Digitální učební materiál Autor: Petr Koblížek Předmět/vzdělávací oblast: Provozuschopnost dopravních prostředků Tematická oblast: Konstrukční skupiny dopravních prostředků Téma: Závady převodovek Ročník: 3. Datum vytvoření: květen 2013 Název: VY_32_INOVACE_11.2.09.STR Anotace: Převodovka, synchronizační spojka, hnací hřídel, hnaný hřídel, ozubená kola, ložiska, netěsnosti, hřídelové těsnící kroužky (gufero). Metodický pokyn: Materiál inovativním způsobem zužuje vztah mezi teoretickou a praktickou výukou. Fotografie pořízené v reálných podmínkách odborného výcviku dokumentují každý krok pracovního postupu při kontrole, údržbě a opravách částí silničních motorových vozidel. Multimediální výuka se stává názornější a podporuje tak zájem a aktivitu i u slabších žáků. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i jako samostatný test. Prezentace je primárně určena pro výklad v hodině, v odborném výcviku tvoří vhodný doplněk při odborných instruktážích před zahájením cvičných prací, ale díky své názornosti může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání.
ZÁVADY PŘEVODOVEK
ZÁVADY PŘEVODOVEK NARŮSTAJÍCÍM OPOTŘEBENÍM VLIVEM PROVOZU ZÁVADY JSOU NEJČASTĚJI ZPŮSOBENY NARŮSTAJÍCÍM OPOTŘEBENÍM VLIVEM PROVOZU NEODBORNÝM ŘAZENÍM RYCHLOSTNÍCH STUPŇŮ NEÚMĚRNÝM PŘETĚŽOVÁNÍM PŘEVODOVKY ÚNAVOU MATERIÁLU
ZÁVADY PŘEVODOVEK OPOTŘEBENÍ ZASOUVACÍHO MECHANISMU SAMOVOLNÉ VYŘAZENÍ RYCHLOSTNÍHO STUPNĚ OPOTŘEBENÍ ZASOUVACÍHO MECHANISMU ÚNAVA PRUŽIN JIŠTĚNÍ RYCHLOSTNÍHO STUPNĚ V ZÁBĚRU ZÁVADA V SYNCHONIZAČNÍ SPOJCE PŘEKROUCENÍ HŘÍDELE
ZÁVADY PŘEVODOVEK OPOTŘEBENÍ NEBO POŠKOZENÍ ŘADÍCÍHO MECHANISMU OBTÍŽNÉ ŘAZENÍ RYCHLOSTNÍHO STUPNĚ OPOTŘEBENÍ NEBO POŠKOZENÍ ŘADÍCÍHO MECHANISMU ZATUHNUTÍ LANOVODŮ DEFORMACE TÁHEL ŘAZENÍ PORUCHA SYNCHRONIZAČNÍ SPOJKY
ZÁVADY PŘEVODOVEK POŠKOZENÍ SKŘÍNĚ PŘEVODOVKY POŠKOZENÉ TĚSNĚNÍ SKŘÍNĚ NETĚSNOSTI PŘEVODOVKY POŠKOZENÍ SKŘÍNĚ PŘEVODOVKY POŠKOZENÉ TĚSNĚNÍ SKŘÍNĚ NEDOTAŽENÉ SPOJE POŠKOZENÍ HŘÍDELOVÝCH KROUŽKŮ
ZÁVADY PŘEVODOVEK NEDOSTATEK OLEJE ZADŘENÍ PŘEVODOVKY DOJDE K POŠKOZENÍ VŠECH ROTUJÍCÍCH ČÁSTÍ OZUBENÝCH KOL, LOŽISEK, SPOJEK
ZÁVADY PŘEVODOVEK NEDOSTATEK OLEJE POŠKOZENÍ (OPOTŘEBENÍ) LOŽISEK ZVÝŠENÁ HLUČNOST PŘEVODOVKY NEDOSTATEK OLEJE POŠKOZENÍ (OPOTŘEBENÍ) LOŽISEK NADMĚRNÁ VŮLE V OZUBENÍ KOL
ZÁVADY PŘEVODOVEK POŠKOZENÍ SYNCHRONIZAČNÍ SPOJKY NEDOSTATEČNÉ MAZÁNÍ ZÁVADY V SYNCHRONIZACI POŠKOZENÍ SYNCHRONIZAČNÍ SPOJKY NEDOSTATEČNÉ MAZÁNÍ
ZÁVADY PŘEVODOVEK ÚNAVA MATERIÁLU PŘI DLOUHODOBÉM PROVOZU POŠKOZENÍ OZUBENÝCH KOL ÚNAVA MATERIÁLU PŘI DLOUHODOBÉM PROVOZU CIZÍ TĚLESO V PŘEVODOVCE
KONTROLNÍ OTÁZKY Čím jsou nejčastěji způsobeny závady převodovek? opotřebením vlivem provozu neúměrným přetěžováním převodovky neodborným řazením rychlostních stupňů únavou materiálu Co bývá příčinou obtížného řazení? poškození nebo opotřebení řadícího mechanismu opotřebení synchronizačních spojek 3. Čím je způsobena zvýšená hlučnost převodovky? nedostatkem oleje v převodovce poškozením ložisek nebo vůlí ozubených kol převodovky
Použité zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Koblížek.