Cévní a dýchací soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SRDCE.
Advertisements

Název Oběhová soustava člověka
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Neúnavná srdeční pumpa
Ptáci VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
Oxidy I VY_32_INOVACE_CH1 – 13 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Kovy – plamenové zkoušky
Cukry II VY_32_INOVACE_CH1 – 19 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Bakterie 1 VY_32_INOVACE_A1-01 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Bakterie 2 VY_32_INOVACE_A1- 02 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchací soustava. dýchací soustava plíceplíce (pulmo) –pravá - 3 laloky, levá - 2 laloky –plicní váčky složeny z plicních sklípků (alveol) opletené kapilárami,
Oběhová soustava zajišťuje transport látek po těle
VY_52_inovace_PRV.5.24 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Oběhová soustava člověka
SRDCE (COR).
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Třídění a určování hornin
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Pozorování chlupů a koster savců
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
SOUSTAVA OBĚHOVÁ Soustava krevního oběhu tvoří srdce, soustavu cév a krev Srdce je uloženo v dutině hrudní za hrudní kostí ve vazivovém vaku OSRDEČNÍKU.
Srdce (Cor).
Schránky měkkýšů VY_32_INOVACE_CH3 – 04 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Oběh krve zajišťuje srdce a cévy Obr.1,2.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Pozorování žížaly VY_32_INOVACE_CH3 – 05 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
VY_32_INOVACE_CH Opěrná soustava AUTOR : Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO : říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Laboratorní práce. Téma: Opěrná soustava. Zkoumání.
Zpracoval: Ondřej Boček
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_E2-08 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Zpracoval: Mgr. Jakub Krček SOŠ PO a VOŠ PO Frýdek Místek.
Oběhová soustava.
Cévní soustava3 SRDCE, CÉVY.
Srdce Prezentace byla vytvořena s použitím obrázků Google a tohoto webu: vytvořil: Richard Jonáš.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_19 Název materiáluMetodický.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková 3. Laboratorní práce Cvičení k dýchací a oběhové soustavě.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_07_28_Oběhová soustava, srdce OBĚHOVÁ SOUSTAVA, SRDCE.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA II SRDCE, SLEZINA, BRZLÍK. STAVBA SRDCE.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
BIOLOGIE ČLOVĚKA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Oběhová soustava srdce a cévy
Srdce a jeho funkce v těle
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_03
Přírodověda pro 5. ročník
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ČLOVĚK SRDCE - PLÍCE VY_32_INOVACE_II-C-11.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Oběhová soustava.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Marie Horehleďová
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ / /21
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Transkript prezentace:

Cévní a dýchací soustava VY_32_INOVACE_CH3 - 13 Cévní a dýchací soustava AUTOR: Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO: říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE: Laboratorní práce. Téma: Cévní a dýchací soustava. Měření tepové a dechové frekvence a tělesné teploty. Časová náročnost: 1 vyučovací hodina v součinnosti s elektronickou verzí učebnice FRAUS Přírodopis 8 Použitý zdroj: učebnice FRAUS Přírodopis 8 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Cévní soustava Vyjmenuj části cévní soustavy:

Cévní soustava Vyjmenuj části cévní soustavy: srdce cévy krev

Cévní soustava Jaký má význam?

Cévní soustava Jaký má význam? transport termoregulace imunita

Srdce Kde je srdce uloženo?

Srdce Kde je srdce uloženo?

Srdce Kde je srdce uloženo? V hrudníku mezi plícemi

Srdce Co je srdce? Čím je tvořeno?

Srdce Co je srdce? Čím je tvořeno? Srdce je dutý sval

Srdce Co je srdce? Čím je tvořeno? Skládá se ze 4 částí: pravé a levé předsíně a pravé a levé komory

Srdce Jak srdce pracuje?

Srdce Jak srdce pracuje? Části srdce se střídavě smršťují a ochabují = naplňují se krví a vytlačují krev do oběhu.

Tep Tep (puls) je tlaková vlna, která je vyvolaná vypuzením krve z levé komory do aorty a dál do celého těla. Odpovídá srdečnímu rytmu.

Měření tepu Tep nejsnadněji nahmatáme: na vřetení tepně na palcové straně u zápěstí na krkavici na krku v tříslech u kotníků

Měření tepu Měříme počet tepů za 1 minutu. Je vhodné měřit jen 20 sekund a vynásobit 3x

Tepová frekvence závisí na mnoha faktorech na věku pohlaví hmotnosti trénovanosti na genetických faktorech …

Dýchací soustava Zajišťuje přísun kyslíku do krve a odvod oxidu uhličitého.

Dýchání Dechová frekvence: u novorozenců: 40 – 50 vdechů za minutu u dospělých osob: 10 – 18 vdechů za minutu Objem normálního vdechu: 0,5 l vzduchu Dýchací pohyby: vdech – objem hrudní dutiny se zvětšuje - bránice se zplošťuje - mezižeberní svaly zvětšují hrudník

LABORATORNÍ PRÁCE TEPOVÁ A DECHOVÁ FREKVENCE, TĚLESNÁ TEPLOTA Zjisti, jak se změní počet tepů a dechů po námaze Pomůcky: hodinky nebo stopky Postup: Spočítej si počet tepů za 1 minutu v klidu a po tělesné námaze. Vhodnější než 20 dřepů je podle podmínek běh alespoň 3 minuty. Měř, jak se mění počet tepů při zklidňování. Obdobným způsobem počítej i počet dechů. Měření tělesné teploty Pomůcky: teploměr Postup: Lékařským teploměrem si změř v podpaží teplotu těla. Napiš na tabuli své jméno a teplotu, porovnej s ostatními spolužáky. Jaká je nejnižší a nejvyšší teplota spolužáků?