Úsečka, délka úsečky, součet a rozdíl úsečky 5. ROČNÍK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku 5. ročník
Advertisements

Užití podobnosti Změna délky úsečky v daném poměru
Konstrukce trojúhelníků
Kružnice, konstrukce kružnice 4. ročník
Lomená čára 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
Jízdní řády, grafy a diagramy 5. ročník
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Konstrukce čtverce 5. ročník
KOLMICE 4. ROČNÍK Zpracovala Ing. Eva Skalická,
Konstrukce obdélníku 5. ročník
Jednotky délky a jejich převody 5. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Obsah čtverce a obdélníku 5. ročník
ÚSEČKA. MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE Rýsování – úsečka Radka Smetanová VY_32_INOVACE_rysovani-usecka_17.
Elektronická učebnice - I
Povrch kvádru a krychle
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Obsah, jednotky obsahu 5. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_278_GEOMETRIE_TROJÚHELNÍK.
Thaletova věta 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
Vzájemná poloha přímek 4.ročník
Květnové počítání.
Geometrické značky a zápisy
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
29.1 Úsečky- grafický součet, rozdíl a násobek
Doplň tabulku: SDJ Doplň tabulku: SDJ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
33.1 Úhlopříčky čtverce a obdélníku, jejich vlastnosti
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
Vzorce 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Konstrukce trojúhelníku 4. ročník
Pythagorova věta 8. ročník
5.1 Měření na centimetry a milimetry
14.1 Úsečky – porovnávání, přenášení
Obsahy útvarů a čtvercová síť
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
POLOPŘÍMKA.
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Konstrukce čtverce 4. ročník
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Narýsuj obdélník ABCD o stranách |AB|= 4 cm, |BC|= 2 cm.
RÝSOVÁNÍ? TO JE HRAČKA! Úsečka, přímka, polopřímka, různoběžky s kočkou Čárkou Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Obvod čtverce Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Obvod obdélníku Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Obvod rovnoběžníku. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvořeníProsinec 2012 Ročník: 7. Tematická oblast: Matematická gramotnost Téma:Rovnoběžník.
TÉMA: Obdélník a čtverec
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
TÉMA: Obvod trojúhelníku
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
ÚSEČKA Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 42 INOVACE 01 Matematika a její aplikace.
Čtverec, obdélník 1) V obou obrazcích vyznač úhlopříčky. a) Doplň: úhlopříčky obdélníku úhlopříčky čtverce b) Napiš vlastnosti úhlopříček čtverce.
Úsečka, přímka, polopřímka, různoběžky s kočkou Čárkou
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
TÉMA: Rýsování čtverce
TÉMA: Rýsování rovnoběžníků
Obsah, jednotky obsahu 5. ročník
Transkript prezentace:

Úsečka, délka úsečky, součet a rozdíl úsečky 5. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

Čteme : délka úsečky AB je 4 cm, úsečka AB je dlouhá 4 cm ! skládá se z bodů, je to část přímky mezi dvěma zvolenými body, tedy krajními body úsečky (body ohraničující úsečku) ostatní body jsou vnitřními body úsečky Krajní body úsečky Zápis: AB Čteme: úsečka AB A B ! každá úsečka má svoji délku (vzdálenost bodu A od bodu B) Zápis: |AB| Čteme : délka úsečky AB Zápis: |AB| = 4 cm Čteme : délka úsečky AB je 4 cm, úsečka AB je dlouhá 4 cm ! délku úsečky vyjadřujeme v jednotkách délky, nejčastěji v cm a mm

Součet úseček Graficky sečti: |AB| = 4 cm, |BC| = 2 cm A B B C

Postup 1. Narýsuj polopřímku AX. 2. Kružítkem přenes délku úsečky AB na polopřímku AX. Označ bod B. A X B

Platí: |AC| = |AB| + |BC| 3. Kružítkem přenes velikost úsečky BC na polopřímku, hrot kružítka zabodni do bodu B a označ bod C. A X B C Platí: |AC| = |AB| + |BC|

Vyzkoušej sám: graficky sečti |KL| = 4 cm |LM| = 2 cm b) |OP| = 25 mm PR| = 35 mm O P K L P R L M K L M X O P R X

Stažená anténa…………….45 cm Prodloužení antény………40 cm Stažená anténa měří 45 cm (narýsuj úsečku 45 mm), vytažením můžeme anténu prodloužit o 40 cm (úsečka 40 mm). Kolik cm měří vytažená anténa? Řeš výpočtem i graficky. Stažená anténa…………….45 cm Prodloužení antény………40 cm Celková délka………………..x cm x = 45 + 40 x = 85 x = 85 cm Vytvořená anténa měří 85 cm. Stažená anténa: |AB| = 45 cm Prodloužení antény: |BC| = 40 cm Celková délka |AC| = |AB| + |BC| |AC| = 45 cm + 40 cm |AC| = 85 cm B A C B X A B C

Délka otevřeného pera…………….12 cm Délka krytu………………………………..3 cm Otevřené pero je dlouhé 12 cm. Když nasadíme na jeho konec kryt, prodlouží se o 3 cm. Kolik cm pak měří? Řeš výpočtem i graficky. Délka otevřeného pera…………….12 cm Délka krytu………………………………..3 cm Celková délka……………………….…..x cm x = 12 + 3 x = 15 x = 15 cm Zavřené pero měří 15 cm. Otevřené pero: |AB| = 12 cm Kryt : |BC| = 3 cm Celková délka |AC| = |AB| + |BC| |AC| = 12 cm + 3 cm |AC| = 15 cm B A B C X A B C

Rozdíl úseček Postup: Graficky odečti: |KL| = 6 cm, |MN| = 2 cm 1. Narýsuj delší úsečku. K L

2. Od jednoho jejího krajního bodu nanes kratší úsečku. X L 3. Překontroluj výpočtem |XL| = |KL| - |MN| |XL| = 6 cm – 2 cm |XL| = 4 cm

Graficky odečti: |EF| = 95 mm |GH| = 55 mm b) |TU| = 8 cm |VZ| = 6 cm X F T X U

Stávající délka ……………x cm x = 120 – 25 x = 95 x = 95 cm Maminka má řemínek ke kabelce dlouhý 120 cm (narýsujte úsečku dlouhou 120 mm). Chce ho zkrátit o 25 cm (narýsuj úsečku dlouhou 25 mm). Jak dlouhý chce mít řemínek? Řeš výpočtem i graficky. Délka řemínku…………….120 cm Zkrátit o……………………… 25 cm Stávající délka ……………x cm x = 120 – 25 x = 95 x = 95 cm |XB| = |AB| - |CD| |XB| = 120 mm – 25 mm |XB| = 95 mm Maminka chce mít řemínek dlouhý 95 cm. B A C D B A X

Ještě musí zasypat 55 m kabelu. Dělníci pokládali telefonní kabel. Položili 80 m (úsečka 80 mm), z toho už 25 m (úsečka 25 mm) zasypali. Kolik metrů jim ještě zbývá zasypat? Řeš výpočtem i graficky. Položili ………………….80 m Zasypali…………………25 m Zbývá zasypat…………x m x = 80 – 25 x = 55 x = 55 m |XB| = |AB| - |CD| |XB| = 80 m – 25 m |XB| = 55 m Ještě musí zasypat 55 m kabelu. B A C D X B A

Na závěr: Narýsuj grafický součet úseček, které tvoří lomenou čáru AB a změř jeho délku. A B

Blažková, R. , Matoušková, K. , Vaňutová, M. Matematika pro 4 Blažková, R., Matoušková, K., Vaňutová, M. Matematika pro 4. ročník ZŠ III. Díl Praha: Alter, 2006. ISBN: 80-85775-98-0 Kaslová, M., Jarošová, J., Nechanická, R. Matematika pro 4. ročník ZŠ Praha: SPN, 1999. ISBN: 80-7235-097-8 Justová, J. Pracovní sešit k učebnici Matematika 5. ročník I. Díl Praha: Alter, 2005. ISBN: 80-7245-070-0