší tepelný motor.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Průmyslová revoluce V Anglii.
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_17
Ivan Kraus.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
VĚDECKÝ A TECHNICKÝ POKROK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Průmyslová revoluce.
Společnost na počátku 19. století
Železniční doprava 19. stol.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

III/2 XV. 3. 8.A 15. 02. 2012

Počátky železnice Dějepis VIII. ročník Železnice, 18. a 19. století, parní stroje, průmyslová revoluce Mgr. Ladislav Hrdina

Počátky železnice

1

2

3

4

6 5

8 7

9

10

11 12

Použité zdroje: KŘIVSKÝ, Petr, Robert KVAČEK a Aleš SKŘIVAN. Věk starý a nový: Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století. 2. vydání. Praha: Albatros, 1987. 440 str. ISBN 13-878-87 14/66. Obrázky 1 a 2 TANEL, Franco. Železnice: Od parních lokomotiv k vysokorychlostním vlakům. 1. vydání. Bratislava: Nakladatelství Slovart, 2008. 320 str. ISBN 978-80-7209-945-0. Obrázky 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12 HORA - HOŘEJŠ, Petr. Toulky českou minulostí 5. 1. vydání. Praha: BARONET a VIA FACTI, 1996. 232 str. ISBN 80-85890-94-1. Obrázek 6

K obrázkům: 1 - úvod 2 – úvod 3 – Počátky železnice 4 – Obr. 1 – S parními stroji se experimentovalo už v první polovině 18. století, nicméně jejich účinnost byla zpočátku velice malá. Na obrázku je parní stroj z roku 1712, který byl v Anglii zkonstruován pro čerpání vody z dolů. 5 – Obr. 2 – nákres dvojčinného (tlak působil střídavě na obě strany pístu) parního stroje Jamese Watta z roku 1781 . 6 – Obr. 3 – V roce 1769 postavil Francouz Joseph Cugnot první parou poháněné silniční vozidlo. I když jeho rychlost činila pouhé 3 km/h, bylo natolik špatně ovladatelné, že s ním při zkoušce Cugnot narazil do zdi. 7- Obr. 4 - Lokomotiva s ozubnicovým systémem, postavená pro doly v Anglii (1812). 8 – Obr. 5 – Lokomotiva Richarda Trevithicka, pojmenovaná „Chyť mě, kdo můžeš“ - v roce 1808 pro ni byla v Londýně postavena předváděcí trať (obr. 6), kde se zájemci mohli svézt za 1 šilink. Lokomotiva byla postavena už roku 1804 a dosahovala rychlosti 15 – 32 km/h. 9 – Obr. 7 a 8 – George Stephenson a jeho lokomotiva „Raketa“, která zvítězila v soutěži konané v roce 1829. Soutěže se účastnily 4 parní lokomotivy a 1 stroj poháněný koňskou silou. Raketa nakonec zvítězila, protože osvědčila svou spolehlivost. Její maximální rychlost byla 46 km/h. 10 – Obr. 9 – V roce 1825 byla do provozu uvedena první železniční trať mezi anglickými městy Darlington a Stockton. 11 – Obr. 10 - První vlak na trati Neapol – Granatello (1839) – vlak je tažen lokomotivou „Vesuv“. Tato lokomotiva byla patentem britské konstrukce. 12 – Obr. 11 – Lokomotiva „Adler“ vede první vlak na trati Norimberk – Fürth. Stroj zkonstruoval Stephenson v Newcastlu. Obr. 12 – Francouzská lokomotiva „Crampton“, vyráběná od roku 1846 dokládá rychlý pokrok v konstrukci lokomotiv – dosahovala rychlosti 120 km/h.