PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3313 Název projektu Moderní škola Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
SADA č. 13 Identifikátor: VY_32_INOVACE_CJ. 8 SADA č. 13 Identifikátor: VY_32_INOVACE_CJ.8.244 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Název: Slovesný vid Autor: Mgr. Dita Dudová Anotace: Tato prezentace slouží k upevnění učiva o slovesném vidu. Rozsah: 30 minut Pro prezentaci DUMu je nutný následující software: Power Point Klíčová slova: slovesný vid, dokonavý, nedokonavý, vidové dvojice Ročník: 8. Vzdělávací materiál vytvořen: 14. 3. 2013 Ověření ve výuce Třída: VIII. Datum: 15. 3. 2013 Vyučující: Mgr. Dita Dudová
Slovesný vid
Slovesný vid = schopnost slovesa vyjádřit dokonavost (ukončenost) nebo nedokonavost (neukončenost) děje č. minulý č. přítomný č. budoucí dokonavá slovesa skočil ----------------- skočí nedokonavá slovesa skákal skáče bude skákat
Vidu nedokonavý děj neohraničený budoucí čas – složený tvar probíhající v minulosti (psal jsem) přítomnosti (píšu) budoucnosti (budu psát). budoucí čas – složený tvar sloveso být + infinitiv
Vid dokonavý děj ohraničený nemohou vyjádřit přítomnost ukončený v minulosti (napsal jsem) odehraje se v budoucnosti (napíšu). nemohou vyjádřit přítomnost budoucnost (budoucí čas) vyjadřují jejich přítomné tvary
Najděte v řadě sloveso jiného vidu dělat, ptát se, získat, dávat, zdravit zpívat, zazpívat, sednout si, vdát se, vyrobit vylézt, oholit, pozvat, česat, zčervenat ležet, lehat, lehávat, lehnout si, polehávat vařit, uvařit, zavařit, převařit, vyvařit vyspat se, zaspávat, zaspat, dospat, přespat
Vidové dvojice = slovesa lišící se videm dokonavé dát hodit připojit umýt pozvat zežloutnout nedokonavé dávat házet připojovat mýt zvát žloutnout
Tvoření sloves nedokonavé šít lézt dát mýt dokonavé nedokonavé přešít přešívat vylézt vylézat podat podávat umýt umývat
Vysvětli rozdíly ve významu daných vět Vzal motyku a kámen vykopl. Kuchařka rozkrojila dvě cibule. Každé poleno rozštípl. Vzal motyku a kámen vykopal. Kuchařka rozkrájela dvě cibule. Každé poleno rozštípal.
Použité zdroje: Myšlenkové pochody čerpány z: KRAUSOVÁ, Zdeňka; PAŠKOVÁ, Martina. Český jazyk 8. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN 978-89-72338-777-9. TOPIL, Zdeněk; BIČÍKOVÁ, Vladimíra. Český jazyk s Tobiášem. Tvarosloví - slovesa. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1994, ISBN 80-85808-24-2.