Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková Možnosti využití MUZIKOTERAPIE U CS č. 1 při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 - cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnící se projektové MUZIKOTERAPIE v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/02.0012 Anotace: Jedná se o Realizaci muzikofiletického příběhu s prvky aktivní a receptivní formy muzikoterapie, seznámení a hru na bubny djembe, krátké relaxace, dechová cvičení – práce s tělem, dechem a hlasem, zpěv jednoduchých písní s hudebním doprovodem – s cílem uvolnění napětí, sebereflexi a posílení sebedůvěry u dětí a žáků s SVP. Počet stran: 20 Zpracovala dne: 20. 12. 2014 Mgr. Bc. Svatava Drlíčková CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Mgr. Bc. Svatava Drlíčková MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková CZ.1.07/1.2.29/02.0012
MUZIKOTERAPIE OBSAH 1. lekce – Jak se přivolává Slunce 2. lekce – Mluvící buben 3. lekce – Zpívající mísy 4. lekce – Didgeridoo 5. lekce – Ostrov pokladů CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Jak se přivolává Slunce – 1. lekce 1. Seznámení s muzikofiletickým příběhem 2. Představení hudebních nástrojů CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Jak se přivolává Slunce 3. Realizace muzikofiletického příběhu s prvky aktivní a receptivní formy muzikoterapie a) aktivní prvky - práce s tělem, protažení, vnímání tíhy - práce s dechem a hlasem, zpěv jednoduchých písní s pohybovým doprovodem CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Jak se přivolává Slunce b) receptivní prvky - krátká relaxace, uvolnění těla, vnímání hudby a zvukových vibrací - vytváření si svého prostoru pro relaxaci - uvědomování si vlastního dechu CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Jak se přivolává Slunce 4. Zpětná reflexe zaměřená na uvědomování si a pojmenování svých prožitků během realizace muzikofiletického příběhu 5. Výtvarná reflexe prostřednictvím práce s mnohobarevnou pastelkou, skupinová práce s využitím vzniklých kreseb. CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Mluvící buben – 2. lekce 1. Představení a seznámení s různými tipy bubnů 2. Vnímání rozdílné výšky tónů znějících bubnů 3. Mluvící bubny – Tama, Luna, Dun – dun a) aktivní příběh o nákupu bubnů na africkém tržišti, práce s vokální gradací ve skupině b) uvědomování si možností a rozsahu hlasu CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Mluvící buben 4. Uvědomování si vibrací, které lze vnímat při hře 5. Píseň: Matko Země, otče Slunce, stůjte nyní na mé straně. Heja, heja, heja, heja, heja, heja, hej. 5. Oceánový buben - krátká relaxace, poslouchání melodie a zvuku moře CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Mluvící buben 6. Bubny djembe - původ, výroba, části bubnu - manipulace s bubnem, ukládání do obalu - možnosti držení bubnů - pravidla při hře na buben a jejich dodržování - bubnová rozcvička - práce s jednoduchými rytmy 7. Závěrečná reflexe CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Zpívající mísy – 3. lekce 1. Seznámení s tibetskými mísami a dalšími nástroji z této skupiny ( shang, kartálky, gong, zvonky), jejich původ, výroba 2. Krátká relaxace – tibetské mísy a zpěv CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Zpívající mísy 3. Nácvik manipulace a držení paličky, pohyb a jeho vedení 4. Držení mísy, postavení mísy 5. Technika hry a) cinkání b) roztáčení CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Zpívající mísy 6. Zvukové vibrace zvýrazněné vodou 7. Společná improvizace s tibetskými mísami a zpěvem CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Didgeridoo – 4. lekce 1.Krátká relaxace s dešťovou holí, didgeridoo, xylofonem a mořem 2. Představení didgeridoo, původ, historie, výroba a kresby na nástrojích CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Didgeridoo 3. Systém hry na didgeridoo, využívání mirelonových trubek pro nácvik hry a) základní tón - uvolnění a zpevnění rtů - nádech nosem - nátisk - intenzita dechu CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Didgeridoo b) cirkulační dech - nádech nosem, ústa tvoří zásobárnu vzduchu - vytlačení vzduchu pomocí tváří - přidání nádechu nosem současně s vytlačením vzduchu pomocí tváří CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Didgeridoo 4. Vytváření základního tónů, vnímání rozdílných výšek 5. Krátká závěrečná relaxace a reflexe prostřednictvím výtvarné aktivity inspirované kresbami na didgeridoo CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Ostrov pokladů – 5. lekce 1.Vytvoření několika pracovních míst s různými sestavami nástrojů, které se navzájem zvukově odlišují 2. Prozkoumávání tajuplných ostrovů CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Ostrov pokladů 3. Využití jednoduchých nástrojů a perkusí při improvizovaných skladbách CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Ostrov pokladů 4. Uvolnění čelistních kloubů, jemná práce s hlasem, dotváření atmosféry ostrovů pomocí vokálů a zvuků 5. Závěrečná reflexe, pojmenovávání emocí, zaměření se na své místo ve skupině 6. Na jakém ostrově bych chtěl ještě chvíli zůstat a proč CZ.1.07/1.2.29/02.0012