Jak psát vědecké články

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Jak psát SOČ Seminář DDM Praha 6. ledna 2010 Lenka Krejčová Doplnil poznámkami: Č.Kodejška -Ne pouze kompilát -Vlastní projekt,
Jak má vypadat článek i pro zkoušku. Název (Title) stručný, výstižný Autoři Adresy Affiliation (Při více autorech bývá označen Corresponding author) Abstract:
Jak psát tiskovou zprávu?
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Písmo.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Závěrečná fáze výzkumu
Jak psát seminární práci
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zábavná matematika.
Formální stránka práce
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Vytváření prezentace v PowerPointu
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Formální stránka práce Tereza Konečná Z čeho se skládá SOČ 2/0.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Jak napsat odbornou práci?
Word – Zásady psaní textu
Textový editor opakování Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
Ročníková práce Závěrečná práce e-learningového kurzu ICT technologie a jejich využití v práci učitele 2. stupně a v dalším rozvoji jeho profesních kompetencí.
 Hlavním smyslem citování je zachytit myšlenkové vazby mezi originálním textem a použitými myšlenkami z jiných zdrojů [Boldiš, 2002].  dokázat vlastní.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: duben.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK238.
Referát č.13 Textový editor (struktura textu – přiřazení stylu, formátování (vzhled) textu, změna stylu, typografická a estetická pravidla)
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Jak psát projekt a bakalářskou práci. Termíny Dnes : Zadání projektu : odevzdání projektu : zveřejněn rozpis prezentací Týden
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
Úvod do studia.
Zásady tvorby prezentace
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Textový editor.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Absolventské práce. Titulní strana ZŠ Fr. Plamínkové s RVJ ABSOLVENTSKÁ PRÁCE Téma práce Jméno autora Vedoucí práce: Mgr. Xxx xxxxxx květen 2015.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Seminář z psaní vědeckých textů 1.přednáška Edita Bromová MFF, Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
ROČNÍKOVÁ PRÁCE pokyny ke zpracování
Transkript prezentace:

Jak psát vědecké články Edita Dufková edita☺email.cz ČVUT fjfi, 29.10.2009

Obsah Co je vědecká komunikace Co, Komu a Proč chceme sdělit TAIMRD Tvorba srozumitelného textu Časová organizace Formátování textu

Doporučená literatura Šesták Zdeněk: „Jak psát a přednášet o vědě“, Akademia, nakladatelství AV ČR, Praha 2000 Eco Umberto: „Jak napsat diplomovou práci“, Votobia, Praha 1997 (orig. Milano 1977) Čmejrková S., Daneš F., Světlá J.: „Jak napsat odborný text“, Leda, Praha 1999

Moudro na úvod „Vědec, který neumí vysvětlit svou práci osmiletému dítěti, je šarlatán“ Kurt Vonnegut, Zlatá Kolébka

Vědecká komunikace Sdělujete okolí výsledky své práce Objev, myšlenka, výsledky experimentu Srozumitelnost Jednoznačný výklad Nemusí být nudná a nestravitelná!

Vědecká komunikace Než začnete psát, odpovězte na tyto otázky: Co chcete sdělit Komu to chcete sdělit Proč mu to chcete sdělit

Co chceme sdělit Své práci MUSÍTE ROZUMĚT Musíte vědět, co je nejzajímavější nejdůležitější nejpřevratnější

Co chceme sdělit Novou úžasnou myšlenku Drobný příspěvek k již probíhajícímu bádání Neflákali jsme se Jsme na stopě něčemu velkému a potřebujeme více času a peněz Splnili jsme zadaný úkol

Komu Dělení podle posluchače/čtenáře aby textu porozuměl aby si odnesl určitou myšlenku abychom vyvolali určitý dojem

Druhy čtenářů Kolega v práci, spolupracovník Vědec ze stejného oboru Vědec z příbuzného oboru Vzdělaný člověk z nepříbuzného oboru Inteligentní člověk z lidu Dymáková Euroúředník

Proč to chceme sdělit Nejdůležitější otázka! Máme důvod Máme cíl Odpovědí není, že nám to uložil školitel!

Proč to chceme sdělit Chci informovat co nejvíc lidí o výsledcích své práce Chci někoho zaujmout a ukázat mu, že jsem dobrý Výsledky mé práce jsou důležité

Dokud si jasně neodpovíte na otázky Co, Komu a Proč chci sdělit, nezačínejte psát!

Volba média Rozsah úměrný velikosti myšlenky Styl psaní úměrný typu čtenáře Prestižnost média úměrná důležitosti myšlenky

TAIMRD Uspořádání běžného vědeckého článku Title - Nadpis Author, Abstrakt - Autor, Abstrakt Introduction - Úvod Materials and Methods - Materiály a metody Results - Výsledky Discussion - Diskuse

Title - Nadpis O čem váš článek pojednává Jasný, stručný, výstižný Řečnické otázky a záhadné formulace patří do popularizace

Author - Autor Kdo je pachatelem textu Na prvním místě hlavní autor, nese zodpovědnost za správnost textu Pouze důležití autoři, ne podrždráti Dle zvyklostí celá jména, tituly e-mailová adresa Název domovské fakulty, ústavu

Abstrakt Nejdůležitější část článku! Délka omezena Stručně o čem článek pojednává a jakých výsledků bylo dosaženo Abstrakt určuje, jestli si článek někdo přečte cca 100 až 200 slov

Introduction - Úvod Úvod do problematiky Co už se udělalo Co je známo Co není známo Co chceme naší prací objasnit Jasná definice cíle práce

Materials and Methods - Materiály a metody Co jsme dělali Jak jsme to dělali Co jsme k tomu použili Důležitá přesnost a konkrétnost Pouze podstatné informace

Results - Výsledky Výsledky práce Co jsme naměřili Co jsme vyzkoumali Co jsme vyvinuli Co jsme naprogramovali

Discussion - Diskuse Druhá nejdůležitější část článku! Co znamenají výsledky Jak jsme splnili cíle článku Co výsledky znamenají pro náš obor Co znamená negativní výsledek Omezení, další směry výzkumu

Další části článků Key words - Klíčová slova Seznam používaných zkratek Acknowledgement – Poděkování References - Citovaná literatura Appendix – Dodatky

Konstrukce článku Musíte odpovědět na čtyři otázky: Jaký problém jsme studovali – viz Úvod Jak jsme ho studovali – viz Materiály a metody Co jsme zjistili – viz Výsledky Co tato zjištění znamenají – viz Diskuse

Tvorba článku během práce Článek odráží postup prací při řešení zadaného problému Dělejte si během práce pečlivé poznámky Poslouží jako základ článku

Tvorba článku během práce 1. Téma zadáno školitelem nebo vás napadlo Sběr materiálů co je o tématu známo co je o tématu neznámo co už udělali jiní Dělejte si poznámky!

Tvorba článku během práce 2. Zpřesnění tématu je toho „známo“ či „neznámo“ příliš výběr užšího tématu soustřeďte se jen na jednu věc! formulace problému a cíle Dělali jste si poznámky? Máte Úvod

Tvorba článku během práce 3. Jak budete problém řešit jak řešili obdobné problémy jiní které metody jsou vhodné a které ne volba vhodného postupu jeho aplikace Děláte si poznámky?

Tvorba článku během práce 4. Řešení problému Vlastní práce Nakonec něco naměříte, sestrojíte nebo vypočítáte Popište, co jste udělali a co vám vyšlo a máte skoro celý článek!

Tvorba článku během práce 5. Co to ale znamená? Přečtěte si zadání a úvod Hluboce se zamyslete Co znamenají vaše výsledky? Povedlo se vyřešit zadaný problém? Odpovědím na tyto otázky se říká Diskuse

Tvorba článku během práce Poznámka: Mějte stále na paměti cíl práce! Pokud cestou narazíte na zajímavější problém, můžete cíl změnit V diplomce apod. je cíl zadán předem - doporučuje se obecnější formulace

Konstrukce textu Co nejpodrobnější osnovu Psaní „shora dolů“ Od obecného k detailům Od větších celků k menším Důležitému co nejvíce prostoru Odstavec: obsahuje jednu ucelenou myšlenku

Konstrukce věty Věta obsahuje Téma - O čem se mluví Jádro výpovědi - Co se o tématu říká Ujistěte se, že všechny vaše věty mají téma a jádro výpovědi smysluplně na sebe navazují logicky rozvíjejí myšlenku

Věta je podle Wordu správně, ale rozumíte jí? Pište česky!* Pokud neovládáte gramatiku, nikdy nenapíšete srozumitelný text Nespoléhejte jen na Word korektor Svazky budou různého řádu přičemž řád bude odlišovat svazku dle tvaru funkce Věta je podle Wordu správně, ale rozumíte jí? *pokud píšete anglicky, pište anglicky! atp.

Odborná pomoc nutná Jestliže neumíte gramatiku, dejte text zkontrolovat odborníkovi Používejte Pravidla a Slovníky Při publikaci v cizím jazyce je kontrola gramatiky nezbytná http://www.ujc.cas.cz/oddeleni/index.php?page=poradna Poradna Ústavu pro jazyk český

Plevelná slova Lze tedy konstatovat, že Je ale potřeba si uvědomit, že Ukázalo se, že Je nutno říci, že Tedy, takže, jakoby ... Můžete-li, vynechte je!

Nevhodné formulace Předmětem zkoumání je = zkoumá se, zkoumalo se Použita metoda měření = změřeno Je prokázáno za platné = platí Dochází k poklesu = klesá Otázkou je hledání příčiny = hledá se příčina

Nevhodné formulace Naprosto analogický = podobný Oba dva = oba Za podmínek maximálních hodnot = při maximálních hodnotách Způsobit snížení = snížit Konstrukce je navržena tak, aby zabezpečovala = konstrukce zabezpečuje

Nesmyslné formulace Přibližně identický Téměř zcela shodný Zcela nevratný Částečně přesná – to je jak částečně těhotná Extrémní velikost – extrémně velký nebo malý? Díky selhání výpočetní metody – ono není čemu děkovat

Jak psát abstrakt Píše se po sepsání celého článku Zkuste shrnout úvod do dvou tří vět Totéž pro materiály, výsledky a diskusi (diskusi možno vynechat) Výběr nejdůležitějších faktů Celek musí dávat smysl

Jak psát abstrakt 1. Po sepsání uložit abstrakt do šuplíku a nechat ho tam minimálně do druhého dne

Jak psát abstrakt 2. Abstrakt přečíst U každého slova (věty) se zeptat: Je to důležité? Stane se něco, když to vyškrtnu? Pokud je odpověď „Ne“, škrtat

Jak psát abstrakt 3. Abstrakt důkladně přečíst Dává smysl jako celek? Je z něj jasné, jaký problém jsme zkoumali a co jsme zjistili? Doplnit chybějící informace

Jak psát abstrakt 4. Abstrakt znovu důkladně přečíst Čte se dobře? Nemusím nějakou větu luštit? Kdybych o tématu nic nevěděl, rozuměl bych všemu? Jaké otázky by mě napadaly? Opravit všechny chybné formulace

Jak psát abstrakt 5. Opakovat bod 1. - 4. tak dlouho, dokud Není čas odevzdat článek Nejsme spokojeni

Abstrakt diplomky či bakalářky Je to jediné, co stihne komise přečíst Někdy i to jediné, co přečetl oponent Pokud tady necháte nejasnost, na kterou se někdo může šťouravě zeptat, udělá to! Dejte abstrakt přečíst třetí osobě

Časový rozvrh psaní Kolik stránek napíšete za hodinu? Max 3 - máte-li zcela jasno o čem psát Max 1 - máte-li jen trochu nejasno Kolik času zabere oprava jedné stránky? Minimálně několik hodin!

Časový rozvrh oprav Práci si několikrát přečtěte a opravte! Dejte přečíst kamarádovi, zaneste jeho připomínky a opravte Vytiskněte, přečtěte a opravte Dejte přečíst odborníkovi, lingvistovi... Zformátujte text, vložte obrázky... Před odevzdáním vytiskněte a zkontrolujte definitivní verzi

Diplomku nenapíšete za 14 dní! Za čtrnáct dní napíše profesionální spisovatel Harlequinku Pokud chcete odevzdat kvalitní práci, vyhraďte si na ni dost času!

O termínu odevzdání Existují TERMÍNY ODEVZDÁNÍ PRÁCE Je vhodné je dodržet nenarušíte časový rozvrh čtenáře nenaštvete čtenáře práce bude přijata na konferenci práce bude puštěna k obhajobě

Formátování textu DLE ZADÁNÍ !!! Obecně: jednotná úprava pro celý text, všechny obrázky, grafy a citace text zarovnaný do bloku obrázky dostatečně velké, zarovnané s textem sjednocená výška řádků

Formátování Do bloku (ne na praporek) Pozor na řádky na konci odstavce Pozor na oddělování předložek od slov Pozor na vdovy a sirotky - osamocené řádky na konci/začátku stránky

Písmo Dle zadání Obvykle patkové Times New Roman Žádné exotické fonty! Jeden font pro celou práci (včetně citací, poznámek, popisků ke grafům a obrázkům...) Velikost cca 12 (od 10 po 14), poznámky menší - sjednotit

Řádkování Dle zadání jednoduché - vzhled knihy jeden a půl - snáze se čte dvojité - místo na poznámky, čte se hůř Sjednotit výšku řádků v celé práci!

Kapitoly Dle zadání! Názvy kapitol na samostatném řádku, zvýrazněné Tučně, větší písmo... Kapitoly první úrovně mohou mít větší písmo než podkapitoly

Číslování kapitol Kapitoly, podkapitoly, podpodkapitoly ne víc jak tři úrovně Konvence: 1 Kapitola 1.1 Podkapitola 1.1.1 Podpodkapitola Odkazujeme na číslo kapitoly (viz kap. 3.1)

Odsazení textu První řádek kapitoly neodsazovat Začátek každého odstavce odsazovat Místo odsazování možno vynechat jeden řádek Před názvem kapitoly 2 volné řádky Za názvem kapitoly 1 volný řádek Kapitola 1. úrovně na novou stránku

Číslování stránek V článku dle zadání (možná ano, možná ne) V diplomce první, titulní stranu nečíslovat další strany číslovat včetně bibliografie a příloh

Zvýrazňování důležitých pojmů Kurziva - pro nově zavedený pojem. Opakujeme-li ho, píšeme ho normálně Tučně - Zvýraznění závažného sdělení Umírněně - jedno zvýraznění na větu Není třeba používat ani jedno, čtenář by měl vše z textu pochopit...

Citace v textu V textu narazíme na pojem [1], ke kterému patří citace. Možno rozvést slovně: Více viz [1], Jak popisuje [1] Možno uvést (Smith, 2007), též Jak píše Smith (2007) Publikoval-li Smith v roce 2007 více prací, píšeme (Smith, 2007b)

Vzhled citace Obecně: Monografie: autor, název, odpovědnost (překladatel, editor, apod.), vydání (první, druhé, ...), místo vydání, nakladatel, rok, edice, ISBN Autor, název a rok vydání povinné

Vzhled citace Obecně: Článek v časopisu: autor, název, název dokumentu (časopisu, ... ), rok, ročník, číslo svazku, rozsah, ISSN (nepovinné)

Norma pro vzhled citace Obecně: Článek ve sborníku: autor, název, In název sborníku, vydání (první, druhé, ...), místo vydání, nakladatel, rok, rozsah (strana od do), ISBN, ISSN (nepovinné)

Česká norma ČSN ISO 690 Monografie CHMEL, Oldřich. Halda žvástů. 2. rev. vyd. Praha : PubHouse, 2008. 540 s. Egocentric. ISBN 80-340-0785-0.

Česká norma ČSN ISO 690 Článek v časopisu CHMEL, Oldřich. Matematický model pivní pěny. Vesmír, 2009, roč. 88, č. 2, s. 83-85. ISSN 0042-4544.

Česká norma ČSN ISO 690 Článek ve sborníku CHMEL, Oldrich. Beer Bubbles Simulation. In Proceedings of the 2nd Conference on Fluid Dynamics. Barcelona, 6-12 June, 2007. Edit. by A. Nunes. Barcelona : BTU Press, 2007, p. 318 - 320. ISBN 963-430-648-0.

Více autorů CHMEL, Oldřich a TREMENCE, Daniel. Bublinky ... CHMEL, O., TREMENCE, D. a KORSAKOV, W. Bublinky ... CHMEL, O., et al. Bublinky ... Tři a méně autorů vypisujeme všechny Pro více autorů píšeme jméno hlavního autora a et al.

Příklady dalších forem citace Chmel, O.: Matematický model pivní pěny, Vesmír 88, 83-85, 2009 (citace ve Vesmíru) Chmel, O.: Matematický model pivní pěny. Vesmír, 88, 2009, č. 2, s. 83-85. (citace dle starší normy ČSN ISO 0197) Chmel O. Matematický model pivní pěny. Vesmír 88, 83-85 (2009). (citace v Nature)

Děkuji za pozornost