Volební výzkumy Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
Advertisements

R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
- Romské etnikum a sport - percepce, přínosy a bariéry
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
20 otázek o výzkumech, na které by se novináři měli ptát National Council of Public Polls, USA S. R. Gawiser, G. E. Witt (3. vydání)
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Politologie jako věda Politika moc
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Výzkum veřejného mínění v České republice Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Sociometrie = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů mezi členy skupiny(sympatie,antipatie) SOCIOMETRIE = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů.
1 Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Představení výzkumného projektu CZ / /0203 POSTAVENÍ.
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Spotřebitelský výzkum
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Fakulta sociálních studií
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
B.
Z výzkumů veřejného mínění Výzkum STEM pro ČSSD Výzkum CVVM Duben 2009.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Průzkum trhu.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Výzkum veřejného mínění (VVM) Aneb úvod do problematiky.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Marketing sportu obecná část
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Gender Pay Gap a jeho determinanty s využitím dat EU-SILC 2005 PhDr. Martina Mysíková IES FSV UK ČSÚ.
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Výzkum veřejného mínění
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Výzkum veřejného mínění
volby Volební systémy v demokratických zemích
Sociologický výzkum II.
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Co říká česká veřejnost?
Sociologická analýza postojů a názorů obyvatel MČ
Transkript prezentace:

Volební výzkumy Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8

Předvolební výzkumy Motivační volební výzkumy Motivační volební výzkumy Výzkumy volebních preferencí Výzkumy volebních preferencí Volební prognózy Volební prognózy

Povolební výzkumy Retrospektivní motivační výzkumy Retrospektivní motivační výzkumy Exit polls – dotazování probíhá v době voleb, po odchodu voličů z volebním místnosti Exit polls – dotazování probíhá v době voleb, po odchodu voličů z volebním místnosti

Motivační volební výzkumy Poznání důvodů účasti/neúčasti ve volbách Poznání důvodů účasti/neúčasti ve volbách Poznání důvodů preference politických stran a kandidátů Poznání důvodů preference politických stran a kandidátů Zadavatelé: Zadavatelé: 1. Politické subjekty 2. Akademická pracoviště 3. Média

Metodologie motivačních výzkumů Na pomezí mezi sociologickým a psychologickým výzkumem Na pomezí mezi sociologickým a psychologickým výzkumem Kombinace kvantitativních a kvalitativních technik Kombinace kvantitativních a kvalitativních technik Individuální hloubkové rozhovory Individuální hloubkové rozhovory Skupinové diskuse vybrané typologickou procedurou Skupinové diskuse vybrané typologickou procedurou Panelový výzkum Panelový výzkum Reprezentativní standardizované dotazování Reprezentativní standardizované dotazování

Výzkumy volebních preferencí - praktický význam Výjimečný význam výzkumů – potřeba znát či alespoň odhadnout výsledky voleb předem Výjimečný význam výzkumů – potřeba znát či alespoň odhadnout výsledky voleb předem Řada údajů o postojích voličů jinak známá až po volbách nebo vůbec nedosažitelná (struktura voličstva) Řada údajů o postojích voličů jinak známá až po volbách nebo vůbec nedosažitelná (struktura voličstva) Výzkumy jako pojistka demokracie – zabraňují machinacím při volbách – důležité v nekonsolidovaných demokraciích Výzkumy jako pojistka demokracie – zabraňují machinacím při volbách – důležité v nekonsolidovaných demokraciích

Riziko zneužití výzkumů ze strany politiků Příklady: Dlouhodobě Mexiko Dlouhodobě Mexiko 70. léta USA - Nixonova administrativa 70. léta USA - Nixonova administrativa 90. léta USA – aféra tzv. Luntzových výzkumů (ve skutečnosti nebyly provedeny) 90. léta USA – aféra tzv. Luntzových výzkumů (ve skutečnosti nebyly provedeny) 90. léta Francie – tlak vlády na šetření o postojích k migrantům 90. léta Francie – tlak vlády na šetření o postojích k migrantům

Totalitní režimy Snaha udržovat výzkum pod svou kontrolou Příklad z normalizačního Československa Příklad z normalizačního Československa Nověji: Rusko, výzkum před prezidentskými volbami 2003, po publikaci nepříznivých výsledků pro Putina vyměněno vedení VCIOM Nověji: Rusko, výzkum před prezidentskými volbami 2003, po publikaci nepříznivých výsledků pro Putina vyměněno vedení VCIOM

Vyspělé demokracie: Riziko zneužívání výzkumů menší z důvodů: 1. Lidé si tato rizika uvědomují a berou je v úvahu při posuzování výsledků 2. Nezávislé agentury pracují pro víc zadavatelů 3. Existuje konkurence a volný trh 4. Pluralita a soutěž i mezi médii, která výsledky publikují 5. Pro agentury riziko ztráty důvěry a tudíž i ohrožení pozice na trhu

Možné vlivy výzkumů na rozhodování voličů Mobilizační nebo absenční efekt (účast ve volbách) Mobilizační nebo absenční efekt (účast ve volbách) Nárůst podpory slabších stran (underdog effect) Nárůst podpory slabších stran (underdog effect) Přesun hlasů k silnějším stranám (bandwagon effect) Přesun hlasů k silnějším stranám (bandwagon effect) Strategická volba strany/volba podle vlastního přesvědčení (strategic effect/free-will effect) Strategická volba strany/volba podle vlastního přesvědčení (strategic effect/free-will effect)

Push polls Nátlakové výzkumy Nátlakové výzkumy Forma negativní volební kampaně, která se za výzkum vydává Forma negativní volební kampaně, která se za výzkum vydává Cíl – rozšiřovat negativní informace o protikandidátech a tématech Cíl – rozšiřovat negativní informace o protikandidátech a tématech Zpravidla oslovují extrémní počty dotázaných Zpravidla oslovují extrémní počty dotázaných Profesní sdružení pracovníkům agentur účast na nátlakových výzkumech zakazují Profesní sdružení pracovníkům agentur účast na nátlakových výzkumech zakazují ČR – zatím známo z výzkumu trhu ČR – zatím známo z výzkumu trhu

Zveřejňování výsledků výzkumů před volbami Převažuje omezování možnosti či zákaz publikovat výsledky výzkumů těsně před volbami Převažuje omezování možnosti či zákaz publikovat výsledky výzkumů těsně před volbami Časové vymezení embarga různé, od několika týdnů pro 24 hodin (ČR 3 dny) Časové vymezení embarga různé, od několika týdnů pro 24 hodin (ČR 3 dny) V některých zemích uzákoněna verifikace výsledků výzkumu komisí expertů V některých zemích uzákoněna verifikace výsledků výzkumu komisí expertů V některých zemích zákonná povinnost specifikace kontextu a parametrů výzkumu V některých zemích zákonná povinnost specifikace kontextu a parametrů výzkumu

Argumenty ve prospěch embarga: Snižuje riziko manipulace volebních výsledků Snižuje riziko manipulace volebních výsledků Argumentace vlivu výzkumů zejména na nerozhodné voliče Argumentace vlivu výzkumů zejména na nerozhodné voliče

Argumenty proti embargu Právo na svobodný přístup k informacím Právo na svobodný přístup k informacím Mezi informacemi, které média před volbami bez omezení publikují, patří výzkumy k těm neutrálním a racionálním Mezi informacemi, které média před volbami bez omezení publikují, patří výzkumy k těm neutrálním a racionálním Řešením nikoliv zákaz, ale potlačování konkrétních rizik (definice pravidel, podpora volné soutěže) Řešením nikoliv zákaz, ale potlačování konkrétních rizik (definice pravidel, podpora volné soutěže)

Zvyšování kvality výzkumů – dotazování Nízká návratnost dotazníků (týká se náhodného výběru) – nižší dosažitelnost a nižší ochota respondentů účastnit se výzkumu Nízká návratnost dotazníků (týká se náhodného výběru) – nižší dosažitelnost a nižší ochota respondentů účastnit se výzkumu Problém „přezkoumanosti“ populace a rostoucí tendence občanů o ochraně soukromí Problém „přezkoumanosti“ populace a rostoucí tendence občanů o ochraně soukromí Nutná náročnější péče o kvalitu tazatelské sítě, delší doba dotazování (v různých dnech v týdnu, denní době), vyšší počet pokusů o kontakt s respondentem Nutná náročnější péče o kvalitu tazatelské sítě, delší doba dotazování (v různých dnech v týdnu, denní době), vyšší počet pokusů o kontakt s respondentem

Exit-polls Warren Mitofsky – poprvé 1967 Warren Mitofsky – poprvé 1967 Jako komerční i nekomerční výzkum Jako komerční i nekomerční výzkum Výzkum realizovaný v průběhu voleb Výzkum realizovaný v průběhu voleb V ČR při všech volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu od roku 1990 (komerční výzkum) V ČR při všech volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu od roku 1990 (komerční výzkum) Rozsah vzorku v ČR 20 – 24 tisíc dotázaných Rozsah vzorku v ČR 20 – 24 tisíc dotázaných

Metodologie exit-polls Dotázaní vybíráni po odchodu z volební místnosti Dotázaní vybíráni po odchodu z volební místnosti Výběr vzorku: nejprve výběr volebních okrsků, v něm systematický výběr dotázaných s náhodným začátkem Výběr vzorku: nejprve výběr volebních okrsků, v něm systematický výběr dotázaných s náhodným začátkem Krátký dotazník obsahuje: Krátký dotazník obsahuje: 1. Otázky o současných volbách – koho volil, kdy se pro volbu rozhodl, někdy i motivace 2. Dotazy na minulé volby 3. Sociální a demografické charakteristiky

Řeší problém nerozhodných voličů Řeší problém nerozhodných voličů Odmítnutí jako možný zdroj zkreslení Odmítnutí jako možný zdroj zkreslení Výsledky zveřejňovány okamžitě po skončení voleb jako „volební prognóza“ Výsledky zveřejňovány okamžitě po skončení voleb jako „volební prognóza“ Získaná data se zpřesňují (převažují) – váhy konstruovány s pomocí dalších dat z výzkumů i minulých voleb Získaná data se zpřesňují (převažují) – váhy konstruovány s pomocí dalších dat z výzkumů i minulých voleb Výzkum dále umožňuje určit sociodemografický profil voličů a monitorovat přesun hlasů Výzkum dále umožňuje určit sociodemografický profil voličů a monitorovat přesun hlasů

Předvolební výzkumy volebních preferencí v ČR Zobrazují aktuální situaci v době konání výzkumu Zobrazují aktuální situaci v době konání výzkumu Nejsou odhadem výsledků voleb Nejsou odhadem výsledků voleb Rozdílná metodika agentur Rozdílná metodika agentur

Výzkumy preferencí a volby Volební preference – oblast mínění a postojů, mohou být vzájemně propojeny Volební preference – oblast mínění a postojů, mohou být vzájemně propojeny Mínění se tvoří po celé období před volbami Mínění se tvoří po celé období před volbami Tendence některých respondentů nesdělovat skutečné mínění Tendence některých respondentů nesdělovat skutečné mínění Reálné volby – oblast chování, nucená volba jedné politické strany/kandidáta Reálné volby – oblast chování, nucená volba jedné politické strany/kandidáta

Výzkumy volebních preferencí v ČR Pravidelně realizují: CVVM – kvótní výběr, vzorek cca CVVM – kvótní výběr, vzorek cca Factum Invenio - kvótní, vzorek (od dubna 2008 aktuální údaje nepublikuje) Factum Invenio - kvótní, vzorek (od dubna 2008 aktuální údaje nepublikuje) Median - od 07/2006, stratifikovaný náhodný výběr, vzorek cca Median - od 07/2006, stratifikovaný náhodný výběr, vzorek cca STEM - kvótní výběr, vzorek cca STEM - kvótní výběr, vzorek cca

Prezentace výsledků výzkumů agentur od 2006/7 Na základě dohody iniciované sdružením SIMAR Stranické preference: sympatie k politickým stranám v souboru všech občanů s volebním právem (tj. i těch, kdo nepůjdou k volbám nebo nevědí, koho by volili) Stranické preference: sympatie k politickým stranám v souboru všech občanů s volebním právem (tj. i těch, kdo nepůjdou k volbám nebo nevědí, koho by volili) Volební model: předpokládané výsledky voleb v době konání výzkumu. Vychází ze stranických preferencí, ale zahrnuje pouze dotázané, kteří se chtějí účastnit voleb a uvedli nějakou stranu. Volební model: předpokládané výsledky voleb v době konání výzkumu. Vychází ze stranických preferencí, ale zahrnuje pouze dotázané, kteří se chtějí účastnit voleb a uvedli nějakou stranu.