III/2 XV. 3. 8.A 15. 02. 2012
Počátky železnice Dějepis VIII. ročník Železnice, 18. a 19. století, parní stroje, průmyslová revoluce Mgr. Ladislav Hrdina
Počátky železnice
1
2
3
4
6 5
8 7
9
10
11 12
Použité zdroje: KŘIVSKÝ, Petr, Robert KVAČEK a Aleš SKŘIVAN. Věk starý a nový: Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století. 2. vydání. Praha: Albatros, 1987. 440 str. ISBN 13-878-87 14/66. Obrázky 1 a 2 TANEL, Franco. Železnice: Od parních lokomotiv k vysokorychlostním vlakům. 1. vydání. Bratislava: Nakladatelství Slovart, 2008. 320 str. ISBN 978-80-7209-945-0. Obrázky 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12 HORA - HOŘEJŠ, Petr. Toulky českou minulostí 5. 1. vydání. Praha: BARONET a VIA FACTI, 1996. 232 str. ISBN 80-85890-94-1. Obrázek 6
K obrázkům: 1 - úvod 2 – úvod 3 – Počátky železnice 4 – Obr. 1 – S parními stroji se experimentovalo už v první polovině 18. století, nicméně jejich účinnost byla zpočátku velice malá. Na obrázku je parní stroj z roku 1712, který byl v Anglii zkonstruován pro čerpání vody z dolů. 5 – Obr. 2 – nákres dvojčinného (tlak působil střídavě na obě strany pístu) parního stroje Jamese Watta z roku 1781 . 6 – Obr. 3 – V roce 1769 postavil Francouz Joseph Cugnot první parou poháněné silniční vozidlo. I když jeho rychlost činila pouhé 3 km/h, bylo natolik špatně ovladatelné, že s ním při zkoušce Cugnot narazil do zdi. 7- Obr. 4 - Lokomotiva s ozubnicovým systémem, postavená pro doly v Anglii (1812). 8 – Obr. 5 – Lokomotiva Richarda Trevithicka, pojmenovaná „Chyť mě, kdo můžeš“ - v roce 1808 pro ni byla v Londýně postavena předváděcí trať (obr. 6), kde se zájemci mohli svézt za 1 šilink. Lokomotiva byla postavena už roku 1804 a dosahovala rychlosti 15 – 32 km/h. 9 – Obr. 7 a 8 – George Stephenson a jeho lokomotiva „Raketa“, která zvítězila v soutěži konané v roce 1829. Soutěže se účastnily 4 parní lokomotivy a 1 stroj poháněný koňskou silou. Raketa nakonec zvítězila, protože osvědčila svou spolehlivost. Její maximální rychlost byla 46 km/h. 10 – Obr. 9 – V roce 1825 byla do provozu uvedena první železniční trať mezi anglickými městy Darlington a Stockton. 11 – Obr. 10 - První vlak na trati Neapol – Granatello (1839) – vlak je tažen lokomotivou „Vesuv“. Tato lokomotiva byla patentem britské konstrukce. 12 – Obr. 11 – Lokomotiva „Adler“ vede první vlak na trati Norimberk – Fürth. Stroj zkonstruoval Stephenson v Newcastlu. Obr. 12 – Francouzská lokomotiva „Crampton“, vyráběná od roku 1846 dokládá rychlý pokrok v konstrukci lokomotiv – dosahovala rychlosti 120 km/h.