AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem Pedagogická fakulta
Občanská nauka Sociálně patologické jevy IV. ; VY_32_INOVACE_D2_12
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Ochrana, přerozdělování,
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Formy násilí autor VM:Ing.
ŠIKANA.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Rodina.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Domácí násilí.
Reprodukční zdraví a plánované rodičovství
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Syndrom špatného zacházení
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
CAN-Child Abuse and Neglect
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
Sociální patologie SCPT SCPA
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
Sociální patologie SCPT SCPA
Definice a typologie dysfunkčních rodin Klasifikace rizikových faktorů ohrožujících stabilitu rodiny U3V Mgr. Michaela Vaško.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Sexuální zneužívání mentálně handicapovaných, specifika průběhu a reakce obětí PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ, PSYCHOLOG, PSYCHOTERAPEUT „OBĚTI SEXUÁLNÍHO NÁSILÍ.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Problematika násilí na dětech Syndrom CAN – syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte Způsoby vzniku: Akce Ne-akce.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Syndrom týraného dítěte Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Společnost Autor: Mgr. Miluše Džuberová NÁSILÍ sprejerství agresivita domácí násilí sportovní násilí.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Člověk a zdraví Bc.Kateřina Cuperová. - je jakékoliv pohlavní dotýkání, styk či vykořisťování kýmkoliv.
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Číslo v digitálním archivu školy
ETIKA Jana HOROVÁ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociální práce s rodinou 12
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Rodičovství biologické a pěstounské
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková SYNDROM CAN VY-32-INOVACE-OSZ-118 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: CAN, fyzické týrání, psychické týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání, Münchhasenův syndrom, sekundární viktimizace, systémové týrání

Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte Child Abuse and Neglect 1992 – Rada Evropy je definován jako poškození tělesného, duševního i společenského stavu a vývoje dítěte, které vznikne v důsledku jakéhokoli nenáhodného jednání rodičů nebo jiné dospělé osoby, jež je v dané společnosti hodnoceno jako nepřijatelné. Jde o soubor negativních důsledků špatného zacházení s dítětem

Kategorie syndromu fyzické týrání psychické týrání sexuální týrání, sexuální zneužívání zanedbávání sekundární viktimizace Münchhasenův syndrom systémové týrání

Týrání dítěte Příčiny Riziko týrání dítěte je zvýšené v rodinách, kde jsou vztahy mezi jejími členy narušené (lidé spolu dostatečně otevřeně nekomunikují, převažuje netolerance, kritika a odmítání) Agrese vůči dítěti je jedním z projevů nakumulovaného napětí, které vyplývá z neschopnosti rodiny zvládnout své problémy Týrající rodiče Lidé, kteří se nedovedou dostatečně ovládat a mají obecně zvýšený sklon reagovat násilím

Lidé soustředění na své problémy nebo zájmy, které dítě nadměrně zatěžuje Lidé, kteří o děti obecně nestojí, jsou jim na obtíž, mají jiný hodnotový systém Lidé se zvýšenou potřebou moci nad dítětem, která slouží jako kompenzace pocitů méněcennosti a nejistoty Lidé s negativní zkušeností z dětství, kteří byli sami zanedbáváni či týráni Týrajícím rodičem bývá častěji muž, vlastní nebo nevlastní otec dítěte

Děti, které bývají týrány Děti, jejichž chování je nesrozumitelné, a jejichž výchova je proto náročnější Děti, které svým chováním rodiče nadměrně zatěžují, dráždí a vyčerpávají, vyvolávají jejich nechuť či odpor Děti, jež nesplňují očekávání rodičů, nějakým způsobem je zklamaly Děti, které vymáhají uspokojení svých potřeb provokujícím chováním

Fyzické týrání neúměrné bití rukou či jinými předměty kopání dítěte a údery pěstí (o 1 rok delší trest) popáleniny a opaření horkou vodou (dlouhodobě plánované) bodné rány (nejčastěji nůžky) vytrhávání vlasů a tahání za ušní boltce (trichotillomanie – psychopatologická porucha ubližování sobě)

odmrštění a odhození dítěte svazování a zavírání v temných prostorách odnímání spánku a odnímání potravy svazování, připoutání škrcení, dušení

Psychické týrání ponížení, nadávky, vulgarismy, zesměšňování emocionální vydírání labeling teorie ( etiketizační teorie – dítěti dáme nálepku= nemáš na to ) pygmalion efekt – maximalizace cílů Medein komplex – dítě může za to, že se rodiče hádají, rodič ho trestá, protože partnera nemůže

výhružky, cílené vyvolání strachu u dítěte odmítání dítěte permanentní srovnávání s úspěšnějším sourozencem nepřiměřené zatěžování dítěte domácími povinnostmi násilná izolace od vrstevníků či ostatních osob negativní ovlivňování dítěte proti rodiči bránění ve styku dítěte s druhým rodičem nepřipravení dítěte žádoucím způsobem na styk s druhým rodičem

Sexuální zneužívání Sexuální zneužívání je definováno jako využití dítěte pro sexuální uspokojení dospělého Dospělí zneužívající děti Jde především o muže, ženy jsou aktéry sexuálního násilí vzácně Pachatelé mohou být muži s odlišným sexuálním zaměřením (v tomto případě pedofilním), ale není to pravidlem. Pachatelé mohou rovněž být morálně narušení a sexuálně nevyzrálí muži, často trpící poruchou osobnosti

Muži, kteří ztrácejí schopnost kontroly pudového jednání z důvodu onemocnění (např. schizofrenie, demence) či v důsledku abúzu (alkoholu nebo drog). Rizika mohou být dána i rodinnou konstelací. Ohrožení dítěte je větší v rodině dysfunkční nebo doplněné, kde žije cizí člověk (obvykle partner matky), který k dítěti nemá typický rodičovský vztah, a u něhož se proto nevytvořilo tak silné sexuální tabu

Děti, které bývají zneužívány Jsou to především dívky, zejména ty, které jsou typicky ženské, koketní a mazlivé Jsou to rovněž děti postižené či znevýhodněné, a proto závislejší a bezbrannější. Nižší vývojová úroveň snižuje riziko prozrazení, resp. pochopení významu sexuální aktivity (proto bývají častěji zneužity např. mentálně postižené děti).

Formy sexuálního zneužívání bezkontaktní obnažování a masturbace před dítětem pozorování nahého dítěte za účelem vlastního sexuálního uspokojení vystavení dítěte sledování pornočasopisů a pornofilmů vystavení dítěte sledování soulože rodičů

kontaktní osahávání, líbání dítěte na intimních místech nucení k manipulaci s pohlavními orgány orální sex, anální sex, soulož komerční zneužívání dítěte k prostituci zneužívání dítěte k pornoprodukci snuff

Zanedbávání Zanedbávání dítěte vede k poškozování vzniklému v důsledku nedostatečného uspokojování jeho potřeb, jehož příčinou je omezení standardní interakce mezi rodičem a dítětem Zanedbávající rodiče Lidé, kteří nemají pro rodičovskou roli dostatečné kompetence, nejsou schopni nebo aktuálně se nemohou o dítě přijatelným způsobem starat

Děti, které bývají zanedbávány Děti, které jsou natolik pasivní, apatické, nenápadné a nevýrazné, že nedovedou své rodiče zaujmout. Děti, jež jsou nějak znevýhodněné, a proto méně žádoucí, které zklamaly očekávání rodičů; např. děti postižené nebo nemocné

Formy zanedbávání tělesné zanedbávání – nedostatek jídla, pití, oblečení, přístřeší, nedostatek lékařské péče, zanedbávání prevence citové zanedbávání – neuspokojování citových potřeb dítěte, nedostatek náklonnosti, lásky zanedbávání výchovy a vzdělání – neustálá neodůvodněná absence ve škole, nepřiměřená dětská práce bránící naplňování vzdělání zanedbávání dozoru – ponechání zejména malých dětí bez adekvátního dohledu

Sekundární viktimizace viktim = oběť stav, kdy sekundárně činíme oběť znovu obětí (znovuprožívání např. při výslechu po znásilnění) formy: opakované výpovědi nedůvěra v to, co dítě říká obviňování dítěte („ a ty jsi ho svedla “), přenášení zodpovědnosti na dítě odebrání dítěte z rodiny

Münchhasenův syndrom situace, kdy jedinec zneužívá svého např. týrání, aby u společnosti vydobyl lítost Münchhasenův syndrom by proxy – v zastoupení, někdo ho zastupuje (např. dávky SSP) Münchhasenův syndrom by proxy paradox – sám nebo někdo získává výhody, když to vydobude, tak to odmítne a znovu získává lítost

Systémové týrání týrání dítěte systémem, který původně vznikl na ochranu dítěte formy: opakovaná nadbytečná lékařská vyšetření přetěžování, neadekvátní přístup (školské instituce) zanedbávání v kolektivních zařízeních oddělení dítěte od rodiny tam, kde to není bezpodmínečně nutné nadbytečné kontakty s policejním a soudním výslechem

NCANDS a NAIC – organizace pro syndrom CAN   Obranné mechanismy substituce negace izolace identifikace s agresorem - typické

POUŽITÉ ZDROJE: DUNOVSKÝ, J. a kol.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. 245 s. ISBN 80-7169-192-5. KOLÁŘ, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. 2. vydání, Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-409-5 VANÍČKOVÁ, a kol.: Násilí v rodině, Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Karolinum, 1995, ISBN 80-7184-008-4 http://www.fod.cz/ Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003 www.glassschool.cz