Německé divadlo v 18. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
William Shakespeare.
KLASICISMUS.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Doba Charakteristika Znaky
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Divadlo konce 19.století.
Osvícenství.
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
století vznik kapitalistické společnosti
Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_11 Tematická.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Victor Hugo ( ).
Identifikátor materiálu: EU –
Commedia dell'arte znamená (přeloženo z italštiny)
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Carlo Goldoni Anna Bartošová, C1B
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
2. Sentimentalismus a preromantismus
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ivan Andrejevič Krylov
DIVADLO ZA BRANOU Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
2. V zajetí řádu klasicismu
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Německý preromantizmus
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
William Shakespeare.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
AUTOŘI. PREROMANTISMUS umělecký proud, který vznikl zhruba ve 2. pol. 18. století reakce na klasicismus a osvícenství, a který ohlašoval blížící se romantismus.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
České divadlo po 2. světové válce
Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust
Divadlo španělského zlatého věku 2
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
ANGLICKÉ DIVADLO
Italská improvizovaná komedie
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Německé divadlo v 18. století
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Německé divadlo v 18. století

Politická situace Opoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní nutnost obnovy Roztříštěnost země Mizivá podpora divadla v němčině

Šlechtické dvory Vzhlíží k Francii a Itálii – kopie francouzských dvorů Staví se divadla, ale operní a pro italské soubory Hamburk a Lipsko – stálé ansámbly Činohra v jejich stínu

Angličtí herci Kočují od dvora ke dvoru od roku 1586 Doporučující listy Robert Browne John Spencer Větší prestiž než Němci Značně zjednodušené verze alžbětinských her – důraz na neverbálno

Stockfish und Pickelhering Klauni, potřební ke komunikaci s německým publikem (nespoléhají se na jazyk) Postupně přibývá němčiny Od 1625 i němečtí herci George Jolly – poslední významný principál Kolem 1660 Angličané mizí z kontinentu

Herecké družiny Carl Andreas Paulsen – první známá družina Johannes Velten – snaží se o náročnější repertoár Nutné kočování a velký repertoár – 80 – 90 titulů Typická struktura večera – hauptakce a komická dohra, případné improvizace a písně

Hauptakce Haupt- und Staatsaktion Nejtypičtější žánr 18. století Napínavé drama s komickými vložkami Mytologické či historické náměty Často jen slepenec efektních prvků Pompéznost

Hanswurst Navazuje na Harlekýna i Pickelheringa Mazaný sluha, venkovan – skepticky komentuje své pány Lidová, plebejská moudrost V hauptakcích ironizuje tragédii

Joseph Anton Stranitzky Tvůrce vídeňského Hanswursta – kodifikoval tuto postavu Divadlo u Korutanské brány „Přetáhl“ publikum Italům Pohotový politický glosátor

Nezájem o německé drama Problém všech principálů Šlechta – francouzské divadlo a italská opera Nechce patronovat německé soubory

Johann Christoph Gottsched Výjimka své doby – intelektuál, spolupracující s profesionály Snaha o rozvoj němčiny jako literárního jazyka Francouzské vzory Umírající Kato

Caroline Neuberová Nejprogreivnější principálka své doby 1717 útěk z domova Od 1727 vlastní herecká společnost (částečné sídlo v Lipsku) 1740 cesta do Ruska (mezitím vypuzena z divadla)

Reformy Gottscheda a Neuberové 1727 – 1739 (pak rozchod ve zlém) Snaha zvýšit úroveň drmaturgie i inscenování Konec hauptakcí a improvizací Pečlivé zkoušení Přesto nutné kompromisy (počet titulů) Umožnili pozdější rozvoj

Upálení Hanswursta 1737 symbolické gesto Gottscheda a Neuberové Už za rok se však vrací pod jiným jménem Vetře se i do Lessinga Publikum si jej nedá vzít

Významné společnosti Johann Friedrich Schönemann Heinrich Koch Konrád Ackermann - jeho soubor tvořil základ Národního divadla Konrád Ekhof – působil u Schönemanna i Ackermanna

Ekhofova akademie První významný německý divadelní teoretik, vynikající herec 1753 – zakládá ve Schwerinu hereckou akademii Snaha o setkávání herců, výměnu zkušeností a diskusi o hereckých stylech Troskotá na nedostatku disciplíny Pak ředitel divadla v Gothe

Hamburské Národní divadlo První pokus o nekomerční, dotované divadlo – placeno podnikateli Johann Friedrich Löwen Snaha přilákat nejlepší herce i autory Opět nutné repertoárové kompromisy Pouze 1767 – 1769 Lessing dramaturgem a kritikem

Gotthold Ephraim Lessing 1 Překlady Diderota, jinak však podpora anglického dramatu (polemika s Gottschedem) První evropský dramaturg – Hamburská dramaturgie Umělec i teoretik

Gotthold Ephraim Lessing 2 První významný německý dramatik Miss Sára Sampsonová – triumf měšťanské truchlohry Moudrý Nathan

Měšťanská truchlohra Anglické vzory – Kupec londýnský Adoruje tu vrstvu, která jej podporuje Výraz mravního sebevědomí měšťanstva Důraz na ctnost a morálku Čistá dívka, svůdce, milenka

Emilia Galotti Nejúspěšnější německá tragédie své doby Střet měšťanského a dvorského prostředí Měšťané – čistší, morálnější Vztah otce a dcery Dívka raději zemře, než by ohrozila svou čest

Mína z Barnhelmu První německá národní komedie Bezstarostnost, ale v pozadí trauma sedmileté války Dvěma milujícím se lidem (Mína a major Tellheim) brání hrdost a sociální rozdíly ve sblížení

Friedrich Ludwig Schröder Principál nejvlivnější společnosti konce 18. století (Hamburk) Velká přísnost –první opravdu funkční soubor v dnešním smyslu Hraje Shakespeara a autory Sturm und Drang Překládá, upravuje Vynikající herec romantického stylu

August Wilhelm Iffland Herec v Mannheimu, pak ředitel berlínského divadle. Spolu se Schröderem nejlepší německý herec 18. století Také plodný autor – psal si hry na tělo – jímavý sentimentalismus - Lovci Schopnost zlidštit postavu Výrazné gesto, slabý hlas

August Friedrich von Kotzebue Nejpopulárnější a nejhranější německý autor – možnáí i světový Píše měšťanská drmata, historické hry i frašky Umí přizpůsobit nové tendence obecnému vkusu Více než 200 her Vliv na Tyla

Soucit! Soucit! Soucit! Truchlohry vzbuzují silné emoce Sentimantalismus Potřeba společného dojetí Soucit se považuje za znak duchovní vyspělosti

Proměna herectví Postupný odklon od rétoriky k fyzickému konání Důsledné vyjadřování emocí průběžným jednáním Znaková povaha gest Teorie o mimice a fyzognomii Snaha o racionalizaci herecké tvorby

Německé divadlo konce 18. století Intenzivní stavba stálých divadelních budov (i Burgtheater) Koncem století na 40 stálých scén Vlastní činoherní divadlo mezi šlechtou přichází do módy Posun scény a kostýmů k realismu a historické věrnosti Posun představení dále do večera

Shakespeare Velká inspirace pro dramatikySturm und Drangu Obdivují jeho „nepravidelnost“ a multižánrovost Běžné publikum má však s Shakespearem problém I u Schrödera a Goetha drastické úpravy

Sturm und Drang 1 Bouře a vzdor – název hry F. M. Klingera Skupina mladých dramatiků – hlavní vlna v letech 1767 – 1776 Vzpoura proti osvícenskému racionalismu

Sturm und Drang 2 Goethe – Götz z Berlichingenu Svobodný šlechtic, nezávislý ve svém jednání Ideál Sturm und Drangu – jedinec osvobozující se svými činy Chybí společný politický a estetický program

Jacob Reinhold Lenz Dnes nejživější Sturm und Drang dramatik Černá komedie Domácí učitel neboli Vychovatel Vychovatel v panské rodině svede majorovu dceru – ze stravu se raději vykastruje Lessing dorovnával měšťany na úroveň šlechty, Lenz snižuje na stejnou úroveň