1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba modelu světa. Dobrý výzkum a jeho kriteria - reliabilita, validita. Etická stránka výzkumu.
Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů Hodnocení výuky – 9 : 00 „Proste předstírejte, ze tu nejsme , paní ucitelko…“
Metody získávání poznání a jeho fixování nevědecké – k „uvěření“ autorita tradice, mínění a priori (bez vědeckého přezkoumání) – založeno na dojmu a intuici „dojmologie“ – „vypadá to logicky“
testík prasátka ???
Metody získávání poznání a jeho fixování vědecká metoda – k „ověření“ systematičnost a organizovanost „neexistují náhodné objevy“ empirická povaha – data, ne intuice, či představy objektivita a verifikovatelnost sebekorekce
Vědecké teorie = zobecňující vysvětlení vycházející z informací získaných vědeckou metodou ekonomičnost (Occamova břitva) jednoduchost, elegance vnitřní konzistence testovatelnost indukcí (emoce ↔ učení) dedukcí (u maturity neuspěje 20%) jediný způsob jak prokázat, že induktivně vystavěná teorie je pravdivá, je systematicky ji falzifikovat –pokusit se ji vyvrátit (indukce – zrod teorie, dedukce – testování této teorie)
Hlavní cíle pedagogického výzkumu Explorace Deskripce - popis: říká nám „co“ probíhá (popis, utřídění; kategorizace) Vysvětlení: říká “proč” ke zkoumanému jevu dochází Predikce - předpověď: určuje podmínky za nichž se pravděpodobně zkoumaný jev v dané kvalitě objeví Změna: využívání pedagogicko psychologického poznání k zabránění nežádoucím jevům, či k podpoře žádoucích
jak může empirie mást inteligence matek, které rodí v pozdějším věku vyšší? (věk prvordiček souvisí se sociokulturním statusem) starších lidé v městech s fluoridovanou vodou – častější fraktury krčku když kontrolovány proměnné vztahující se k životnímu stylu (pohybová aktivita, kouření, alkohol) – vztah vymizel procento romských dětí v praktických školách??? množinová výuka matematiky – neúspěch, přitom pilotní ověřování mělo skvělé výsledky ???
co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka shromažďování poznání vědeckou cestou, tj.systematickým ověřováním vědecký problém – „bílá místa“ výzkumná otázka – upřesnění co z bílého místa lze prozkoumat
Jak vzniká výzkum: literární rešerše ? lze vyvodit hypotézu návrh designu (podoby) výzkumu provedení, sběr dat a jejich (statistická analýza) publikování příspěvek k teorii
výzkum jako tvorba modelu světa.
Dobrý výzkum a jeho kriteria - reliabilita, validita. řeší vědecký problém a odpovídá na výzkumnou otázku validita (platnost) a činí tak spolehlivě reliabilita (spolehlivost)
VALIDITA a RELIABILITA Jestliže realizujeme určité měření, nikdy si nemůžeme být dopředu jisti jeho kvalitou. Skutečnou kvalitu zjistíme až na základě vyhodnocení již uskutečněného měření. To nám řekne validita a reliabilita měření. Validní měření (platnost) = takové měření, které měří skutečně to, co jsme zamýšleli měřit. Reliabilní měření (spolehlivost a přesnost) = takové měření, které nám při opakovaném měření za stejných podmínek poskytuje stejné výsledky.
Etické zásady výzkumu: Potřeby participujicích osob: Informovaný souhlas Dobrovolná účast Omezení klamných informací Informovaní o provedeném výzkumu Důvěrné zacházení s osobními informacemi Možnost alternativy
Prosím, „přečtěte“ si následující obrázek a pak si ho namalujte