2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. Jezu Kriste, štědrý kněže, | s Otcem, Duchem jeden Bože, | štědrost tvá je naše zboží | z tvé milosti.
Advertisements

Tchýně neočekávaně přijde navštívit svou snachu
To je Tvůj dům 1. Přicházíme dnes Ti chválu vzdát.
Den jak den 1. Den jak den toužím jít za Tebou, být Tvojí, Pane můj. Být jen stín, v Tobě žít duši svou, být Tvojí, Pane můj. Ref: Lásko ty věčná, s námi.
Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
KDYŽ RODIČE ZESTÁRNOU 8 Clickar.
Jednou, až budou moje děti dost velké na to, aby pochopili, co motivuje jejich rodiče, řeknu jim: „Milovala jsem tě tolik, že jsem se tě vždy ptala kam.
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
MOUDRA.
KLASICISMUS.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Svatý syn, přišel na svět, provázel lid, třicet tři let ač ještě mlád, ač plný sil, kříž smrti mé zakusil, zakusil. Ref.: němý jak Beránek šel vstříc smrti.
COS UDĚLAL TY. Mučen a popliván Já jsem na kříži byl Před svody satana Abych tě ochránil Život mi Otec vzal A co ty mě jsi dal?
1. Ó hlavo plná trýzně, | běd, ran i soužení, | ty zřídlo Boží přízně, | z níž spása pramení | ó hlavo ozdobená ctí, | slávu s výsostí, | jak velká stihla.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
William Shakespeare. Král Lear 1606 Tragédie KRÁL Lear CordelieGonerilRegan KRÁL Gloucester Edgar Edmund.
Ledová kráska.
A Antonius WILLIAM SHAKESPEARE.
Pro Miláčka JÁJU …….. Pro Miláčka JÁJU ……. Jsi poupátko mého štěstí, co nikdy neuvadá, jsi studánka všech neřestí, co nikdy nevysychá. Jsi zlaťoučké.
1. Jezu, Jezu, můj jsi, můj! | V tomto putování zdejším | k sobě blíž mne přitahuj, | ať jsem vždy ti podobnější(m), | tobě oddán duší, tělem | ve smrti.
Vyznání.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
DO RUKOU TVÝCH. Do rukou Tvých, když vložím svou tvář, náhle je pryč smutek i všechen strach. Když jsi tu se mnou. Vše oč jsem stál bledne jak sníh, s.
1. Za krásné, jasné noci | se snesla na ten svět | ta krásná nebes píseň, | již andělský pěl ret: | „Buď pokoj lidem země | a zalíbení v nich!“ | Zní poselství.
1. Díky za tvůj kříž, jenž nás vykoupil, když ses nám vydal cele do rukou. Ó Pane náš, ó Pane náš. Naše skutky zlé tys nám odpustil, přikryl krví svou,
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
1. Přišel na zem konat dílo spásy a lidem bídným s láskou pomáhal,
Přišel na zem 1. Přišel na zem konat dílo spásy a lidem bídným s láskou pomáhal ke svobodě zval zotročené hříchem, můj Pán. Světem šel a lidskou nesl.
2. Sentimentalismus a preromantismus
1. Zde u tvých jeslí stát chci dnes, | můj Ježíši, mé žití
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
2. V zajetí řádu klasicismu 2. Duchaplnosti salonů Chci marně chytat vlastní stín, chci jít, však stojím pevně, běda! A zlo v mé duši spát mi nedá, ač.
1. Ó kéž bych tisíc jazyků měl | a tisícerá ústa k nim, | bych lépe než kdo jiný uměl | ze hloubi srdce s plesáním | vždy novou vynést píseň chval o tom,
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Slyš nás, ó Pane, na výsosti, voláme z hloubi strastí. Slyš nás, ó Pane, na výsosti, shlédni na nás v nouzi naší.
1. Ve zdroji prýštícím se z ran, | jež strpěl Ježíš můj, | kde hříšník smývá skvrny své, | mám spásu, úkryt svůj. | Já věřím, že té krve zdroj i za mne.
1. Mám v nebi Otce a dobrého Pána, on sám lidské strachy a bolesti zná. On dává mi sílu hned každého rána a já šťasten jdu, kam mne Pán posílá. Já mám.
1. Slyš kdo to stojí u dveří a volá: | Duše, otevři
   Kdo jen zlobil, tomu nic    a nám hodným o to víc,    zdraví, lásku, peněz dost,    štěstí ať je stálý host.    Radostné Vánoce a šťastný Nový rok přejeme!!
Pro svého miláčka na dobré ráno ….. Já a Ty Jsme my.
1. Musím míti Spasitele, | obávám se jíti sám, | jenom s ním chci stále žíti, | bez něho zde v světě lkám. | Nebojím se, nebojím, pokud on že se mnou,
1. Křti nás ohněm lásky svaté svojí, | zaněť srdce naše plápolem! | Přepaš horlivosti bedra naše k boji, | navštěv zase, | Pane, tuto zem!
1. Drž ruku mou! Ó Pane, já jsem bídný | a nemohu ni krok jít bez tebe. | Drž ruku mou! A pak, ó milý Jezu, | směle za tebou půjdu do nebe.
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
1. Spasiteli vyvýšený, | pane přesvatý, | v roucho slávy přioděný, | světlem objatý! | Za tebou jen kráčet smíme, | však již zde ti náležíme, | v životě.
1. Svou lásku, pramen vody čisté | Kristus mne právě zjevuje | a jeho odpuštění jisté | teď z kříže ke mně směřuje. | Já na Krista tak pamatuji, | když.
Chci jít Chci jít jen k Tobě, Pane můj, chci žít a chválu vzdát Ti svou. Chci jít jen k Tobě, Pane můj, chci žít a chválu vzdát Ti svou.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
Klasicismus - literatura made by M & H Bulín, J Korec, D Smolík, K Mourková, M Votíková KVINTA | 2008.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Klasicismus a osvícenství
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
Rozvoj klíčových kompetencí
Tchýně neočekávaně přijde navštívit svou snachu
Den jak den 1. Den jak den toužím jít za Tebou, být Tvojí, Pane můj. Být jen stín, v Tobě žít duši svou, být Tvojí, Pane můj. Ref: Lásko ty věčná, s námi.
Rozhovor s NÍM.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Rozhovor s NÍM.
ZACHRÁNCE MŮJ TADY JÁ JSEM, ČEKÁM TĚ ZACHRÁNILS MĚ SKRZE SVOU KREV
Rozhovor s NÍM.
Jak začínají hádky ? středa, 2. ledna :27
Transkript prezentace:

2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille

Pravidla dramatické tvorby Tvůrci tragédii byli samozřejmě soustředěni na přání krále kolem přepychové scény versailleského dvora.

Pravidla dramatické tvorby Poetika klasicistního divadla bezděčně využívala tradice středověké měšťanské komedie a italského divadla lidového.

Pravidla dramatické tvorby Commedia Francaise

Klasicistní tragédie Velké tragédie byly inscenovány na královských scénách nebo ve šlechtických divadlech nebo na scéně Commedie Francaise.

Klasicistní tragédie Pierre Corneille ( ) Adrienne ze Smrti Pompejovy

Klasicistní tragédie Hlavní hrdina veršované tragédie Cid (1637) Ó, jaký boj mám podstoupit! Mé cti se zpěčuje má láska vší svou vahou: mám pomstít rodiče - a ztratit nad vše drahou. Můj otec má můj meč, má milenka můj cit. Mám buď žít beze cti, buď zradit svoji lásku. Co vydat volbou v sázku? Jsi, běda, bez východu z obou stran, ty moje sudbo stinná! Mám potupný čin nechat neztrestán? Mám za něj ztrestat otce Ximenina? Milenko, otče, lásko, cti, ty pyšné tvrdé jho, ty tyranie drahá.

Klasicistní tragédie Jean Racine ( ) „Krvavá“ veršovaná tragédie Faidra (1677) námět převzala z Eurípidova Hippolyta. Do vyhnanství měl jít. Příval mých výčitek jej vskutku otci vzal a zahnal na útěk. Jak jsem si oddechla, že jiný kraj jej hostí! Mé dny teď plynuly v klidu a nevinnosti. Oddána manželu a skrývajíc svůj žal, já plody hýčkala, jež svazek tem mi dal. Leč všechno nadarmo! Krutý je osud ženy! Choť vlastní odvedl mě jednou do Troizeny, kde starý nepřítel znovu přede mnou stál. Má rána hluboká hned krvácela dál. To nebyl ani žár, jímž krev moje teď plála, spíš sama Venuše se v ní už ukrývala. Já měla hrozný strach z té touhy zločinné a k žití nenávist a hrůzu z vášně své. Chtěla jsem smrtí svou čest vlastní zachránit.

Klasicistní tragédie Faidra (1677) Děj hry zbavil Racine mytologických prvků a zlidštil jej do příběhu ženy, neschopné vzdát se vášnivé lásky.