PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní strategie prevence násilí na dětech na období MUDr
Advertisements

rizikové chování Škola:
Předmět a prameny pracovního práva
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Úvod do předmětu Požadavky k zápočtu Požadavky k zápočtu Požadavky ke zkoušce Požadavky ke zkoušce Organizace výuky Organizace výuky.
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Obecně  Dělí se na objektivní a subjektivní  Objektivní – politické ekonomické demografické urbanizační ekologické Subjektivní –sociální skupina, znalost.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Rizikové skupiny 6. Opakování Jaká jsou tři hlavní období vývoje kriminologie? Jmenujte některé kriminologické teorie.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Sociálně patologické jevy
Rizikového chování v dospívání
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociální deviace a patologie
ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL - I. část. P RO ZAČÁTEK TROCHU OPAKOVÁNÍ to ZDRAVÍ? 1. co je to ZDRAVÍ? NEMOC? 2. co je NEMOC? OVLIVNIT? 3. čím můžeme své vlastní.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Model transkulturní péče
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Sociálně patologické jevy
Základní pojmy kriminologie a penologie
Sociální patologie SCPT SCPA
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
ÚVOD DO PŘEDMĚTU, NORMALITA A NORMY PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D. Rizikové skupiny 1.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_02 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Zdravý životní styl Anotace Žák.
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ. N ORMY ve společnosti – socializace odchylka od normy - Deviace přijetí pravidel – INTERIORIZACE (zvnitřnění) Sociální kontrola.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Phdr.hana pazlarová, ph.d.
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociální práce s rodinou 4
Pedagogika jako vědecká disciplína
Základní pojmy kriminologie a penologie
Úvod do předmětu, normalita a normy PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Vymezení normality.
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Práce s vybranými cílovými skupinami 1
Vymezení normality.
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PhDr.Hana Pazlarová, ph.d. Rizikové skupiny 1 PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.

Termíny a témata 3.9. – normalita, deviace 17.9. – příčiny vzniku, historický vývoj 24.9. – samostatná práce 1.10. - kriminalita 8.10. – trest, vězeňství 15.10. – praxe 22.10. – samostatná práce 29.10. – praxe 5.11. - sociální práce v trestní justici 12.11. – praxe 19.11. – domácí násilí 26.11. - CAN 3.12. – (komerční) sexuální zneužívání a obchod s lidmi 10.12. – praxe 17.12. - chudoba 7.1. – zápočtový test

Co nás čeká v létě? Bezdomovectví Závislosti Prostituce A další + prezentace vašich referátů

Podmínky atestací Zápočet – zápočtový test Zkouška – písemná zkouška + referát

Doporučená literatura Hrča, M. Sociální deviace. Praha: Slon, 2000 Wágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál, 2004 Matoušek, O. a kol.: Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál, 2014 Válková, H., Kuchta a kol. Základy kriminologie a trestní politiky, Praha: C.H.Beck, 2012 A další …

Co je normální?

Normalita od lat. Norma – míra, měřítko, pravidlo – kritérium umožňující srovnání, hodnocení X Abnormalita, odchylka od normy, deviace Definice normality je problematická, ovlivňuje jí řada faktorů – kulturních, historických, sociálních atd.

Jak dlouho by měla být žena na mateřské dovolené? Jak často by se mělo převlékat ložní prádlo? Jak dlouhé by mělo být vyšší odborné vzdělání? Jaká je přiměřený trest za krádež lahve alkoholu v obchodě?

Normy Osobní norma Organizační kultura Legislativa Normy rodiny Normy subkultury Kulturní normy Aktuální společenské klima (média)

Statistická normalita Normální je to, co je průměrné nebo nejvíce zastoupené + určitá objektivita stat.zpracování - Nebere v úvahu kvalitu daného jevu = při dostatečné míře rozšíření se škodlivý jev stane normou nebo vysoká kvalita při nízké frekvenci může být považována za deviaci

Funkční normalita Optimální fungování v danou chvíli v dané společnosti za daných podmínek. Schopnost adaptace na situaci - Za normální může být považováno jakékoliv chování vedoucí k cíli

Sociokulturní vymezení normy Normální je to, co je v dané společnosti aktuálně obvyklé, silně propojeno s tradicí Může vést ke stereotypům Riziko při práci s jinými kulturami Riziko diskriminace

Ideální (normativní) normalita Dohodnutá norma na základě racionálního úsudku

Subjektivní pojetí normality Individuálně ovlivněno zkušenostmi, hodnotami, potřebami, momentálním stavem, životním stylem… + může přinést vyšší toleranci - omezené posuzování a rozhodování

Mediální norma Často nedosažitelný ideál, opakovaně prezentovaný jako žádoucí stav - Může vést k frustraci z nedosažení a negativním projevům v chování

Využití pro SP Znalost rozdílných pojetí normality je důležitá SP vede klienty k respektu ke spol. normám X Citlivost vůči individuální situaci klienta a jeho normám

Normy závazné vyžadují konformitu (normalitu) Dodržování ostatních norem vytváří jedno z dilemat SP – normy spol. x práva klienta na sebeurčení Sociální pracovník je reprezentantem normality před klientem.