PÍSEMNOSTI PŘI NEPLNĚNÍ KUPNÍCH SMLUV URGENCE ČSN 01 6910
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0996 Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK253 Název školy: Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Beroun Jméno autora: Ing. Lenka Jindráková Třída/ročník: 4. ročník Datum vytvoření: 14. března 2014
Obchodní korespondence Vzdělávací oblast: Obchodní korespondence Tematická oblast: Urgence Předmět: Písemná a elektronická komunikace Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Názorný výklad psaní obchodního dopisu urgence. Seznámení s jednotlivými částmi urgence. Žáci pracují s předtisky v PC a upevňují si své znalosti z tvorby urgence a praktické dovednosti. Klíčová slova: Urgence, obchodní předtisk, adresát, odesílatel, odvolací údaje, odstavce, pozdrav Druh učebního materiálu: Materiál je určen pro dataprojektor, popř. interaktivní tabuli
PÍSEMNOST PŘI NEPLNĚNÍ KUPNÍCH SMLUV URGENCE PÍSEMNOST PŘI NEPLNĚNÍ KUPNÍCH SMLUV
URGENCE Urgence nebo-li pobídka Posílá se doporučeně i odpověď Píše ji adresát i odesílatel
URGENCE V OBCHODNÍ KORESPONDENCI Používá se v praxi v dodavatelsko- odběratelských vztazích Píše ji dodavatel Posílá se obyčejně, faxem (předtisk) nebo mailem
PSANÍ URGENCE Použitý formát A4 nebo 2/3 A4 (pro krátké sdělení) Doporučená norma pro tvorbu obchodního předtisku: ČSN 01 6910 Samostatná úprava předtisku každou firmou (logo, obrázek, údaje….)
POUŽÍVANÉ PŘEDTISKY SE SVISLÝMI ODVOLACÍMI ÚDAJI S VODOROVNÝMI ODVOLACÍMI ÚDAJI
ODBĚRATEL VYBÍZÍ DODAVATELE aby splnil,co slíbil. aby splnil dodávku, jejíž lhůta prošla.
DODAVATEL POBÍZÍ ODBĚRATELE aby odebral objednané zboží. aby zaslal odvolávku. aby zaslal přepravní dispozice.
KONCEPCE URGENCE Adresa adresáta Odvolací údaje Oslovení Text dělíme do odstavců Pozdrav Elektronický podpis Příloha
OBSAH URGENCE Návaznost na vzájemnou dobrou spolupráci Příčina současné nespokojenosti Žádost o urychlené splnění Připomenutí možného penále Přesvědčení další spolupráce
UKÁZKA URGENCE VÁŠ DOPIS ZN.: Doporučeně ZE DNE: NAŠE ZN.: 32/2011-Ja AirTech, v. o. s. Soběhrdská 27/2 VYŘIZUJE: Nová 417 12 PROBOŠTOV U TEPLIC TEL.: 417 622 598 FAX: 417 655 598 E-MAIL: salire@salire.cz DATUM: 2011-01-13 Urgence revize vzduchotechniky Vážení obchodní přátelé, využíváme Váš vzduchotechnický systém Mandison IQR, který jste před několika lety nainstalovali v naší kompresorovně. Na základě naší objednávky č. 125/2010 ze dne 15. prosince 2010, kterou jste nám telefonicky potvrdili, jste měli již před týdnem provést pravidelnou revizi vzduchotechniky včetně výměny filtračních vložek. Do dnešního dne jste však kontrolu neprovedli a ani nezdůvodnili své zpoždění. V případě zanesení filtru hrozí porucha celého systému a následné poškození šroubového kompresoru se vzdušníkem. Žádáme Vás proto o okamžitou výměnu filtračních vložek a provedení revize. S pozdravem Ing. Karel Janota vedoucí provozu
VYBERTE A ZDŮVODNĚTE SPRÁVNOU ODPOVĚĎ Urgence je písemnost, jež může psát dodavatel i odběratel. Udávat přesná data v upomínce není nutné. Není-li reklamace oprávněná, neodpovídáme na ni. Upomínka i urgence pobízejí druhou stranu k jednání.
KDO PÍŠE TENTO DOPIS? Zpoždění Vašich prací nám způsobilo velké nepříjemnosti a požadujeme snížení ceny. Částku Kč 420 000,-- jste sice zaplatili, ale byl chybný variabilní symbol. Tužky jste dodali se špatným logem. Naše spolupráce je bezproblémová, ale včera jsme zjistili, že jste nezaplatili poslední splátku Vašeho dluhu.
POUŽITÁ LITERATURA Materiál je dílem autorky učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle časopisů a učebnic: Obchodní korespondence, Ing. Emilie Fleischmanová, Ing. Olga Kuldová, Ing. Rajmund Šedý, Fortuna Praha, 2005 Rozhledy, STÚ Praha, 86. ročník 2010/2011 http://www.nuv.cz/vzdelavani-v-cr/statni-tesnopisny-ustav/starsi-cisla Časopis Enter, Praha 2013 Citováno dne 14. března 2014