AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková SYNDROM CAN VY-32-INOVACE-OSZ-118 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: CAN, fyzické týrání, psychické týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání, Münchhasenův syndrom, sekundární viktimizace, systémové týrání
Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte Child Abuse and Neglect 1992 – Rada Evropy je definován jako poškození tělesného, duševního i společenského stavu a vývoje dítěte, které vznikne v důsledku jakéhokoli nenáhodného jednání rodičů nebo jiné dospělé osoby, jež je v dané společnosti hodnoceno jako nepřijatelné. Jde o soubor negativních důsledků špatného zacházení s dítětem
Kategorie syndromu fyzické týrání psychické týrání sexuální týrání, sexuální zneužívání zanedbávání sekundární viktimizace Münchhasenův syndrom systémové týrání
Týrání dítěte Příčiny Riziko týrání dítěte je zvýšené v rodinách, kde jsou vztahy mezi jejími členy narušené (lidé spolu dostatečně otevřeně nekomunikují, převažuje netolerance, kritika a odmítání) Agrese vůči dítěti je jedním z projevů nakumulovaného napětí, které vyplývá z neschopnosti rodiny zvládnout své problémy Týrající rodiče Lidé, kteří se nedovedou dostatečně ovládat a mají obecně zvýšený sklon reagovat násilím
Lidé soustředění na své problémy nebo zájmy, které dítě nadměrně zatěžuje Lidé, kteří o děti obecně nestojí, jsou jim na obtíž, mají jiný hodnotový systém Lidé se zvýšenou potřebou moci nad dítětem, která slouží jako kompenzace pocitů méněcennosti a nejistoty Lidé s negativní zkušeností z dětství, kteří byli sami zanedbáváni či týráni Týrajícím rodičem bývá častěji muž, vlastní nebo nevlastní otec dítěte
Děti, které bývají týrány Děti, jejichž chování je nesrozumitelné, a jejichž výchova je proto náročnější Děti, které svým chováním rodiče nadměrně zatěžují, dráždí a vyčerpávají, vyvolávají jejich nechuť či odpor Děti, jež nesplňují očekávání rodičů, nějakým způsobem je zklamaly Děti, které vymáhají uspokojení svých potřeb provokujícím chováním
Fyzické týrání neúměrné bití rukou či jinými předměty kopání dítěte a údery pěstí (o 1 rok delší trest) popáleniny a opaření horkou vodou (dlouhodobě plánované) bodné rány (nejčastěji nůžky) vytrhávání vlasů a tahání za ušní boltce (trichotillomanie – psychopatologická porucha ubližování sobě)
odmrštění a odhození dítěte svazování a zavírání v temných prostorách odnímání spánku a odnímání potravy svazování, připoutání škrcení, dušení
Psychické týrání ponížení, nadávky, vulgarismy, zesměšňování emocionální vydírání labeling teorie ( etiketizační teorie – dítěti dáme nálepku= nemáš na to ) pygmalion efekt – maximalizace cílů Medein komplex – dítě může za to, že se rodiče hádají, rodič ho trestá, protože partnera nemůže
výhružky, cílené vyvolání strachu u dítěte odmítání dítěte permanentní srovnávání s úspěšnějším sourozencem nepřiměřené zatěžování dítěte domácími povinnostmi násilná izolace od vrstevníků či ostatních osob negativní ovlivňování dítěte proti rodiči bránění ve styku dítěte s druhým rodičem nepřipravení dítěte žádoucím způsobem na styk s druhým rodičem
Sexuální zneužívání Sexuální zneužívání je definováno jako využití dítěte pro sexuální uspokojení dospělého Dospělí zneužívající děti Jde především o muže, ženy jsou aktéry sexuálního násilí vzácně Pachatelé mohou být muži s odlišným sexuálním zaměřením (v tomto případě pedofilním), ale není to pravidlem. Pachatelé mohou rovněž být morálně narušení a sexuálně nevyzrálí muži, často trpící poruchou osobnosti
Muži, kteří ztrácejí schopnost kontroly pudového jednání z důvodu onemocnění (např. schizofrenie, demence) či v důsledku abúzu (alkoholu nebo drog). Rizika mohou být dána i rodinnou konstelací. Ohrožení dítěte je větší v rodině dysfunkční nebo doplněné, kde žije cizí člověk (obvykle partner matky), který k dítěti nemá typický rodičovský vztah, a u něhož se proto nevytvořilo tak silné sexuální tabu
Děti, které bývají zneužívány Jsou to především dívky, zejména ty, které jsou typicky ženské, koketní a mazlivé Jsou to rovněž děti postižené či znevýhodněné, a proto závislejší a bezbrannější. Nižší vývojová úroveň snižuje riziko prozrazení, resp. pochopení významu sexuální aktivity (proto bývají častěji zneužity např. mentálně postižené děti).
Formy sexuálního zneužívání bezkontaktní obnažování a masturbace před dítětem pozorování nahého dítěte za účelem vlastního sexuálního uspokojení vystavení dítěte sledování pornočasopisů a pornofilmů vystavení dítěte sledování soulože rodičů
kontaktní osahávání, líbání dítěte na intimních místech nucení k manipulaci s pohlavními orgány orální sex, anální sex, soulož komerční zneužívání dítěte k prostituci zneužívání dítěte k pornoprodukci snuff
Zanedbávání Zanedbávání dítěte vede k poškozování vzniklému v důsledku nedostatečného uspokojování jeho potřeb, jehož příčinou je omezení standardní interakce mezi rodičem a dítětem Zanedbávající rodiče Lidé, kteří nemají pro rodičovskou roli dostatečné kompetence, nejsou schopni nebo aktuálně se nemohou o dítě přijatelným způsobem starat
Děti, které bývají zanedbávány Děti, které jsou natolik pasivní, apatické, nenápadné a nevýrazné, že nedovedou své rodiče zaujmout. Děti, jež jsou nějak znevýhodněné, a proto méně žádoucí, které zklamaly očekávání rodičů; např. děti postižené nebo nemocné
Formy zanedbávání tělesné zanedbávání – nedostatek jídla, pití, oblečení, přístřeší, nedostatek lékařské péče, zanedbávání prevence citové zanedbávání – neuspokojování citových potřeb dítěte, nedostatek náklonnosti, lásky zanedbávání výchovy a vzdělání – neustálá neodůvodněná absence ve škole, nepřiměřená dětská práce bránící naplňování vzdělání zanedbávání dozoru – ponechání zejména malých dětí bez adekvátního dohledu
Sekundární viktimizace viktim = oběť stav, kdy sekundárně činíme oběť znovu obětí (znovuprožívání např. při výslechu po znásilnění) formy: opakované výpovědi nedůvěra v to, co dítě říká obviňování dítěte („ a ty jsi ho svedla “), přenášení zodpovědnosti na dítě odebrání dítěte z rodiny
Münchhasenův syndrom situace, kdy jedinec zneužívá svého např. týrání, aby u společnosti vydobyl lítost Münchhasenův syndrom by proxy – v zastoupení, někdo ho zastupuje (např. dávky SSP) Münchhasenův syndrom by proxy paradox – sám nebo někdo získává výhody, když to vydobude, tak to odmítne a znovu získává lítost
Systémové týrání týrání dítěte systémem, který původně vznikl na ochranu dítěte formy: opakovaná nadbytečná lékařská vyšetření přetěžování, neadekvátní přístup (školské instituce) zanedbávání v kolektivních zařízeních oddělení dítěte od rodiny tam, kde to není bezpodmínečně nutné nadbytečné kontakty s policejním a soudním výslechem
NCANDS a NAIC – organizace pro syndrom CAN Obranné mechanismy substituce negace izolace identifikace s agresorem - typické
POUŽITÉ ZDROJE: DUNOVSKÝ, J. a kol.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. 245 s. ISBN 80-7169-192-5. KOLÁŘ, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. 2. vydání, Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-409-5 VANÍČKOVÁ, a kol.: Násilí v rodině, Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Karolinum, 1995, ISBN 80-7184-008-4 http://www.fod.cz/ Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003 www.glassschool.cz