VÝZNAM A FORMY MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE VY-32-INOVACE-OSZ-214 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Reklama, podpora prodeje, public relations, publicita, osobní prodej, přímý marketing
Nedílnou součástí marketingu je komunikace se zákazníkem Cílem marketingové komunikace je seznámit zákazníka s výrobkem či službou, přesvědčit ho o nákupu daného produktu a produkt neustále připomínat Marketingová komunikace obsahuje pět komunikačních (propagačních) nástrojů, které tvoří tzv. komunikační, resp. propagační mix
Reklama Je to nejtypičtější propagační prostředek Placená forma neosobní prezentace výrobků, služeb nebo myšlenek určitého sponzora Základní cíle reklamy: Informovat potenciální zákazníky Připomenout se zavedeným zákazníkům Znovu získat ztracené zákazníky
Mezi hlavní prostředky reklamy patří: Tištěné a vysílané reklamy, reklamní dárky Vnější vzhled balení, přílohy v balení Brožury a letáky Prospekty a plakáty, billboardy Telefonní seznamy Audiovizuální prostředky, symboly, loga apod.
Reklama se snaží: Připoutat pozornost k výrobku, službě nebo myšlence Vzbuzovat pozornost a zájem Vyvolat přání Vnuknout přesvědčení Vyzvat zákazníky k jednání Reklama má veřejný charakter, opakování reklamního sdělení umožňuje jeho srovnání s reklamou konkurence Neosobnost a jednosměrnost komunikace s veřejností (chybí zpětná vazba)
2. Podpora prodeje Souhrn nástrojů, které stimulují uskutečnění nákupu Cílem podpory prodeje je narušit dosavadní zvyky spotřebitelů Mezi hlavní prostředky podpory prodeje patří: Soutěže, hry, loterie Vzorky zdarma, prémie, odměny a dárky Ochutnávky, přehlídky, slavnostní události Veletrhy a prodejní výstavy, semináře, ukázky Úvěry s nízkým úročením, slevy při vrácení starší verze apod.
rychlá reakce, používá se v případě, kdy chce přivést zákazníka přímo k určitému produktu, je možné použít i přímou komunikaci účinek podpory prodeje je většinou krátkodobý, nevytváří trvalé preference k danému produktu či značce
3. Public relations a publicita Public relations „PR“ (vztahy s veřejností) a publicita jsou v některých směrech doplňkové reklamy Obvykle bezplatné, zatímco reklama není PR je komunikace zaměřená především na ovlivňování postojů Cílem práce s veřejností je vytvoření příznivého klimatu, získání sympatií a podpory veřejnosti
Mezi hlavní prostředky PR patří: Prostředky individuálního působení Charitativní dary, dárkové a upomínkové předměty, sponzorství Osobní vystoupení, projevy Prostředky skupinového působení Výroční zprávy, publikace, firemní časopisy Semináře, slavnostní události, sponzorství
Prostředky press relations Tiskové konference Články v tisku Lobying Cílené působení za účelem prosazení zájmů prostřednictvím vlivných jednotlivců nebo skupin
důležitým znakem práce s veřejností je důvěryhodnost (často ovlivní i tu část veřejnosti, která není přístupná reklamě). Mnoho institucí má své tiskové mluvčí nebo pracovníky pro vztahy s veřejností
4. Osobní prodej Prezentace informací o výrobku/službě v rozhovoru s perspektivními spotřebiteli Nejefektivnější prostředek komunikačního mixu K hlavním úkolům osobního prodeje patří: Získání informací Příprava a plánování prodeje Kontakt se zákazníky, uzavření obchodního jednání, nákupu Péče o zákazníka po nákupu
Mezi hlavní prostředky osobního prodeje patří: Obchodní jednání při prodeji Prodej prostřednictvím obchodních zástupců – dealerů Prodej v maloobchodní síti Veletrhy a výstavy
osobní interakce při které je možné poznat potřeby druhé strany a podle toho zaměřit prodejní argumentaci vysoké náklady
5. Přímý marketing Využívá především poštovních zásilek, telefonu, faxu, e-mailu nebo internetu pro bezprostřední předávání sdělení a získávání přímých odpovědí od určitých zákazníků a průzkum jejich názorů
Přímý marketing je: Neveřejný - sdělení je určeno konkrétní osobě Přizpůsobivý – sdělení může být zpracované tak, aby působilo na určitou osobu Aktuální – sdělení je možné připravit velmi rychle Interaktivní – sdělení je možné změnit na základě reakce osloveného ? Uveďte příklady
Mezi hlavní prostředky přímého marketingu patří: Katalogy, poštovní zásilky, telemarketing Elektronické nakupování Zasílání informací faxem a e-mailem Telefonické rozhovory a vzkazy
POUŽITÉ ZDROJE: ŠIMKOVÁ, Eva: Základy managementu a marketingu pro neziskové organizace. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus. 2004. 117 s. ISBN 80-7041-906-7 BELLOVÁ, J. et. al: Občanský a společenskovědní základ. Ekonomie. 1. vydání. Kralice na Hané: Computer Media. 2011. 112 s. ISBN 978-80-7402-093-3 Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2007 www.glassschool.cz