Centrální nervová soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Opakování - centrální nervová soustava
Mozek - slouží jako řídící centrum
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava- úvod
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Nervová soustava- receptory
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Soustava nervová 1. část.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
MOZEK I VY_32_INOVACE_ března 2014
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Transkript prezentace:

Centrální nervová soustava Centrální nervová soustava (CNS) je hlavním řídícím centrem organismu. Skládá se z: mozku (mozkový kmen, mozeček, střední mozek, koncový mozek) ze hřbetní míchy Člověk má trubicovou nervovou soustavu- mícha i mozek mají uvnitř centrální dutinu vyplěnou mokomíšním mokem. Mícha je vývojově nejstarším oddílem CNS, nejmladší je koncový mozek.

Mícha Mícha: provazcovitý útvar o délce do 50cm umístěný v páteřním kanálku Uprostřed je dutina s mozkomíšním mokem Uvnitř je šedá hmota míšní- tvořená těly neuronů Na povrchu bílá hmota- tvořená nervovými vlákny Na povrchu bílé hmoty jsou tři ochranné obaly (tvrdá plena, pavoučnice, omozečnice) Z míchy vystupují nervové kořeny (přední a zadní kořen)

Funkce míchy Mícha má 2 základní funkce: 1/ Převodní funkce- míchou prochází nervové dráhy- vzestupné z čidel do mozku a sestupné- z mozku do výkonných orgánů (např. svaly) 2/ Ústředí míšních reflexů- např. obranných Co je to reflex? Je to nejjednodušší odpověď nervové soustavy na podráždění - skládá se z receptoru (např. čidlo teploty v pokožce)+ dostředivého nervu+ interneuronu ( v šedé hmotě míšní)+ odstředivého nervu a efektoru (sval) Při podráždění nervu (napínáček) jde informace o podráždění do míchy, kde je podráždění vyhodnoceno a odstředivým nervem je vyslán svalu signál ke kontrakci , která přeruší bolestivé dráždění

Reflexy podmíněné a nepodmíněné Reflexy dělíme na nepodmíněné (vrozené) a podmíněné (naučené). Nepodmíněný reflex: Zornicový reflex- zornice se při dopadu prudkého světla prudce stáhne- tím je oko chráněno proti poškození Patelární reflex- při podráždění češkového vazu pod kolenem dojde ke kontrakci kvadricepsu Dále například mikční reflex Podmíněný reflex: Viz I. P. Pavlov a tzv. Pavlovův reflex- před podáváním žrádla psům vždy zvonil na zvonek. Po nějaké době stačilo, aby se zazvonilo a psi začali slintat, aniž by jim bylo podáno žrádlo.

Použité zdroje: Eduard Kočárek, Biologie člověka, Scientia 2010, ISBN 978- 80- 86960- 47- 0 search.creativecommons.org