Vítězslav Hálek Český jazyk 6. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Advertisements

Evropské vlajky 5. ročník
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Výlet do české literatury
Jan Neruda Český jazyk 6. ročník ZŠ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Český jazyk 6. ročník ZŠ Jiří Wolker
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vítězslav Hálek Májovci
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Významné osobnosti českých dějin II. 4. ročník
Ivan Andrejevič Krylov
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Zdeněk Svěrák Český jazyk 6. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Velká písmena Český jazyk 6. ročník ZŠ
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Jan Drda Český jazyk 6. ročník ZŠ
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Rožmitál pod Třemšínem OSOBNOSTI
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Člověk v rytmu času Výchova k občanství 6. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Český jazyk – Karel Václav Rais – 8. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Urči autora 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Urči autora Český jazyk 6. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Vítězslav Hálek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Druhy číslovek – číslovky základní, číslovky řadové
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Májovci.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Vítězslav Hálek Český jazyk 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Český jazyk 6. ročník Vítězslav Hálek

Vítězslav Hálek 5.4.1835 - 8.1.1874  Český básník, dramatik, mozaik a žurnalista. Vystudoval akademické gymnázium v Praze. Přáním jeho rodičů bylo, aby se stal knězem. On se rozhodl pro studium na filozofické fakultě. Na studia si vydělával prací soukromého učitele v bohaté rodině advokáta Horáčka. Studium filozofie nedokončil.

Život Vítězslava Hálka Hálek se rozhodl plně věnovat literatuře. Při tom se stihl zamilovat do Dorotky, která byla dcerou Horáčka. Byla pro Hálka inspirací k psaní milostných básní. Později, po deseti letech vztahu se s ní oženil a tím se zbavil existenčních problémů. Hálek pracoval také v novinách. V deníku národní listy se staral o literární, divadelní články a fejetony. Řídil rovněž časopis Lumír, Zlatá Praha a Květy.

Život Vítězslava Hálka Vítězslava Hálka veřejnost vyzdvihla na přední místo literárních současníků . Zastínil dokonce i Jana Nerudu. Ale v roce 1880 se na jeho tvorbu sesypala nelítostná kritika. Teprve v první polovině dvacátých let byla jeho literární práce znovu oceněna, především pro citlivost a smyslovost výrazu.

Život Vítězslava Hálka Vítězslav Hálek zemřel 8.10.1874 v Praze, jeho smrtí zanikla skupina májovců a nastoupila nová generace ruchovsko-lumírovská.

O díle Vítězslava Hálka V povídkách Hálek popisuje hlavně český venkov v době, ve které se střetávají staré zvyky s moderním způsobem života. Hálek se ve svých dílech nesnažil o kritiku, ale o to, ukázat lidem cestu ke zlepšení vzájemných vztahů. Velmi záslužná byla jeho práce pro výbor Umělecké besedy, která byla centrem kulturního a společenského života v Praze.

Dílo Vítězslava Nezvala Alfred /1858/ - lyricko-epická skladba, popisující příběh tragické lásky a zločinu. V této skladbě je znát vliv byronských povídek a Máchova Máje. Večerní písně /1859/- kniha složená z krátkých lyrických básní. Zde je patrná literární stylizace světobolu. Rozkvetlá jarní příroda v této sbírce symbolizuje naději na lepší společnost. Veršemi v této sbírce se Hálek snažil zmírnit protiklady a neshody soudobé společnosti. Pohádky z naší vesnice /1874/ - sbírka balad ovlivněna Erbenem. Autor zde představuje různé typy chudých vesnických lidí a jejich mnohdy tragické osudy. Ve sbírce však nechybí také humor např. v Husarovi, Šotkovi, Postilionu.

Komediant /1861/ - nezdařený Hálkův velký společenský román Komediant /1861/ - nezdařený Hálkův velký společenský román. Lépe mu šlo psaní povídek, obrazů ze života a fejetonů. Hálkovy povídky zobrazují většinou vztah milenců, kterým brání v lásce majetkové rozdíly a nesouhlas rodičů s jejich vztahem. Hrdinové jsou zasazeni do období kolem roku 1848, jsou to většinou venkované. Muzikantská Liduška /1861/ - venkovská próza. Ve které je dívka přinucena ke sňatku, který byl pro ni velmi nešťastný a přivedl ji k šílenství. Na statku a v chaloupce /1871/ , Pod chudým stromem /1872/ - venkovské povídky zdůrazňující rozdíl mezi šťastným životem chudých, žijících v souladu s přírodou a chamtivým stále nespokojeným životem bohatých. Na výminku /1873/ - povídka dotýkající se tragických následků při zřizování výminku, které v dětech probouzí bezcitnost vůči rodičům.

Pod pustým kopcem /1874/ - povídka Pod pustým kopcem /1874/ - povídka. Hrdinou je konzervativní sedlák, pyšný a povýšený . Jeho syn je ovlivněn moderní dobou, zastává svobodomyslné názory a má smysl pro občanská práva. Hálek vyzdvihuje tohoto syna jako přemýšlivého hrdnu. Poldík Rumař /1874/ - povídka, jedna z Hálkových nejlepších. Podskalský pískař se velmi obětavě stará o syna ženy, kterou kdysi miloval. Hálek poukazuje na dobrosrdečnost prostého člověka.

Carevič Alexej /1860/ , Záviš z Falkenštejna , Král Rudolf, Král Vukašín, Sergius Catilina, Amnon a Tamar , nedokončená hra Král Jiří z Poděbrad /1874/ - veršované tragedie z národních i cizích dějin. V těchto tragédiích dával Hálek najevo důležitost boje za svobodu, za právo jedince na rozvoj osobnosti Epištoly k našemu studentstvu /1873/ - dílo, které vyšlo v Národních listech pojednává o vlastenectví. Gogola hledám /1872/ - dílo publikované v Národních listech. Cestopisný fejeton, kde Hálek představuje realistické umění.

Vítězslav Hálek Zápis: Sbírky: Povídky: Večerní písně V přírodě Autor fejetonů publikovaných v Národních listech Básník a prozaik Sbírky: Večerní písně V přírodě Pohádky z naší vesnice Povídky: Muzikantská Liduška Na statku a v chaloupce Poldík Rumař

Samostatná práce Spoj, co k sobě patří M. Twain E. Petiška J. Foglar K. May J. Tomeček B. Němcová Ch. Dickens Oliver Twist Záhada hlavolamu Vinnetou Stříbrný lipan Dobrodružství Toma Sawyera Staré řecké báje a pověsti Babička

Samostatná práce Spoj, co k sobě patří M. Twain E. Petiška J. Foglar K. May J. Tomeček B. Němcová Ch. Dickens Oliver Twist Záhada hlavolamu Vinnetou Stříbrný lipan Dobrodružství Toma Sawyera Staré řecké báje a pověsti Babička

Vítězslav Hálek 6. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Internet obrázky z internetu Autor: Mgr. Květa Jeníčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)